2018-09-18, 12:27
Medlem
Jaha, som rubriken lyder, vad är detta för något?
Har fler fått samma PM?
Citera
2018-09-18, 12:30
Moderator
^Eazs avatar
Jag hade rapporterat det, då det faller under 1.01 att ragga folk till intervjuer osv.

Edit: Sen om man är paranoid som jag är så kan det också vara ett försök att kartlägga användare, så personligen hade jag efter rapporteringen ignorerat användaren oavsett erbjudande om ersättning eller liknande.
Citera
2018-09-18, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Jag hade rapporterat det, då det faller under 1.01 att ragga folk till intervjuer osv.

Edit: Sen om man är paranoid som jag är så kan det också vara ett försök att kartlägga användare, så personligen hade jag efter rapporteringen ignorerat användaren oavsett erbjudande om ersättning eller liknande.
Mja, han skrev att intervjun med fördel kunde tas via pm, och ingen ersättning utlovades, men om det är regelbrott så rapporterar jag det.

Är det okej om jag postar här vad han skrev?
Citera
2018-09-18, 12:42
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Mja, han skrev att intervjun med fördel kunde tas via pm, och ingen ersättning utlovades, men om det är regelbrott så rapporterar jag det.

Är det okej om jag postar här vad han skrev?
Jag blir ju nyfiken nu. Visserligen hade jag bett vederbörande att dra dit pepparn växer men man vet aldrig vad personen hade i kikaren. Flashbacks "Kultur & Media" -forum (i synnerhet avd "Kändisskvaller") kryllade åtminstone förr i tiden av slaskpressjournalister.
Citera
2018-09-18, 12:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz

Det här är det bästa rådet. Vi ska inte vara naiva och tro att Flashback är en safe haven dit inte ondskan når. Självfallet är forumet smockfullt av folk med lömska avsikter som kartlägger oss som skriver och framförallt då vi som befinner oss på den så kallade dissidentsidan av Politik Inrikes. Att försåtligen försöka komma åt uppgifter och vanor genom att dölja sin spaning bakom svepskäl som "intervjuer" och "skolarbeten" är ett rimligt tillvägagångssätt om man har en dold agenda. Sådant bör rapporteras och man bör självfallet inte besvara någonting alls som rör ens privata person.
Citera
2018-09-18, 12:45
Medlem
Såhär såg meddelandet ut (jag har maskat detaljer ifall det skulle bryta mot någon regel):
Citat:
Intervjuförfrågan
Hej 'Blalotus',

Jag doktorerar i marknadsföring vid [Universitet] och forskar på medlemmars upplevelser av olika ‘online communities’.

Det här kommer nog låta märkligt och möjligen en aning påträngande, men jag skulle gärna vilja höra mer om dina erfarenheter av att vara Flashbackmedlem. Särskilt intresserad är jag av just dina erfarenheter av sub-forumet ‘tv-serier och tv-program’. Det spelar ingen roll hur aktiv du är just nu eller har varit.

Om du väljer att delta i intervjun så kommer all insamlad data att anonymiseras och hanteras konfidentiellt. Du kommer ges ett fingerat namn/‘nickname’. Flashback kommer inte att namnges och är en av ett flertal communities som ingår i studien. Studien är godkänd av [Universitet] etikprövningsnämnd (ref. XXXXXX) vilket innebär att studien lever upp till de lagar och etiska krav som ställs på denna typ av datainsamling. Intervjun kan med fördel tas via PM här på forumet. På så vis garanteras även din anonymitet.

Givetvis är det helt frivilligt att bli ställa upp. Även om du väljer att ingå i studien kan du när som helst under processen tacka nej till fortsatt medverkan. Det är även möjligt att upp till två veckor efter din medverkan att bli exkluderad från studien.

Jag skriver från mitt egna privata konto eftersom jag vill att du ska veta att jag själv är medlem här på forumet och har varit det ett antal år (fast det ska sägas att jag har inte varit den mest aktiva medlemmen).

Eventuella frågor och funderingar kring själva studien besvaras enklast via PM eller mejl.

Låter detta intressant? Hör gärna av dig!

P.S. Jag förstår att det kan vara svårt att lita på en anonym användare. Därför är här en länk till min "profil" med mitt namn och mejladress: [Mailadress]

Hälsningar,
[Namn Namnsson]
[Universitet]

Citera
2018-09-18, 13:37
Medlem
gabrielle2s avatar
Jag fick också ett liknande pm när jag var helt färsk här på Flashback för några år sedan.
Ämnet var om feminism och antifeminism,
som jag nu är. En snäll antifeminist 😂
Han/ hon skulle också skriva någon avhandling och gick på universitet x.
Jag skrev allt vad jag tyckte och tänkte om ämnet.
Vad det hände med det har jag ingen aning om.
Jag var väl en aning blåögd, kan jag se nu så här i efterhand.
Jag trodde att jag hjälpte någon men ,men.
Idag tänker jag så här, personen i fråga skall själv tänka till om ämnet samt reflektera över ämnet.. Jag ska inte reflektera åt den.
Visste inte att jag skulle anmäla sådant.
Senast redigerad av gabrielle2 2018-09-18 kl. 13:45.
Citera
2018-09-18, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Idag tänker jag så här, personen i fråga skall själv tänka till om ämnet samt reflektera över ämnet.. Jag ska inte reflektera åt den.
Fast han är ju ute efter andras upplevelse, inte sin egen, så hur jag skulle kunna applicera det tänket förstår jag inte riktigt...
Citera
2018-09-18, 13:54
Medlem
Var det här på Flashback du fick PM:t så står väl användarnamnet på den som skrev det? I så fall kan du lägga användaren på din ignoreringslista, så kan du inte längre få PM från den användaren.
Citera
2018-09-18, 14:19
Medlem
Är det någon som bara bluffar som skickar dessa meddelanden? Förstår inte riktigt syftet med detta eller varför det är just forumdelen "tv-serier" som är intressant. Känns lite knäppt att den personen först läser igenom tidigare inlägg och sedan ställer frågor kring detta. Jag råkade ut för detta för några månader sedan och skulle då börja med att berätta om mig själv. Kanske ska man inte vara så lättlurad men jag vet ju inte vad informationen användes till. Personen i fråga ville ju vara lite hemligt så något skumt verkar det ju vara.
Citera
2018-09-18, 14:28
Medlem
BennyBandanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag fick också ett liknande pm när jag var helt färsk här på Flashback för några år sedan.
Ämnet var om feminism och antifeminism,
som jag nu är. En snäll antifeminist 😂
Han/ hon skulle också skriva någon avhandling och gick på universitet x.
Jag skrev allt vad jag tyckte och tänkte om ämnet.
Vad det hände med det har jag ingen aning om.
Jag var väl en aning blåögd, kan jag se nu så här i efterhand.
Jag trodde att jag hjälpte någon men ,men.
Visste inte att jag skulle anmäla sådant.

Det är väl 50/50 om det är någon uppsats eller kartläggning. Med tanke på att Sverige gärna kartlägger folk som tycker olika och inte är PK så ska man vara försiktig. Kan vara en stjärtis från tex AFA som vill tracka folk.
Citera
2018-09-18, 14:51
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Fast han är ju ute efter andras upplevelse, inte sin egen, så hur jag skulle kunna applicera det tänket förstår jag inte riktigt...
Jag ville väl mest ha sagt att jag också fått ett liknande pm.
En medlem som utger sig vara något den inte är och som babblar om universitet och avhandlingar hit och dit.
Ämnet var olika men själva beteendet det samma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in