2018-09-26, 17:57
Medlem
Idealisten.s avatar
Hej. Har sedan några dagar tillbaks haft en jobbig halsbränna. Det bränner från nere i mitten av bröstet och upp till nedre delen av halsen. När jag ligger ner så kan det kännas som att det åker lite längre upp i halsen.
När jag sväljer så känns det som att man känner salivet passera bröstkorgen?

Har inte haft sådana här problem tidigare. Jag är 21 år gammal bara och har inte gått upp i vikt eller börjat äta något jag inte ätit tidigare.

Är det värt att besöka doktor eller är det en överreaktion från min sida.
Vad kan det vara tror ni?

Tänkte titta om apoteket har något inte allt för dyrt mot detta. Blir lite orolig nu när det hållit i sig i ca 4 dagar.
Senast redigerad av Idealisten. 2018-09-26 kl. 18:00. Anledning: La till "bröst" i rubriken
Citera
2018-09-26, 18:31
Medlem
Har du druckit alkohol? Röker du? Är du stressad? Äter du stora fettrika måltider?

Det låter som refluxbesvär. Prova Omeprazol receptfritt från apoteket.
Citera
2018-09-26, 18:52
Medlem
Kan vara så att ditt PH-värde i magen inte är tillräckligt surt. Det gör att magmunnen inte sluter tätt.

Testa att ta 2msk äppelcidervinäger i ett glas vatten ca. 15 min innan du äter. Någon matsked efter mat/mellan måltider är inte heller fel.

Man bör bog dock inte småsippa på dethela tiden eftersom det troligtvis inte är optimalt för tandhälsan
Citera
2018-09-30, 02:14
Medlem
Idealisten.s avatar
Tack för svaren. Jag köpte en billigare och mindre modern (enligt apotekaren) medicin, någon bittablett. Anledningen var att jag inte var säker på att detta var temporärt eller inte.

Uppskattar tipsen ni gav mig. Jag vet nu hur jag ska gå tillväga om det börjar igen.
Ja, nämnde jag det? Halsbrännan försvann magiskt två dagar efter denna tråd och en dag efter jag hade knaprat i mig två tabletter (som bara temporärt direkt efter mat skulle göra något i magen som lindrade besvären). Minns ej namnet på produkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in