Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-20, 09:58
  #1
Medlem
MeowTse-Tungs avatar
Så fort någon begår självmord så är det minst en som måste säga något i stil med "ja det är en fegis utväg" vilket för mig är helt sjukt. Det är klart att det är oansvarigt för nära och kära, själviskt kanske, men fegt?! Måste ju behövas en massa styrka att våga göra något sånt, döden är ju det läskigaste som finns, all rädsla utgår ju från en rädsla för döden.

Samma med mördare, alltid någon som skriker "VILKEN FEGIS!". Här blir det ju ännu mer absurt, ska man mörda någon krävs det ju verkligen is i magen. Måste ju finnas en miljon bättre ord att beskriva dessa handlingar

Så ni fegis-skrikare, kan ni förklara för mig hur ni tänker med dessa absurda ordval som verkar vara standard och obligatoriska kommentarer vid dessa händelser
Citera
2018-09-20, 10:01
  #2
Avstängd
Pripps3.5s avatar
För självmördare är döden en befrielse. Det bästa de kan göra, utifrån deras situation. Hade de sett det som "det läskigaste som finns" så hade de valt ett annat alternativ.
Citera
2018-09-20, 10:06
  #3
Medlem
MeowTse-Tungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
För självmördare är döden en befrielse. Det bästa de kan göra, utifrån deras situation. Hade de sett det som "det läskigaste som finns" så hade de valt ett annat alternativ.

Ok, det kan jag köpa, men känns dock som det fortfarande skulle vara läskigt att genomföra även om det leder till en befrielse. Jag menar, religion ska ju också leda till befrielse, är alla religösa fegisar då?

Samt hur hänger det ihop med människor som mördar andra?
Citera
2018-09-20, 10:12
  #4
Avstängd
Pripps3.5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeowTse-Tung
Ok, det kan jag köpa, men känns dock som det fortfarande skulle vara läskigt att genomföra även om det leder till en befrielse. Jag menar, religion ska ju också leda till befrielse, är alla religösa fegisar då?

Samt hur hänger det ihop med människor som mördar andra?

Mindre läskigt än att stanna kvar i livet och kämpa, uppenbarligen. Religion är en fabricerad trygghet med hopp om befrielse. Det är något man tror och hoppas dock och inte så konkret som handling medelst självmord.

Förstår inte? Varför skulle mord och självmord hänga ihop, menar du?
Citera
2018-09-20, 10:15
  #5
Medlem
MeowTse-Tungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Förstår inte? Varför skulle mord och självmord hänga ihop, menar du?

Eftersom samma kommentar används för både kategorier av mord så borde det väl vara en röd tråd där tänker jag
Citera
2018-09-20, 10:17
  #6
Medlem
Creepingdeath26s avatar
Citat:
Förstår inte? Varför skulle mord och självmord hänga ihop, menar du?


Jag tänkte på det också och jag ser inga samband mellan dem
Citera
2018-09-20, 10:19
  #7
Medlem
MeowTse-Tungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creepingdeath26
Jag tänkte på det också och jag ser inga samband mellan dem

För båda är mord och båda får samma beskrivning som feg... hur är det inte sammankopplat?
Citera
2018-09-20, 10:28
  #8
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeowTse-Tung
För båda är mord och båda får samma beskrivning som feg... hur är det inte sammankopplat?
Jag kanske inte tänker som andra, men för mig handlar det om att inte våga möta argument. Självmord är ju inte en lösning på ens problem så mycket som en flykt undan dem. Och mord, "doesn't prove who's right, it proves who's left".

Det beror kanske lite på bakgrunden till endera händelse dock.
Citera
2018-09-20, 10:32
  #9
Medlem
För att en person som väljer att begå självmord endast tänker på sig själv, inte är beredd att stanna och kämpa vare sig för sig själv eller för andra som blir påverkade av dennes självmord. Ja, en riktig fegis.

Mördare vet jag inte om de är fegisar. Är de nog. Inte hört det i det sammanhanget på samma sätt som för de som begår självmord.
Citera
2018-09-20, 10:33
  #10
Medlem
Som-Gjutens avatar
Att mörda någon eller t.o.m. sig själv är nog något av det modigaste man kan göra.
Pröva själv o se efter om du klarar av det, slår vad om att du är en "fegis" som inte vågar hoppa...
Citera
2018-09-20, 10:34
  #11
Medlem
dontblamecains avatar
Mycket kan man kalla självmordsbombare, men fega är dom inte. Minns hur Bush kallade dom som körde in i Twin Tower för "cowards".

Vad som däremot är fegt är att sitta ute i öknen i nordvästra USA och drönarbomba folk på andra sidan jordklotet.
__________________
Senast redigerad av dontblamecain 2018-09-20 kl. 10:39. Anledning: fel
Citera
2018-09-20, 10:37
  #12
Medlem
MeowTse-Tungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilssons
För att en person som väljer att begå självmord endast tänker på sig själv, inte är beredd att stanna och kämpa vare sig för sig själv eller för andra som blir påverkade av dennes självmord. Ja, en riktig fegis.

Mördare vet jag inte om de är fegisar. Är de nog. Inte hört det i det sammanhanget på samma sätt som för de som begår självmord.

Tänker man bara på sig själv är man självisk inte feg. Jag tröttnade på min kille och slutade kämpa för oss och gav upp... vet inte om det skulle vara feghet som låg bakom men kanske, mer av en "quitter"

I min uppfattning kallas mördare i samma utsträckning för fega dock
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback