2007-09-16, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Bill Watterson var (är) en av de serieskapare som håller hårdast på sina rättigheter och han förhandlade väl fram att ingen annan fick fortsätta serien när han dragit sig tillbaka. (Likaså fick han ju syndikatet med på att inte tillåta någon merchandisingverksamhet kring serien trots att det innebär åtskilliga miljoner dollar i uteblivna royalties.)

Att en serie betraktas som serieskaparens och inte syndikatets/förlagets egendom är nog vanligare idag men tidigare förekom det inte sällan stora konflikter (ekonomiska och konstnärliga) när skaparna och ägarna ville gå olika vägar. Klassiska är rättighetsstriderna i början av förra seklet kring t.ex. Pigge & Gnidde/Knoll & Tott, som ledde till att det efter ett tag fanns två olika serier med samma figuruppsättning men med olika namn. De enda "gamla" undantagen jag känner till var Herrimans Krazy Kat, där man tydligen var eniga om att ingen kunde ta över efter skaparens död 1944, och Schulz' Snobben, där Schulz i kraft av sin särställning på seriemarknaden redan på 1970-talet kunde driva igenom att ingen skulle få fortsätta serien efter hans död.
Låter egentligen rätt klokt.. även om jag velat läsa mer K & H respekterar jag viljan att inte sälja sig hur som helst..
Citera
2007-09-16, 15:33
Medlem
Grådjurs avatar
Här har ni alla serier

http://www.marcellosendos.ch/comics/ch/index.html
Citera
2007-09-17, 21:19
Medlem
burntfacemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
...
Edit: burntfaceman hade redan postat en länk till den äkta sista sidan!

Du får skylla på att jag dolde den väl.
Citera
2007-09-17, 22:46
Medlem
ANALDYNGAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av älskling
Låter egentligen rätt klokt.. även om jag velat läsa mer K & H respekterar jag viljan att inte sälja sig hur som helst..
Instämmer helt och hållet. Hade ju inte tackat nej till lite mer K&H men ja.. Kalle och Hobbe är och förblir den bästa serien.
Citera
2009-03-03, 16:00
Avslutad
Förstår egentligen inte varför Bill Watterson lade ner Kalle och Hobbe. En annan sak med Charles M. Schulz som dog. Där har vi förklarliga skäl. Försöker själv varje år få tag på ett julnummer. Har dem flesta, även ett 50tal Serieparaden-tidningar.
Citera
2009-04-24, 02:58
Medlem
http://calvinhobbesritalin.ytmnd.com/

Det är lite konstigt hur fyra rutor kan väcka sá starka känslor.
Citera
2009-04-24, 03:33
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kad1
http://calvinhobbesritalin.ytmnd.com/

Det är lite konstigt hur fyra rutor kan väcka sá starka känslor.

nu är du väl ändå lite överkänslig.. nej men jag håller med..dock så är ju den riktiga slutstrippen lite mera hoppfulll.
Citera
2009-04-24, 08:30
Medlem
-.LyckaVet.-s avatar
Kalle och Hobbe har alltså lagts ner

Om det där med pengarna så kanske folk köper mer gamla tidningar/album nu när serien är "död" så att Watterson i alla fall får in massa nya pengar? Jag skulle vilja ha fler album iaf (eller alla då egentligen)

Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Förstår egentligen inte varför Bill Watterson lade ner Kalle och Hobbe. En annan sak med Charles M. Schulz som dog. Där har vi förklarliga skäl. Försöker själv varje år få tag på ett julnummer. Har dem flesta, även ett 50tal Serieparaden-tidningar.

Men han hade väl inget mer att säga då?
Senast redigerad av -.LyckaVet.- 2009-04-24 kl. 08:34. Anledning: Upptäckte ett ennat inlägg
Citera
2009-04-24, 20:49
Bannlyst
Kalle o Hobbe

Kalle och Hobbe är en av dom bästa serierna som finns.
Citera
2009-04-24, 21:12
Medlem
Kenpos avatar
Calvin & Hobbes är redan en modern klassiker, och man måste nog hysa den största respekt för Bill Wattersons integritet i det amerikanska medialandskapet. Här är en resurssida med samlade intervjuer o.dyl.:

http://ignatz.brinkster.net/cwords.html
Citera
2009-04-24, 22:17
Medlem
Ah, han var stor.
Kul att läsa pärlor för svin när dom drar referenser till just Wattersons integritet.

Håller också med, synd att han slutade. Men det är också vad som gör serien så bra. Han höll på medan han hade material och ville. När han kände att serien skulle kunna barka la han ner.
Självinsikt och respekt.
Citera
2009-04-25, 22:22
Medlem
Kenpos avatar
Mina speciella favoriter var avsnitten där Sussi ville leka vuxen och Kalle inte riktigt var med på noterna. De var USA:s presidentpar, eller läkare och patient. Watterson tecknade här i en helt annan, realistisk stil som "bröt samman" då Kalle drog sig ur leken. Fin effekt.

Ett ihågkommet replikskifte:

Sussi (upprörd): Jag är Förenta Staternas president! Du kan inte servera mig hundmat!
Kalle (sur): Du är ordförande för Anonyma Pappskallar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in