2018-09-15, 17:37
Medlem
BePatients avatar
Jag köpte ett par AKG Q701r för ett par månader, och medan de är jättefina för det mesta, så är det ändå många låtar där jag upptäcker ganska mycket brus som jag aldrig märkt med annan utrustning. Varför? Är det nåt jag kan göra åt saken?

PS. Vilket är egentligen bästa forumet för de här frågorna?
Citera
2018-09-15, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Jag köpte ett par AKG Q701r för ett par månader, och medan de är jättefina för det mesta, så är det ändå många låtar där jag upptäcker ganska mycket brus som jag aldrig märkt med annan utrustning. Varför? Är det nåt jag kan göra åt saken?

Gå tillbaks med de till butiken och begär ett par nya och se om det blir bättre.
Citera
2018-09-15, 18:18
Medlem
Citat:

Sprak och brus är lite olika saker.
Brus är knappast lurarnas fel, sprakar det kan det vara glappkontakt.
Annars får du väl reklamera dom om du känner dig lurad.
Citera
2018-09-15, 19:05
Medlem
x12s avatar
Citat:
många låtar där jag upptäcker ganska mycket brus som jag aldrig märkt med annan utrustning.
Varför det låter knas i vissa melodier, men inte alla, beror på vad du lyssnar på och kanske ljudkretsen i datorn eller felaktiga ljudinställningar.

Är det t.ex mp3'or kan de vara uselt kodade, som "joint stereo" (använd aldrig det) kan låta som du har vatten i högtalarna, och låg bitrate som t.ex 48-96khz låter illa, medan de i riktig (inte joint) stereo ger korrekt stereoåtergivning och i 192khz eller högre låter det i stort sett lika som på cd'n.
Är det strömmande media eller nåt online du lyssnar på kan det mycket väl vara låg kvalitet på det de skickar ut, hårt komprimerat.
Det kan också vara låg klass på datorns ljudkretsar, särskilt om det är en laptop eller budgetmoderkort och än mer om du använder ljudfinesser i programvaran, som "dynamisk".. nånting, ekon, boost, equalizer eller annat elände, stäng av allt sånt.
Om det låter bra i de flesta situationer, bara vissa melodier som låter illa, då tror jag inte det är lurarnas fel.
Citera
2018-09-16, 18:55
Medlem
BePatients avatar
Men alltså... som jag sa, jag har lyssnat på de här låtarna förut, utan sprakande (mer lämpligt ord än brus, antar jag). Dessutom är det många låtar som låter perfekta med de nya.
Citera
2018-09-18, 22:24
Medlem
BePatients avatar
Tråden känns inte uttömd -- det finns nog nån med konstruktiv kunskap. Jag tänkte jag kunde vara lite mer tydlig och se om det hjälper.

Låtarna som har sprakat med de nya låter alltså utmärkt med annan utrustning, i samma dator, så det kan inte gärna handla om något annat än lurarna, eftersom allt annat är det samma! Och, återigen, vissa låtar låter perfekta, sprakfria, med de nya.
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Varför det låter knas i vissa melodier, men inte alla, beror på vad du lyssnar på och kanske ljudkretsen i datorn eller felaktiga ljudinställningar.
Det skulle innebära att några inställningar behöver justeras specifikt för de nya lurarna. Det låter märkligt, men vilka inställningar skulle det vara?
Citera
2018-09-19, 14:14
Medlem
Gubbmagens avatar
Det låter som distortion eller att du spelar musik högt som får högtalarelementen att skita på sig vilket låter illa, alt att ljudkretsarna i datorn helt enkelt inte orkar driva lurarna. Mer än så är omöjligt att sia om då typ av musik och hur hög volym du använder inte uppges.

Klassisk musik beter sig tex annorlunda än modern musik med mycket bas/botten. Hörlurarna är dessutom trögdrivna och då duger inte billiga ljudkretsar i en dator då dom inte pallar att driva lurarna. Testa dom i en riktig stereoanläggning och se vad som händer då med samma låtar.
Citera
2018-09-19, 14:16
Medlem
PeterNosters avatar
Oövertänkt tips här:

Spela in spraklåtarna med t.ex Audacity och kolla sen vågformen i Audacity. Kan du inte se spraken där så lutar det åt lurarna.
https://www.audacityteam.org/
Citera
2018-09-20, 00:19
Medlem
x12s avatar
Citat:
vilka inställningar skulle det vara?
Testa stänga av alla s.k "ljudförbättrande" tillval, allt "dynamisk"..nånting, allt auto, allt som påstås optimera, förbättra eller korrigera ljudet, alla eq-inställningar, rumsakustik, rymd, loudness, spatial, breddstereo, allt sånt, det kan ha tusentals olika namn, inaktivera allt. Ljudet ska vara helt opåverkat på sin väg genom ljudkretsarna. Ingen volymregel bör heller stå på max, hellre 75% eller därunder.

Ett exempel på fel kan vara om du har en EQ med basregeln högt uppdragen eller s.k "loudness" aktiverad som på nåt sätt överstyr ljudet. Kan också vara överstyrningsfenomen som av nån annan anledning kommer via förstärkarkretsen enbart när lurarna används, möjligen beroende på impedans, ingångskänslighet eller volym. Det är isåfall intressant att veta vilket moderkort och vilken ljudkrets du använder. Om det är det här som är felorsaken märks det inte på en inspelning (typ som inspelningstipset i föregående post) men det behöver ändå inte nödvändigtvis innebära att det är fel i lurarna.

Om det är en online-källa du lyssnar på, t.ex ett specifikt youtube-klipp, länka det gärna, eller om det på nåt annat sätt går få ta del av det du lyssnar på för att kolla om andra kan höra det.

Om det är nåt som går spela in, t.ex du kör ett datorspel och det är spelmusik som knastrar, spela in det i 10 sek eller nåt och lägg ut så kanske nån här kan klura ut mer exakt VAD det är som stör, vilken slags störning det är, även om du enbart hör felet via lurarna och inte högtalarna.
Citera
2018-09-20, 04:48
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Det låter som distortion eller att du spelar musik högt som får högtalarelementen att skita på sig vilket låter illa
Jag pressar inte nån volym över 100% och Q701:orna är kända för att ha låg maxvolym och vara jävligt välgjorda, så jag tänker att det inte gärna kan vara så elementen inte pallar med maxvolymen de är byggda för...
Citat:
alt att ljudkretsarna i datorn helt enkelt inte orkar driva lurarna.
Att ljudkretsarna inte orkar... är det en fråga om att ljudkretsarna ska behandla informationen men inte hinner med innan den skickas till lurarna? Jag är INTE hemma på det tekniska ALLS.
Citat:
Mer än så är omöjligt att sia om då typ av musik och hur hög volym du använder inte uppges.
Maxvolym, förstärker inte över det. Har märkt det i olika typer av musik, har inte tänkt på några gemensamma nämnare... förut. Kanske är det när det är tydlig bas.
Citat:
Testa dom i en riktig stereoanläggning och se vad som händer då med samma låtar.
Ska bränna testlåten nedan på en CD och se om DVD-spelaren där nere är med på noterna... Återkommer.
Citat:
Testa stänga av alla s.k "ljudförbättrande" tillval, allt "dynamisk"..nånting, allt auto, allt som påstås optimera, förbättra eller korrigera ljudet, alla eq-inställningar, rumsakustik, rymd, loudness, spatial, breddstereo, allt sånt, det kan ha tusentals olika namn, inaktivera allt. Ljudet ska vara helt opåverkat på sin väg genom ljudkretsarna. Ingen volymregel bör heller stå på max, hellre 75% eller därunder.
Yes, kör bara Realtek HD-ljudkonfiguration, som kom med moderkortet, och inget sånt på där.

Tyvärr är 75% oacceptabelt när lurarna redan har så låg maxvolym. Men visst, sprakandet försvinner.
Citat:
Det är isåfall intressant att veta vilket moderkort och vilken ljudkrets du använder.
Nåt Asus från typ 2011 och inbyggda till det. (Skulle säga mer exakt men Systeminfo ger mig inte modellen. Jag dammsög datorn nyligen (stort nej-nej) och jag tror statisk elektricitet köttade nånting så den infon återställdes. Nåja.)

När du säger överstyrning handlar det bara om förändring av originalljudet, eller?

Citat:
Om det är en online-källa du lyssnar på, t.ex ett specifikt youtube-klipp, länka det gärna, eller om det på nåt annat sätt går få ta del av det du lyssnar på för att kolla om andra kan höra det.

Om det är nåt som går spela in, t.ex du kör ett datorspel och det är spelmusik som knastrar, spela in det i 10 sek eller nåt och lägg ut så kanske nån här kan klura ut mer exakt VAD det är som stör, vilken slags störning det är, även om du enbart hör felet via lurarna och inte högtalarna.
Mest märkbart är det nog i denna låt: https://www.youtube.com/watch?v=HADlImQrG4w. Sprakar bara när den där ruskiga basen är igång, mest tydligt i denna övergång: https://youtu.be/HADlImQrG4w?t=4m8s. Har köpt skivan så jag har den på fil på datorn också, låter exakt likadan.
Citera
2018-09-20, 10:03
Medlem
x12s avatar
Citat:
om att ljudkretsarna ska behandla informationen men inte hinner med innan den skickas till lurarna? Jag är INTE hemma på det tekniska ALLS.
Nej, har inget med "hinner" att göra, den kräks helt enkelt på utsignalen.
Det där bastunga stycket och att 75% är oacceptabelt lågt, jag tycker det tyder ganska bra på att ljudkretsen/förstärkaren på moderkortet inte orkar med, den är för svag eller får felaktiga nivåer på insignalen. Exempel på hur det i extrema fall kan låta https://www.youtube.com/watch?v=SXptusF7Puo och det kommer gärna vid bastunga passager.
En klassiker är EQ'n där alla ljudreglarna står på max eller i V-form. Om det är sånt där skrap/dist du hör så är det en kass förstärkarkrets eller det finns nån fler ljudkontroll nånstans som du missat att normalställa, windows har ju ljudkontroller lite varstans, dels i kontrollpanelen, dels i tillverkarspecifika paneler och ibland finns ytterligare ställen.

Kanske (gissning) kör du inte lika hög utsignal till högtalarna som till lurarna, därav sprakar det inte då. Om du med hänsyn till grannar m.fl har möjlighet att testa lika hög volym via högtalarna, gör det gärna, se vad som händer.
Citera
2018-09-20, 19:30
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Nej, har inget med "hinner" att göra, den kräks helt enkelt på utsignalen.
Det där bastunga stycket och att 75% är oacceptabelt lågt, jag tycker det tyder ganska bra på att ljudkretsen/förstärkaren på moderkortet inte orkar med, den är för svag eller får felaktiga nivåer på insignalen. Exempel på hur det i extrema fall kan låta https://www.youtube.com/watch?v=SXptusF7Puo och det kommer gärna vid bastunga passager.
En klassiker är EQ'n där alla ljudreglarna står på max eller i V-form. Om det är sånt där skrap/dist du hör så är det en kass förstärkarkrets eller det finns nån fler ljudkontroll nånstans som du missat att normalställa, windows har ju ljudkontroller lite varstans, dels i kontrollpanelen, dels i tillverkarspecifika paneler och ibland finns ytterligare ställen.

Kanske (gissning) kör du inte lika hög utsignal till högtalarna som till lurarna, därav sprakar det inte då. Om du med hänsyn till grannar m.fl har möjlighet att testa lika hög volym via högtalarna, gör det gärna, se vad som händer.
Det låter inte alls så där allvarligt. Den grundläggande ljudbilden är oförändrad; det är bara ett knastrande tillagt. Det är tillräckligt infrekvent för att jag ofta ska kunna identifiera individuella knaster.

Även om jag köttar på med högtalarna så sprakar det inte.

Vet du nån bra sida där jag läsa på om grundläggande ljudteknik, särskilt i datorsammanhang? Jag vet, det är bara att söka, men i min erfarenhet är det lätt att hitta mycket information, och svårt att hitta kvalitetsinformation. Du verkar hemma på området så det känns lika bra att fråga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in