2006-02-13, 03:09
Medlem
Hej!

Jag har en sportbil som på pappret ägs av min far pga försäkringspremien.. Han har aldrig satt sin fot i den och är på tok för gammal för att vara en trovärdig ägare av bilen.

Nu har jag lyckats ha sönder bilen, kanske för en 20-30k..

Kommer försäkringsbolaget ana ugglor i mossen om jag ringer till dom och hanterar hela ärendet (kan säga att min far är bortrest), eller blir det problem?

Nått tips? Hur paranoid behöver man vara?
Citera
2006-02-13, 03:37
Medlem
micaeles avatar
Ja, dom kommer ana får i ulvakläder om du ringer och 'hanterar ärendet'.
Dels så är du inte ägaren, och säg definitivt inte att din far är bortrest (hur skulle då bilen ha kunna gått sönder?). Och dom kommer direkt att tänka på premiescam om sonen ringer i fars namn om en dyr sportbil.

Det är nog bäst att låta far din ringa, hans ålder är nog inget problem. Sportbilar kan man köra oavsett ålder.
Dock så måste han ju kunna redogöra exakt vad som har hänt, varför det har hänt, och hur det gick till.
För den summan gör dom troligen ingen större utredning, alla kan ju göra misstag.

Hur gammal är du? Om du är under 25 (hos vissa bolag 24) så måste du, när du tog försäkringen, ha valt att personer under 25/24 ska köra bilen.
Om du vill köra med öppna kort, och låta far din säga att sonen smällde, så får du inte ut en peseta om ovanstående val inte gjordes vid tecknande.
Citera
2006-02-13, 04:11
Medlem
nightstalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dollar
Hej!

Jag har en sportbil som på pappret ägs av min far pga försäkringspremien.. Han har aldrig satt sin fot i den och är på tok för gammal för att vara en trovärdig ägare av bilen.

Nu har jag lyckats ha sönder bilen, kanske för en 20-30k..

Kommer försäkringsbolaget ana ugglor i mossen om jag ringer till dom och hanterar hela ärendet (kan säga att min far är bortrest), eller blir det problem?

Nått tips? Hur paranoid behöver man vara?

Inte för att strö salt i såren, men borde du inte tänkt på den här situationen innan du tecknade försäkring på farsan? Vidare tror jag inte det skulle anses som att din far inte är en trovärdig ägare till bilen såvida han inte är förlamad i benen, en 60-åring kan väl tycka det är skoj att köra sportbil. Vore en annan grej om man tecknade sporthojsförsäkring på sin gammla morsa!!

Låt farsan ringa och säga att det var han som orsakade olyckan osv. är mitt tips
Citera
2006-02-13, 13:33
Medlem
Tack för det..

Jo.. Min far kan ju ringa till försäkringsbolaget, men sen måste väl bilen besiktigas av dom, och då kan han inte vara med.

Eller sköter man allt själv vid såhär små skador?

TACK
Citera
2006-02-13, 13:45
Moderator
Ruskigbusss avatar
Varför skall det ringas? Sånt sköts väl med blanketter?
Citera
2006-02-13, 19:43
Medlem
Fuzzs avatar
Bor ni på samma adress? Då är det inget problem.
Citera
2006-02-14, 18:17
Medlem
om du ska ha en chans att få igenom det så ska du inte i överhuvudtaget beblanda dig med försäkringbolaget. Se dock till att farsan din bekantar sig med bilen, typ lär sig lite knappar och funktioner , kan svara på var ev styling/extra utrustning köpts mm . Misstänker bolaget att det är en bluff kan de nämligen fråga sådant.
Citera
2006-02-14, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Bor ni på samma adress? Då är det inget problem.

fel

Dock så blir det svårare för bolaget att bevisa ägarskapet än om man står skriven på annan adress. Hört talas om folk som snackat med f-bolag och som
sagt att detta är ok, men sen så ska man vara beredd på att det som de sagt i växeln, sen kan vara helt annan sak en skadehandläggaren sen säger.
Citera
2006-02-14, 18:39
Medlem
ojvamysigts avatar
Ärligt talat... Du satte bilen på din farsa för att tjäna några tusen. Du visste att det inte är OK att göra så. Ska du spela boll får du fan tåla ett självmål, så betala och ta lärdom av din dumhet. Ledsen, men försäkringsbedrägeri är bland det jävligaste jag vet.
Citera
2006-02-15, 23:24
Medlem
Nikhers avatar
Kan bara hålla med föregående inlägg.

Lycka till. Jag hoppas att det blir riktigt dyrt.

Och det säger jag inte för att vara skadeglad utan för att jag vill slippa en chockhöjning av min försäkringspremie nästa år igen på grund av svagsinta individer som systematiskt ägnar sig åt försäkringsbedrägeri.
Citera
2006-02-15, 23:36
Medlem
kaleids avatar
Instämmer med de två föregående talarna, och vill även understryka det som antyddes tidigare: handläggarna på försäkringsbolagen är inga dumbommar. De jobbar med detta professionellt och vet exakt i vilka situationer det är dags att ana ugglor i mossen. Ditt fall är ett paradexempel på en sådan situation, så du får nog vara tacksam om du kommer undan med blotta förskräckelsen.
Citera
2006-02-15, 23:38
Medlem
Men din far behöver inte redogöra för krocken, försäkringen gäller även om du kör.

Sen om du lämnar in bilen på en verkstad sköter dom all kontakt med försäkringsblag. Fösäkringsbolaget kommer ut till verkstaden och kollar eller så skickar verkstaden in foton och en beskrivning av skadorna. Välj en märkesvekstad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in