Citat:
Ursprungligen postat av
Bucketshop
Varför skulle man börja på big four eller annat företag som ger 30k i ingångslön (givet att det är hög lön man är ute efter)? Gör som de flesta från handels och börja hos någon av konsulterna eller bankerna så har du runt 50k istället, vilket är mer än de flesta någonsin tjänar.
Så om vi räknar ett jobb där du tjänar mer än de allra flesta som ett "toppjobb" så är det ett korrekt påstående att det inte är några större svårigheter att få ett sånt om du är intresserad. Gör det en utbildning till en elitutbildning? Inte vet jag.
Ja alltså självklart, beror ju på vilket jobb man söker som nyexaminerad. Mitt exempel på 30k som ingångslön i Stockholm är som revisor på en big 4 firma. Då vi pratar ekonomprogrammet, HHS etc samt att det är ett ganska bra jobb att söka med stark löneutveckling efter några år så tog jag det som ett rimligt exempel. Om man däremot tror sig kunna få något annat jobb direkt som nyexaminerad från HHS och därmed ha större chans att få det, så kör på. Vet inte riktigt hur lönen ser ut hos konsulterna eller bankerna som nyexaminerad. Har dock återigen svårt att tro att lönekontoret på något företag i Sverige gör skillnad på någon utbildning från dag 1. Sedan kan man ju självklart stå ut när man väl fått jobbet och därmed påverka sin lön, men det har inte om man gått på HHS eller inte att göra.
Du frågar varför man ska börja på big four. Det enkla svaret är att det 1) ger otroligt nyttig arbetserfarenhet, även om man inte vill jobba med exakt det livet ut. Som nyexaminerad kan det också vara svårt att få jobb och det är RELATIVT enkelt att få som ekonom. 2) Lönekurvan är brant om du vill. Efter några år så kan du ha en lön på runt 45k. Och återigen, det har inte med vilket lärosäte du gått på.
Sedan är vi nog överens om att ”elitutbildning” per definition är väldigt luddigt. Men självklart har du fördel om du gått HHS. Däremot garanterat ”topplön”? Vakna upp.