Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-18, 21:55
  #1
Medlem
blobben!!!s avatar
Trump hade för dryga timmen sedan en presskonferens med Polens President Duda. Där framkom det att Polen är villiga att ösa miljarder över USA för att få en bas. Polen har redan köpt amerikanska Patriotmissiler för stora belopp, något som Trump givetvis tycker är väldigt bra.

Om nu Polen har sådana summor att spendera på amerikanska baser och vapen, varför får dessa då fortfarande enorma transfereringar från EU? Skall inte Polen föreställa fattigt?

Tycker ni att det är okej att svenska skattebetalare får punga upp för kostnaden för att Polen vill ha amerikanska militärbaser i sitt land?
Jag tycker då att det är fördjävligt att dessa inte köper europeiskt utan istället flörtar med USA. Lika illa är det att även Sverige köper amerikanska Patriot (efter att en moderat toppolitiker fått ett konsultjobb på vapenbolaget, så klart). Varför har Europa ens investerat miljarder på ett eget system om vi inte ens själva tänker köpa det?


Redan för ett halvår sedan erbjöd Polen upp till två miljarder för en permanent bas.
https://www.politico.eu/article/nato...military-base/

Trumps möte med Duda, ämnet tas upp efter lite mer än halva videon.
https://www.youtube.com/watch?v=UNhr3KuRjCk
Citera
2018-09-18, 22:19
  #2
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Trump hade för dryga timmen sedan en presskonferens med Polens President Duda. Där framkom det att Polen är villiga att ösa miljarder över USA för att få en bas. Polen har redan köpt amerikanska Patriotmissiler för stora belopp, något som Trump givetvis tycker är väldigt bra.

Om nu Polen har sådana summor att spendera på amerikanska baser och vapen, varför får dessa då fortfarande enorma transfereringar från EU? Skall inte Polen föreställa fattigt?

Tycker ni att det är okej att svenska skattebetalare får punga upp för kostnaden för att Polen vill ha amerikanska militärbaser i sitt land?
Jag tycker då att det är fördjävligt att dessa inte köper europeiskt utan istället flörtar med USA. Lika illa är det att även Sverige köper amerikanska Patriot (efter att en moderat toppolitiker fått ett konsultjobb på vapenbolaget, så klart). Varför har Europa ens investerat miljarder på ett eget system om vi inte ens själva tänker köpa det?


Redan för ett halvår sedan erbjöd Polen upp till två miljarder för en permanent bas.
https://www.politico.eu/article/nato...military-base/

Trumps möte med Duda, ämnet tas upp efter lite mer än halva videon.
https://www.youtube.com/watch?v=UNhr3KuRjCk


Polen vill ha riktiga grejer, riktig styrka i försvaret. Då är det amerikaner som gäller. När det gäller militära frågor då är Europa ganska patetiska, utan vår allians med USA skulle Ryssland eller Kina invaderat oss för länge sen.
Citera
2018-09-18, 22:24
  #3
Medlem
Eu stödjer inte Polen, så varför i helvete skulle Polen köpa europeiska fyrverkeripjäser?

Nej, Trump delar Polens syn på världen och de blir därför utmärkta bra partners. Jag önskar Sverige gjorde samma sak, men med våra slappkukade politiker och deras genuscertifierade militär så får jag väl nöja mig att drömma om ett svenskt och amerikanskt samarbete.
Citera
2018-09-18, 22:26
  #4
Medlem
Vi är i "allians" med USA ha ha ha ha dansa min flicka medan du är unger hur dum får man vara.
Citera
2018-09-18, 23:21
  #5
Medlem
Trumps sjukligasätt att alltid överdriva måste ju också tas i beaktande. Enligt Trump så kommer ju biljoner dollar att flöda in i statskassan tack vare honom. Ändå ökar budgetunderskottet och därmed statsskulden i rasande fart.
Bra att Polen investerar i sitt försvar och därmed även stärker Nato men Trumps pengaflöde är rena drömmerierna eftersom stora försvarsaffärer nästan alltid har motprestationer inskriva i avtalen.
Hur har det t.ex gått med miljarderna som Saudiaffären skulle inbringa?

Glöm inte att Trump alltid saluför sig själv, inte USA.
Citera
2018-09-18, 23:31
  #6
Medlem
NonCompliances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Polen vill ha riktiga grejer, riktig styrka i försvaret. Då är det amerikaner som gäller. När det gäller militära frågor då är Europa ganska patetiska, utan vår allians med USA skulle Ryssland eller Kina invaderat oss för länge sen.


Något liknande skrev jag på en hemläxa i sjuan
Citera
2018-09-18, 23:58
  #7
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Något liknande skrev jag på en hemläxa i sjuan


Är det inte sant då, vad menar du? Men det är kanske inte är hela sanningen. Det finns möjligen även en historisk aspekt som polackerna tänker på. Svenskarna tror faran ligger i öst eftersom de aldrig haft några problem med väst. Men för polackerna är det inte så. Historiskt sett har både ryssar och tyskar varit deras fiender. Senaste gången de invaderades var efter en överenskommelse mellan just Tyskland och Ryssland.
Nu behandlar väst återigen Polen på ett mindre bra sätt. Typ gör som vi säger, eller...

Vad det Morgan Johansson som kallade polacker som firade sin nationaldag för fascister?
Sossarna som för inte länge sen "ställde sig bakom Sovjetunionens planer på militär intervention i Polen 1981"
https://ledarsidorna.se/2018/09/soci...-i-polen-1980/

Att Polen inte litar på Ryssland är förståeligt, men varför ska de blint lita på Sverige eller Tyskland?
__________________
Senast redigerad av stone_sleeper 2018-09-19 kl. 00:02.
Citera
2018-09-19, 09:53
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Eu stödjer inte Polen, så varför i helvete skulle Polen köpa europeiska fyrverkeripjäser?

Nej, Trump delar Polens syn på världen och de blir därför utmärkta bra partners. Jag önskar Sverige gjorde samma sak, men med våra slappkukade politiker och deras genuscertifierade militär så får jag väl nöja mig att drömma om ett svenskt och amerikanskt samarbete.

EU stöder inte Polen?
Där har du fel. Hade det inte varit för EU hade Polen fortfarande varit ett U-Land.
Polen har fått och fortsätter att få enorma summor pengar av EU.
Perioden 07 till 13 fick Polen i netto 560miljarder.
För perioden 14-20 är det budgeterat 1058miljarder netto till Polen.
Över 13år kommer alltså Polen att ha fått ca 1600 miljarder av EU.
120miljarder per år tycker jag personligen är ganska rejält stöd.
Citera
2018-09-19, 09:58
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Är det inte sant då, vad menar du? Men det är kanske inte är hela sanningen. Det finns möjligen även en historisk aspekt som polackerna tänker på. Svenskarna tror faran ligger i öst eftersom de aldrig haft några problem med väst. Men för polackerna är det inte så. Historiskt sett har både ryssar och tyskar varit deras fiender. Senaste gången de invaderades var efter en överenskommelse mellan just Tyskland och Ryssland.
Nu behandlar väst återigen Polen på ett mindre bra sätt. Typ gör som vi säger, eller...

Vad det Morgan Johansson som kallade polacker som firade sin nationaldag för fascister?
Sossarna som för inte länge sen "ställde sig bakom Sovjetunionens planer på militär intervention i Polen 1981"
https://ledarsidorna.se/2018/09/soci...-i-polen-1980/

Att Polen inte litar på Ryssland är förståeligt, men varför ska de blint lita på Sverige eller Tyskland?

Med tanke på att Polen får så jäkla mycket pengar av EU kan jag tycka att det är rimligt att kräva att de följer EUs regler.

Polen behandlas inte dåligt av väst.
De får 120miljarder/år av EU.
Inget annat land har gynnats så mycket av EU som Polen.
Citera
2018-09-19, 11:04
  #10
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Tycker ni att det är okej att svenska skattebetalare får punga upp för kostnaden för att Polen vill ha amerikanska militärbaser i sitt land?

Nu vet jag inte om du någonsin kollat på en karta. Men geopolitiskt har Sverige en stor fördel av att Polen har en stark militär närvaro. Om Ryssen skulle få för sig att attackera t.ex. Gotland så är det stor sannolikhet att dom skulle utgå från bl.a. Kaliningrad, som delar gräns med Polen.

Sverige har alltså betydligt större nytta av detta avtal än vad t.ex. Italien, Spanien eller någon av de andra sydeuropeiska länderna har. Möjligheten till att snabbt kunna invadera Kaliningrad markvägen om skiten träffar fläkten är absolut något som är en fördel för det svenska försvaret.
Citera
2018-09-19, 11:14
  #11
Medlem
Fashwaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Trump hade för dryga timmen sedan en presskonferens med Polens President Duda. Där framkom det att Polen är villiga att ösa miljarder över USA för att få en bas. Polen har redan köpt amerikanska Patriotmissiler för stora belopp, något som Trump givetvis tycker är väldigt bra.

Om nu Polen har sådana summor att spendera på amerikanska baser och vapen, varför får dessa då fortfarande enorma transfereringar från EU? Skall inte Polen föreställa fattigt?

Tycker ni att det är okej att svenska skattebetalare får punga upp för kostnaden för att Polen vill ha amerikanska militärbaser i sitt land?
Jag tycker då att det är fördjävligt att dessa inte köper europeiskt utan istället flörtar med USA. Lika illa är det att även Sverige köper amerikanska Patriot (efter att en moderat toppolitiker fått ett konsultjobb på vapenbolaget, så klart). Varför har Europa ens investerat miljarder på ett eget system om vi inte ens själva tänker köpa det?


Redan för ett halvår sedan erbjöd Polen upp till två miljarder för en permanent bas.
https://www.politico.eu/article/nato...military-base/

Trumps möte med Duda, ämnet tas upp efter lite mer än halva videon.
https://www.youtube.com/watch?v=UNhr3KuRjCk

Frågor men du söker inte svaren. Mer ett propagandainlägg än debattrådsstart.

1. Polen anser inte att EU kan försvara landet mot Rysslands aggressioner. Självklart ber USA om stöd och hjälp.

Vem ska de fråga om hjälp? Sverige som INTE ens klarar av skogsbränderna utan fick hjälp av POLEN.

2. Att det pågår konstiga transfereringar hit och dit är EU.
EU är korrupt och ineffektivt.

Polen är en pragmatisk nation med fötterna fast förankrade på marken.

Sverige förlitar sig på EU, globalism och att utrota sin urbefolkning till förmån för det norra kalifatet.
__________________
Senast redigerad av Fashwave 2018-09-19 kl. 11:16.
Citera
2018-09-19, 21:22
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
EU stöder inte Polen?
Där har du fel. Hade det inte varit för EU hade Polen fortfarande varit ett U-Land.
Polen har fått och fortsätter att få enorma summor pengar av EU.
Perioden 07 till 13 fick Polen i netto 560miljarder.
För perioden 14-20 är det budgeterat 1058miljarder netto till Polen.
Över 13år kommer alltså Polen att ha fått ca 1600 miljarder av EU.
120miljarder per år tycker jag personligen är ganska rejält stöd.

Så du är emot EU?

Och du vill att sverige, som betalar pengar till Polen, ska gå ur EU?

I såfall håller jag med dig. Men nu är det såhär EU fungerar, och Polen är ett fritt land även om EU arbetar hårt för att ta ifrån oss europeer våra länder, och de flesta av oss europeer är stolta över Polen som visar en överlevnadsvilja, i motsats till politiker och väljare i degenererade Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback