2018-09-15, 19:59
Medlem
Hej, är total nybörjare men gör ett gymnasiearbete angående aktier där jag ska undersöka effektiviteten av den magiska formeln genom att investera med hjälp av strategin och sedan jämföra mina resultat med index. För att göra detta behöver jag hitta en sida där man kan sortera företag efter nyckeltalen RoC (Return on Capital) och EY (Earnings Yield). Finns det någon gratis tjänst där detta är möjligt? Har testat Nordnets kurslista där man kan sortera enligt vissa nyckeltal men dessa nyckeltal verkar inte finnas (kanske bara jag som är dum). Finns det andra vanliga benämningar som syftar på RoC och EY eller använder alla sidor samma begrepp? Hittade också sidan börsdata där man kan betala för att få en lista på de bästa företagen enligt den magiska formeln, är detta en bra sida att använda ifall jag inte hittar någon gratis tjänst?
Citera
2018-09-15, 20:12
Medlem
sparvsylts avatar
Jag har också sökt finna lycka den vägen, min slutsats var att man antingen får betala någon för att få färdigsorterade bolag, sortera själv eller skriva egen kod som gör det åt dig. Lycka till!
Citera
2018-09-15, 22:27
Medlem
Hitta kursvinnare via aktiespararna om programmet fortfarande finns kvar
Citera
2018-09-16, 01:40
Medlem
Kan kanske koda detta åt dig, om jag blir tillräckligt uttråkad. Räcker det med dessa 2 nyckeltal?
Citera
2018-09-16, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spectinator
Hitta kursvinnare via aktiespararna om programmet fortfarande finns kvar

Tack! Nyckeltalet EY finns i detta program men vet inte om de har RoC, vet du om det förkortas annorlunda på svenska?

Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Kan kanske koda detta åt dig, om jag blir tillräckligt uttråkad. Räcker det med dessa 2 nyckeltal?

Behövs inte men tack ändå!
Citera
2018-09-16, 15:43
Medlem
Annars är det väl bara att kontakta Börsdata och förklara din situation. Ofta brukar företag vara väldigt hjälpsamma när det gäller studenters olika studiearbeten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in