Flashback bygger pepparkakshus!
2018-09-19, 18:08
Medlem
Så att eeh...

Jag har startat någon tråd tidigare häromkring rörande just privatekonomi i knepigt läge. Men nu har jag börjat inse att läget ser riktigt illa ut, och måste därför kolla här;

Jag har snart slut på pengar. Jag har varit sjuk och jäklig och sliten (utmattning) till och från länge, och har därför halkat efter ekonomiskt, och har inte haft ork eller fokus för att driva vissa saker som verklig sjukskrivning osv.

Jag kommer nu att göra det, så fort jag kan, har tid inbokad hos läkare osv.

Men, alltså, jag har pratat med socialen, och det låter på dem som att jag kanske inte spelat nog efter deras regler, för att få något bidrag via dem. Jag vet inte, det återstår att se, och lär dröja ett bra tag innan jag får veta (typ upp emot en månad från nu).

Rent ekonomiskt, så är jag körd just nu. Jag har ingen lön som väntar, jag ska förhoppningsvis börja jobba som timanställd om en viss tid. Har just gått med i arbetsförmedlingen, mest av teoretiska skäl, bara för att kunna peka på att jag är med där.

Jag är sjuk, och har svårt för att återhämta mig ifrån detta, och har därför ramlat emellan stolarna lite vad gäller inkomst och så.

Som det ser ut, så behöver jag nånting för att hålla mig flytande just nu. Jag börjar bli rädd, faktiskt, med skulder som börjar hopa sig, och ingen inkomst att vänta på två månader. Och om socialen inte vill hjälpa till, jaa. Vad fan gör jag då, liksom?

Jag, alltså, jag vet inte exakt hur jag ska deala med situationen just nu. Det ser lite kämpigt ut, faktiskt. På den ekonomiska fronten.

Jag vet inte, jag tror jag helt enkelt letar efter tips, efter någon form av input på detta. Någon som har nån tanke på vart jag skulle kunna vända mig?
Citera
2018-09-19, 18:31
Medlem
Sandtags avatar
Har du haft csn? Annars kan du ju hoppa på något lätt program och löka igenom det mesans du återhämtar dig.(blir tidigast i januari förvisso, men är det ett alternativ så är din situation mycket lättare att lösa).

Jag jobbade en del frilans över nätet för ett par år sedan med diverse vilket gav 5-10k/månad (dollarn är värd nästan dubbelt nu så borde va bättre).

Du kanske underdrev situationen med Soc? har aldrig haft med dem att göra iofs men vad betalar jag annars skatt för.
Citera
2018-09-19, 19:54
Medlem
2560ps avatar
Vad är det du väntar dig egentligen? Att du ska ligga på soffan medan stekta sparvar flyger in i munnen på dig?

Jag kan förvisso ha fel, och då ber jag om ursäkt på förhand. Men i och med att du skriver ett välformulerat inlägg här, gissar jag att du snarare är lite introvert lagd och inte egentligen vill jobba och att det är där skon klämmer. Jag är nämligen likadan själv.*

Gör en liten reality check: orkar du sitta framför datorn 8 timmar i sträck och spela/flashbacka orkar du också mejla till soc och göra som de säger för att du ska få rätt till ersättning.

Helvete vad många gnällspikar det finns här, det är tamejfan synd om varenda jävel. Aldrig har någon något eget ansvar för den uppkomna situationen heller.

*Jag gör det ändå, det är nämligen så det funkar om man inte är söndercurlad.
Citera
2018-09-19, 20:08
Medlem
Du kommer få massa skit gör för... ja för allting egentligen. För man får det i detta forum. Men för att vara konkret - alla kommuner har en budget- och skuldrådgivning, vänd dig till dem och diskutera. Om du gör smarta val nu så kanske du kan undvika att hamna mer i skiten. Det värsta du kan göra är att stoppa huvudet i sanden. Bra att du tar tag i detta nu. Du har uppenbarligen resurser (verkar smart och har lite handlingskraft), använd dem.

Alla människor kan hamna i situationer man inte klarar av, vad än Flashback tror. Det är bra gjort att konfrontera sina problem. Du behöver säkert sortera och prioritera bland dina skulder. Sedan kan du se över hur du ska lösa det. Om du vet att du kommer komma på fötter igen, kan lån vara ett alternativ. Men bara om du vet att den ekonomiska situationen kommer förbättras sedan.

Lycka till!

Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen300
Så att eeh...

Jag har startat någon tråd tidigare häromkring rörande just privatekonomi i knepigt läge. Men nu har jag börjat inse att läget ser riktigt illa ut, och måste därför kolla här;

Jag har snart slut på pengar. Jag har varit sjuk och jäklig och sliten (utmattning) till och från länge, och har därför halkat efter ekonomiskt, och har inte haft ork eller fokus för att driva vissa saker som verklig sjukskrivning osv.

Jag kommer nu att göra det, så fort jag kan, har tid inbokad hos läkare osv.

Men, alltså, jag har pratat med socialen, och det låter på dem som att jag kanske inte spelat nog efter deras regler, för att få något bidrag via dem. Jag vet inte, det återstår att se, och lär dröja ett bra tag innan jag får veta (typ upp emot en månad från nu).

Rent ekonomiskt, så är jag körd just nu. Jag har ingen lön som väntar, jag ska förhoppningsvis börja jobba som timanställd om en viss tid. Har just gått med i arbetsförmedlingen, mest av teoretiska skäl, bara för att kunna peka på att jag är med där.

Jag är sjuk, och har svårt för att återhämta mig ifrån detta, och har därför ramlat emellan stolarna lite vad gäller inkomst och så.

Som det ser ut, så behöver jag nånting för att hålla mig flytande just nu. Jag börjar bli rädd, faktiskt, med skulder som börjar hopa sig, och ingen inkomst att vänta på två månader. Och om socialen inte vill hjälpa till, jaa. Vad fan gör jag då, liksom?

Jag, alltså, jag vet inte exakt hur jag ska deala med situationen just nu. Det ser lite kämpigt ut, faktiskt. På den ekonomiska fronten.

Jag vet inte, jag tror jag helt enkelt letar efter tips, efter någon form av input på detta. Någon som har nån tanke på vart jag skulle kunna vända mig?
Citera
2018-09-20, 08:59
Medlem
Hade tagit detta som en läxa att i fortsättningen ALLTID ha en emergency fond på minst 10k, börjar du med det så kommer det iaf något gott ur situationen
Citera
2018-09-20, 18:09
Medlem
Pudersockers avatar
Sätt dig och tigg, de verkar ju tjäna mycket pengar, och skäms du så se på det som en politisk protest att en svensk inte kan få hjälp i Sverige.
Citera
2018-09-21, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Har du haft csn? Annars kan du ju hoppa på något lätt program och löka igenom det mesans du återhämtar dig.(blir tidigast i januari förvisso, men är det ett alternativ så är din situation mycket lättare att lösa).

Jag jobbade en del frilans över nätet för ett par år sedan med diverse vilket gav 5-10k/månad (dollarn är värd nästan dubbelt nu så borde va bättre).

Du kanske underdrev situationen med Soc? har aldrig haft med dem att göra iofs men vad betalar jag annars skatt för.
Tjena!

Får jag fråga, vad innebär detta, att du jobbade ”frilans”? Med vaddå? Utbildning bakom? Finns det varianter där som går att utforska för en lekman?

Mvh, tack för svar!
Citera
2018-09-23, 18:01
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen300
Tjena!

Får jag fråga, vad innebär detta, att du jobbade ”frilans”? Med vaddå? Utbildning bakom? Finns det varianter där som går att utforska för en lekman?

Mvh, tack för svar!
Jag jobbade på uppdragsbasis först via olika frilansportaler som Odesk och sedan när jag hade ett kontaktnät så fick jag uppdragen utan mellanhand. Det går att göra allt möjligt, jag sysslade med en del webbutveckling, grafisk design, programmering och i början diverse översättnings/skrivjobb. Du kan garanterat hitta ett par uppdrag inom översättning svenska/engelska, SEO artiklar / copywriting och dylikt (dessa kräver ingen, minimal förkunskap men betalar ganska dåligt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in