2018-09-18, 06:21
Medlem
Hej

Det var så att innan jag gick på semester iår, så hade vi ett stort projekt på gång, men allt låg i fas och skulle inte vara några problem.

Dock stötte mitt företag på strul och kallade in mig en vecka under semestern, detta kom vi överens om skulle bli en ersättning för, iForm av att jag skulle få 100% påslag på lönen.

Nu till kruxet de 8000 eller så kronorna jag fick utöver min månadslön för att komma in och jobba den veckan. Skall de räknas till den vanliga lönen eller blir det som ett engångsbelopp med engångsbeskattning.

Hade ju självklart hoppats på att de skulle läggas på lönen, men tydligen inte. Så närmare halva beloppet jag fick extra försvinner till skatt.

Vad gäller.?
Citera
2018-09-18, 07:04
Medlem
Det är lön och beskattas som lön. I Sverige brukar man förhandla om löner före skatt, men efter arbetsgivaravgifter.

Arbetsgivaren drar preliminärskatt. Om det visar sig till våren att de dragit för mycket så får du skatteåterbäring, om de dragit för lite får du betala kvarskatt.
Senast redigerad av lajm 2018-09-18 kl. 07:06.
Citera
2018-09-18, 07:06
Medlem
Spackzs avatar
De gånger jag får extra ersättning för arbete läggs beloppet ovanpå ordinarie lön. Beroende på vad du tjänar i övrigt blir beskattningen allt mellan typ 28% och 60%. Det kan kanske vara olika beroende på hur man är organiserad, jag slavar under ifmetalls avtal...
Citera
2018-09-18, 07:11
Medlem
De extra pengarna är ju lön. Men de är utöver den ordinarie månadslönen. Brukar redovisas som en särskild ersättning. Men blir det verkligen 50 % skatt?

Kolla med löneavdelningen om det går att trixa. Lusläs också ert anställningsavtal och kollektivavtal. Slå en signal till facket, de brukar vara inlästa på det.

Det är häftigt att betala skatt, och är jobba extra blir inte så lönsamt av den anledningen. Gör en bättre deal nästa gång. Du fick dubbel lön. Det skulle jag *kanske* acceptera om det var en sketen torsdag i november då jag egentligen skulle varit ledig men det körde ihop sig på jobbet. Men en hel vecka, mitt i din lagstadgade, planerade och beviljade semesterperiod, i härliga sommartid... I mitt jobb får man ungefär 4 gånger pengarna, om man flyttar semestern i förväg. Om man blir blixtinkallad ska man ju inte ha sämre deal.
Citera
2018-09-18, 07:28
Medlem
Ofta drar företaget en engångsskatt om 40% på engångsbelopp. Vad du betalar i slutändan baseras ju ändå på hela årets inkomster. Har du låg lön kommer du få tillbaka på skatten, men om du ligger över brytpunkten, så blir det kvarskatt.

Bäst för dig är om företaget utgår från din årslön när de drar engångsbeloppet.
https://www.skatteverket.se/privat/s...800014872.html
Senast redigerad av weallknowit 2018-09-18 kl. 07:30. Anledning: Tillägg
Citera
2018-09-18, 11:37
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spoil3r
Så närmare halva beloppet jag fick extra försvinner till skatt.

Halva beloppet dras i skatt, men det balanseras sen upp vid deklarationen om du betalat för mycket skatt. Så eventuellt får du tillbaka en liten slant då istället.

Det blir ingen skillnad på att lägga pengarna som engångsbeskattning eller som månadslön sett över året, och vill du absolut balansera upp det hela snabbare kan du titta på att jämka: https://www.skatteverket.se/privat/s...958000460.html
Citera
2018-09-18, 22:56
Medlem
Spelar egentligen ingen roll hur mycket skatt som arbetsgivaren drar i samband med utbetalningen. Allt justeras ändå vid deklarationen nästa vår. Jag skulle nog se det som vanlig övertidsersättning och dragit vanlig skatt på 33%. Men ser inte det som något problem om arbetsgivaren skulle dra 50%. Fördelen med att de drar för mycket skatt är att man får mindre att fyllnadsinbetala i vår eller att man till och med får ut några kronor.
Citera
2018-09-18, 23:36
Medlem
Det är lön, det kommer i slutändan justeras vid deklaration. Däremot är det inte ovanligt att arbetsgivaren drar högre skatt på dessa typer av ersättningar för att den anställde inte ska riskera restskatt.
Citera
2018-09-20, 12:34
Medlem
Hej tack för svaren.

Fick lönespec nu, och de har dragit av 33%,
Är väl alltid bättre att få tillbaka pengar vid deklarationen än att behöva betala, så det har jag inga problem mef.

Blev bara lite osäker i detta fallet då min chef knappt visste själv hur det var.

Men nu vet jag
Citera
2018-09-20, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spoil3r
Hej tack för svaren.

Fick lönespec nu, och de har dragit av 33%,
Är väl alltid bättre att få tillbaka pengar vid deklarationen än att behöva betala, så det har jag inga problem mef.

Blev bara lite osäker i detta fallet då min chef knappt visste själv hur det var.

Men nu vet jag

Nä det är bättre att behöva betala in mer skatt vid deklaration. Men det är inga stora summor Hur som helst så det spelar ingen större roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in