2018-09-27, 16:31
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Ett pyramidspel alltså. Hur är det samhällsnyttigt?

Ser inte hur det är ett pyramidspel och jag beskrev precis varför det är samhällsnyttigt.
Citera
2018-09-27, 16:31
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Du skrev
"Folk är fria att köpa andras, och sälja sina, ägodelar."

vilket inte stämmer. Staten konfiskerar och säljer till andra som upprätthåller det finanssystem som aktier är beroende av.

Av det följer att du håller med mig om att aktiehandel är omoraliskt.
Nej, men du är uppenbarligen förvirrad så det räcker nog här.
Citera
2018-09-27, 16:34
Medlem
På dig låter det ju som om alla som köper aktier gör vinst och det gäller ju inte alls för alla. Det finns massor av ftg som går i konkurs, minskar i värde osv.

Sedan vet jag inte vad skillnaden är jmf med att du som privatperson t ex betalar för att någon ska installera solceller på ditt hus. Du gör ju det för att få en framtida utdelning och utnyttjar någon annans arbetskraft för framställning och installation av solcellerna. Precis på samma sätt är det med aktier. Det är ju inte heller någon som tvingar arbetarna att arbeta för ett aktiebolag
Citera
2018-09-27, 16:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Ser inte hur det är ett pyramidspel
Du skrev:

"De tillför likviditet till marknaden så att ursprungsinvesterarna har möjlighet att göra en exit.. och därmed göra en vinst.. "

För att de nya investerarna ska göra vinst så krävs då nyare investerare som tillför likviditet som möjliggör exit.

Citat:
jag beskrev precis varför det är samhällsnyttigt.
"Och därmed har en anledning att riskera sitt kapital som hör nytta för samhället."

Jag har svårt att se samhällsnyttan i ökade vinster som kommer kräva ökad ekonomisk aktivitet längre ner i den ekonomiska hierarkin. Det är snarare samhällsonyttigt då det inte är hushållande av resurser att slösa för att upprätthålla aktiehandel.
Citera
2018-09-27, 16:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Nej, men du är uppenbarligen förvirrad så det räcker nog här.
Vad menar du?
Citera
2018-09-27, 16:42
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Vad menar du?
I TS frågar du en sak, sen börjar du prata om helt andra saker.

Frågan i TS var inte om banksystemet eller skatter var moraliska.
Citera
2018-09-27, 16:43
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Du skrev:

"De tillför likviditet till marknaden så att ursprungsinvesterarna har möjlighet att göra en exit.. och därmed göra en vinst.. "

För att de nya investerarna ska göra vinst så krävs då nyare investerare som tillför likviditet som möjliggör exit.

"Och därmed har en anledning att riskera sitt kapital som hör nytta för samhället."
Hmm.. Det där var exakt lika mycket snack om pyramidspel som jag kom ihåg det. Vilken tur, hade varit pinsamt om jag glömt bort saker jag skrev för 30min sen.

Citat:
Jag har svårt att se samhällsnyttan i ökade vinster som kommer kräva ökad ekonomisk aktivitet längre ner i den ekonomiska hierarkin. Det är snarare samhällsonyttigt då det inte är hushållande av resurser att slösa för att upprätthålla aktiehandel.

Vinster är ett results av ökad produktivitet. Att alla producerar mer och där med blir rikare är enligt mig samhällsnyttigt, men du kanske inte håller med?
Citera
2018-09-27, 16:53
Avslutad
Citat:
I TS frågar du en sak, sen börjar du prata om helt andra saker.

Frågan i TS var inte om banksystemet eller skatter var moraliska.
De har ju en stark korrelation. Det ena möjliggör det andra.

Se gärna dokumentären jag länkade till tidigare. Handlar om quants och high-freq trading.

Man kan se nuvarande aktiehandel som handel med kapital via äganderätter. Jag har svårt att se det moraliska i det då det är kortsiktigt.
Citera
2018-09-27, 16:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Hmm.. Det där var exakt lika mycket snack om pyramidspel som jag kom ihåg det. Vilken tur, hade varit pinsamt om jag glömt bort saker jag skrev för 30min sen.
Du beskrev ju pyramidspel. För visst är väl syftet med aktiehandel att göra monetär vinst?

Citat:
Vinster är ett results av ökad produktivitet. Att alla producerar mer och där med blir rikare är enligt mig samhällsnyttigt, men du kanske inte håller med?
Ökad produktivitet är inte hållbart eftersom att producera mer innebär att man slösar resurser.
Det är per definition inte ekonomi, ekonomi som ju betyder hushålla med resurser i tillstånd av knapphet.

Ökad produktivitet blir då omoraliskt då det är ohållbart för oss.
Citera
2018-09-27, 17:02
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Du beskrev ju pyramidspel. För visst är väl syftet med aktiehandel att göra monetär vinst?

Ökad produktivitet är inte hållbart eftersom att producera mer innebär att man slösar resurser.
Det är per definition inte ekonomi, ekonomi som ju betyder hushålla med resurser i tillstånd av knapphet.

Ökad produktivitet blir då omoraliskt då det är ohållbart för oss.
Off topic, men ökad produktivitet är inte, eller åtminstone så måste det inte vara, synonymt med ökad konsumtion.
Citera
2018-09-27, 17:05
Medlem
Citat:
Jag ser inte risken med ett finansiellt system och företag som inte tillåts krascha.

Så risken är i princip obefintlig i sådana slags aktier och de aktier som korrelerar med sådana slags aktier.

Dessutom de som bara flippar aktier. Säljer högt och köper lågt.
Vad är det samhällsgoda i det?

Du ser inte risken?
Har du aldrig hört talas om folk som förlorar pengar på börsen?
Citera
2018-09-27, 17:06
Avslutad
Citat:
Off topic, men ökad produktivitet är inte, eller åtminstone så måste det inte vara, synonymt med ökad konsumtion.
Varför ska man producera om ingen köper? Det är ekonomiskt irrationellt.

Produktionen kommer generellt alltid konsumeras. Om det inte konsumeras så kasseras det.

och det är oavsett inte ekonomiskt hållbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in