Citat:
Ursprungligen postat av
rydsgubben
Sveriges mest ondskefulla var ämnet.
Och ni skriver Palme, Reinfelt mm
Ni måste läsa på historia lite mer.
Det här är ju Historiaforumet fr f.....
Vi har ju fler än jag tidigare nämnde
Satmaran Heliga Birgitta Helgon jo pytsan
Karl XII som bara fortsatte att kriga trots att han fick flera fredsanbud och folket led.
2 ggr som Sveriges befolkning har minskat. dels Digerdöden och Karl XIIs regeringstid.
Fins många fler
Ni SD are mfl. ni bore läsa lite mer historia
Kan vi få en motivering till Heliga Birgitta, du som verkar vara så påläst?
Karl XII fick inga fredserbjudande som inte innebär landavträdelser... Han inställning kan liknas vid den Churchill hade gentemot Adolf, förutom att han inte hade ett kolonialimperium, en ö och världens starkaste flotta att backa upp det hela med. Rätt eller fel kan så klart diskuteras, men då tycker jag t.ex. Gustav II Adolf smäller bra mycket högre som bestämmer sig för att gå med i ett krig, föra det på främmande mark och finansiera det hela genom en plundring som mer eller mindre totalskövlade norra Tyskland.
I övrigt kan jag hålla med dig om att historieforumet har lite problem med folk som letar sig in från I & I och vill fortsätta sina diskussioner om invandrare hit och invandrare dit. Åandra sidan är det fan inte bättre med folk från motsatt politisk kant som ska relativisera kommunismens brott eller hela tiden försöka blanda bort korten när det t.ex. kommer till Islam. Om du på allvar vill göra något åt det problemet är det en väldigt dum strategi att börja tala om SD:are och deras bristande historiekunskaper. Särskilt inte när du själv nominerar Hammarskiöld... Då är Palme en betydligt mycket bättre kandidat vilket någon med så djupa historiekunskaper som du givetvis borde ha insett.
För egen del är jag nog benägen att ställa mig bakom Gustav Vasa som kandidat eller möjligen hans son Karl IX. På ett rent personligt plan vill jag dock nämna Gustav III och hans förbaskade Förenings- och Säkerhetsakt, men jag får nog medge att Vasa-gubbarna var värre.