Citat:
Ursprungligen postat av
Herkulesbig
8 gånger? Då har du gott om erfarenhet!

Då lutar sig att jag åker runt juli månad nästa år. Tanke på att det regnar mycket, stor skillnad tydligen. I Asien regnar det rejält under 10 - 15 minuter, sedan avtar det. Men har aldrig känt av det blåser.
Jag bruka ha hela reskassan i kontanter. Och bara betala med kort om det behövs som typ hotell!. På 4 veckor i Asien, så har jag med ungefär 30 000 skr i dollar eller euro och växlar där nere efterhand.
Men oftast gör jag ej av med så mycket.
Hyra en privat chaufför går på ca 600 skr (indonesien) en hel dag från ca 8:30 till 18:00- 19:00. Plus jag bruka bjuda på middag mitt på dagen ev kvällsmat. Hur är det med överpriser? ! I Indonesien är priserna 3x mer för jag är västerlänning. I filipinerna 2x mer! Så man får pruta!!!! Räknar med samma sak i Kigali! Men hur mycket mer bruka det vara? Oftast prutar jag ner till halva vad de begär, det är okey!
Hur är det med wifi på hotellen? Brukar de vara stabila!? Wifi är viktigt för mig på grund av jobb. Bruka sitta med det 1- 2 timmar varje dag. Eller måste man gå till en internetcafé?
Hur är tjejerna där nere? Hörde de var blyga av sig! Men när det släpper, så går munnen på dem. och ställer 1000 frågor!

Tyvärr är man gift lool... så prata går bra men ej röra för mig. Har lärt mig om man pratar med tjejer, så blir de mer avslappnad, sedan när man vill ta bilder på dem, annars blir de så "spända" på bilderna.
Gå!? Du har bra kondis lool! Det är mycket backar där, om jag läst rätt! Jag har med en resväska mellan storlek. Jag hade ej pallat gå med den. Hur är taxichaffisarna utanför flygplatsen? Vad är rimlig pris till Remenera?
Tack igen! för du tar tid svara på frågorna

Kommer säkert fler! Jag kommer berätta sedan när jag har varit där, kan vara bra för andra veta och läsa!

Ja, jag har ju ganska stor erfarenhet av Kigali. Har dock inte än varit utanför staden.
Däremot har jag varit 13 gånger i Etiopien, och då besökt flera olika delar av landet. Oromo-regionen, Amhara samt Somali-regionen.
Har dock planerat att besöka fler städer i Rwanda så småningom.
Ja, regnen i Afrika kan vara väldigt ihållande.
Har varit med om extremt kraftiga regn i Etiopien under regnperioden.
Jag tar sällan med mig kontanter "hemifrån", utan tar oftast ut på plats i någon bankomat som sagt. Dock så kostar det ju en slant varje gång man gör ett uttag, så det kan på ett sätt vara smart att göra ett större uttag.
Nu är Rwanda ett väldigt säkert land jämfört med andra Afrikanska länder, där man riskerar att bli rånad vid bankomaten.
Dock bör man vara lite försiktig även i Kigali. Speciellt när mörkret börjar falla.
Jag hyrde en privatchaufför första gången jag var i Filippinerna. Åkte dit för att träffa en tjej som jag lärt känna genom en Filippinsk tjej här där jag bor.
Detta var 2014. Vi har fortfarande kontakt, och jag åker dit en gång om året.
Hmm jag vet inte om jag upplevt några direkta överpriser i Rwanda. Bortsett från priset för massage kanske. Mat och transport har inte varit speciellt dyrt.
Jag upplever dom flesta Rwandier som väldigt ärliga.
Du kan förstås pruta, och speciellt när det gäller mototaxi, samt vanlig taxi.
Wifi på hotellen fungerar fint.
Jag har aldrig haft problem med detta. Även guesthousens wifi brukar fungera hyfsat, så något internet-cafe behöver du inte besöka.
Tjejerna i Kigali är ganska blyga. Deras engelskakunskaper brukar dessutom vara ganska bristfälliga. Franska fungerar i regel bättre.
Men som sagt, när du väl lär känna en Rwandisk tjej, så har du ofta fått en vän för en lång period.
Ja, om du bara ber någon random tjej, så kan dom förstås bli lite stela på bilderna.
Bättre är att lära känna någon, bjuda på restaurang eller liknande.
Ja, jag promenerar alltid. Även i Etiopien. Brukar gå från Bole flygplats in till centrum där också, men där känner jag mig aldrig säker för tjuvar m.m.
Nej, om du har en stor väska så blir det förstås jobbigt.
Mototaxi kostar kanske 3000 rwf från flygplatsen in till Remera.
Vanlig taxi ska inte behöva kosta mer än 11000 rwf. Dock försöker en del chaufförer lura dig att betala 25000 rwf vilket är på tok för mycket.
Inga problem, ställ dina frågor, så svarar jag