2006-03-22, 18:00
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN
Kör på i min gamla tråd istället för att skapa en ny. Moderkortet är inhandlat och det blev det föreslagna från Webhallen. Desvärre visade det sig att just mitt grafikkort inte stöddes av detta moderkort. Så nu blir jag tvungen att kika lite efter ett nytt.

Som redan nämnts i tråden är datorn en P4:a 3 Ghz med Asrock P4dual-915GL moderkort. 512 DDR minne. Har ett 300 W nätagg.

Planerar inom en relativt snar framtid att köpa mig en helt ny dator, men denna kommer då säljas till en anhörig. Därför funderar jag på vilka grafikkort som kan vara värda att spara och flytta över till den nya datorn, eller om man bör köra på ett billigt budgetkort.

Nya moderkortet stöder PCIe så det lär ju bli ett sådant iallafall. En tanke är att skaffa ett SLI kort, som sedan kan flyttas över till en eventuellt ny dator.
Runt 2000 kan jag tänka mig att lägga på ett nytt grafikkort, och funderar vid första anblicken på GeForce 7600 GT (http://www.gainward.net/newimage/pro...roducts_id=28).

Frågan är om mitt nätagg kommer orka driva ett sådant kort? Hur överdimensionerad blir den med tanke på mina futtiga 512 i minne? Är det värt att lägga sådana pengar på ett sådant kort eller finns det bättre alternativ?

Vill börja med att be om ursäkt för att jag inte visste/hade missat det där om att ATI9600 inte fungerade med det moderkortet.

Jag skulle satsa på ett 7600GT-kort till datorn eftersom den är så pass modern i övrigt. Modellen som Du länkar till går att få för under 2000:- i Sverige.

Ditt nätaggregat borde räcka till eftersom 7600GT är tillverkat i 90nm och därigenom strömsnålare än föregångarna, men det går naturligtvis inte att garantera.

(nVidia rekommenderar ett nätaggregat på minst 350W för 7900GTX och eftersom det kortet enligt tester drar 57W mer än 7600GT vid full last så borde det räcka till)
Citera
2006-03-22, 20:13
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollerBoySE
Vill börja med att be om ursäkt för att jag inte visste/hade missat det där om att ATI9600 inte fungerade med det moderkortet.

Ingen anledning att be om ursäkt. Är i övrigt mycket nöjd över mitt inköp, och hade redan bestämt mig för ett PCIe grafikkort (därav valet av moderkort). Nu gör jag slag i saken lite snabbare bara!

Citat:
Jag skulle satsa på ett 7600GT-kort till datorn eftersom den är så pass modern i övrigt. Modellen som Du länkar till går att få för under 2000:- i Sverige.

Ditt nätaggregat borde räcka till eftersom 7600GT är tillverkat i 90nm och därigenom strömsnålare än föregångarna, men det går naturligtvis inte att garantera.

(nVidia rekommenderar ett nätaggregat på minst 350W för 7900GTX och eftersom det kortet enligt tester drar 57W mer än 7600GT vid full last så borde det räcka till)

Usch, många frågor hopar sig. Främsta frågan är ju hur man kan försäkra sig om att nätagget klarar av att driva grafikkortet? Blir jag tvungen att lägga ut slantar på ett nytt nätagg blir den totala summan alldeles för stor.

7600GT korten med DDR3 minnen och SLI/PCIe kompatibla är ju helt klart mest intressanta. En snabb kik hos datorbutiken ger följande:

Citat:
Ursprungligen postat av Datorbutiken
Asus Extreme GeForce 7600GT 256Mb DDR3 HDTV-out DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express Webpris 2249.00

eVGA GeForce 7600GT CO Copper Version 580MHz GPU 256Mb DDR3 HDTV-out DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express Webpris 2275.00

Gainward BLISS GeForce 7600GT 256Mb DDR3 DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express Webpris 2095.00

Leadtek WinFast GeForce 7600GT 256Mb DDR3 HDTV-out DVI SLI-ready RETAIL PCI Express Webpris 2425.00

Point of View GeForce 7600GT 256Mb DDR3 TV-out DVI SLI-ready RETAIL PCI Express Webpris 2249.00

XFX GeForce 7600GT eXTreme 580MHz GPU 256Mb DDR3 HDTV-out DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express Webpris 2349.00

Alla ligger inom samma prisgrupp och verkar vara av relativt likartad standard. Vad bör man gå efter i denna situation? Som det är nu verkar denna - Gainward BLISS GeForce 7600GT 256Mb DDR3 DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express Webpris 2095.00 - Vara mest motiverad, då endast genom att jag ju sparar ett par 100-lappar.

Känner mig riktigt vilse i grafikdjungeln!
Citera
2006-03-22, 20:46
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Främsta frågan är ju hur man kan försäkra sig om att nätagget klarar av att driva grafikkortet?

Det finns nog inget annat sätt än att testa. Packa upp snyggt så att Du kan returnera kortet ifall det inte fungerar.

Citat:
Alla ligger inom samma prisgrupp och verkar vara av relativt likartad standard. Vad bör man gå efter i denna situation? Som det är nu verkar denna - Gainward BLISS GeForce 7600GT 256Mb DDR3 DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express Webpris 2095.00 - Vara mest motiverad, då endast genom att jag ju sparar ett par 100-lappar.
Känner mig riktigt vilse i grafikdjungeln!

Ja inte är det lätt att välja, speciellt som det vanligen är mycket små skillnader korten emellan.

Nu skall vi ju heller inte glömma att 7600GT inte är testat tillsammans med ditt moderkort så risken finns ju att det inte fungerar. Risken minskar en aning om Du väljer Asus-kortet eftersom Asus, förutom att representera kvalitet, även äger Asrock.

Så återigen, tänk på öppet köp.
Citera
2006-03-22, 21:37
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Citat:
Det finns nog inget annat sätt än att testa. Packa upp snyggt så att Du kan returnera kortet ifall det inte fungerar.

Ja inte är det lätt att välja, speciellt som det vanligen är mycket små skillnader korten emellan.

Nu skall vi ju heller inte glömma att 7600GT inte är testat tillsammans med ditt moderkort så risken finns ju att det inte fungerar. Risken minskar en aning om Du väljer Asus-kortet eftersom Asus, förutom att representera kvalitet, även äger Asrock.

Så återigen, tänk på öppet köp.

Kollade igenom listan på vilka kort som moderkortet stödjer, och denna lista var magrare än vad jag förväntat.

Citat:
Ursprungligen postat av http://www.asrock.com/support/PCIE/P4Dual-915GL.html
1 ATI RADEON X600XT ASUS EAX600XT x16 PCIE Catalyst 4.12
2 ATI RADEON X600XT ABIT X600XT x16 PCIE Catalyst 4.12
3 ATI RADEON X600 PRO GIGABYTE GV-RX60P128D x16 PCIE Catalyst 4.12
4 ATI RADEON X800 ASUS EAX800XT x16 PCIE Catalyst 4.12
5 ATI Radeon RV515LE (90nm) Gecube RX1300GE2 x16 PCIE Catalyst 5.11
6 NVIDIA GeForce PCX5750 ASUS Extreme N5750/A x16 PCIE 66.93
7 NVIDIA GeForce PCX5750 MSI PCX 5750-TD128 x16 PCIE 66.93
8 NVIDIA GeForce PCX5900 ASUS Extreme N5900 x16 PCIE 66.93
9 NVIDIA GeForce 6200 GIGABYTE GV-NX62128D x16 PCIE 66.93
10 NVIDIA GeForce 6200TC ALBATRON GeFORCE 6200TC x16 PCIE 66.93
11 NVIDIA GeForce 6200TC SPARKLE GeFORCE 6200TC x16 PCIE 66.93
12 NVIDIA GeForce 6600 ASUS EN6600 x16 PCIE 66.93
13 NVIDIA GeForce 6800 ASUS EN6800 x16 PCIE 66.93
14 NVIDIA GeForce 6600 GIGABYTE GV-NX66128D x16 PCIE 66.93

No Chipset Brand Name Model Name BUS BUS Remark
(VGA BIOS Version)
1 ATI RADEON X300 ASUS EAX300LE-A334C/TD x16 PCIE BK-ATI VER008.015.117.000
2 ATI RADEON X300 ASUS EAX300LE-A334C R1.01 x16 PCIE BK-ATI VER008.015.117.000
3 ATI RADEON X300 SE ASUS EAX300SE/T/N/128M/A R1.01 x16 PCIE BK-ATI VER008.015.115.000
4 ATI RADEON X700 PRO ASUS EAX700PRO/TVD/256M R1.00 x16 PCIE AA30602-100
5 ATI RADEON X700 PRO ELSA FALCOX X70 PRO 256B3 DTV x16 PCIE 113-xxxxxx-xxx RV410_X9.BIN

Note1. Turbo cache PCI Express x 16 VGA cards are not recommanded to use.

Note2. If you encounter any compatibility issue when installing above ATi X300 series and X700 series graphics cards, please make sure to update the VGA BIOS version according to the VGA BIOS information in the table above.

7600GT verkar vara uteslutet tyvärr. Note1 lämnar lite bryderier den med. Får kika närmare på korten ur denna lista.
Citera
2006-03-22, 22:03
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Kollade igenom listan på vilka kort som moderkortet stödjer, och denna lista var magrare än vad jag förväntat.

Av naturliga skäl så tar den bara upp grafikkort som fanns när moderkortet lanserades, det betyder inte att övriga kort inte fungerar bara att de inte är testade.

Citat:
Note1 lämnar lite bryderier den med.

Note1 handlar om en speciell minnesdelningsteknik som mig veterligen bara använts på GeForce6200 kort. För att spara pengar så har grafikkortet mindre minne och använder i stället en del av datorns primärminne. Fin teori, men det är ingen höjdare för prestandan.
Citera
2006-03-22, 22:10
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Citat:
Av naturliga skäl så tar den bara upp grafikkort som fanns när moderkortet lanserades, det betyder inte att övriga kort inte fungerar bara att de inte är testade.

Hmm, så man kan inte räkna med att de uppdaterar listan eftersom? Lär åtminstone försöka reda ut att ett 7600GT-kort med säkerhet passar min kortplats innan jag gör ett inköp.
Citera
2006-03-22, 22:48
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Hmm, så man kan inte räkna med att de uppdaterar listan eftersom?

Tyvärr inte. Datordelar är sådana extrema färskvaror att leverantörerna sällan lägger ner någon tid på ngt mera än att rätta eventuella uppenbara fel efter att en produkt är färdigkonstruerad. Man har fullt upp med att konstruera nästa produkt.

Citat:
Lär åtminstone försöka reda ut att ett 7600GT-kort med säkerhet passar min kortplats innan jag gör ett inköp.

Det skadar definitivt inte att försöka.
Citera
2006-03-23, 15:59
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Citat:
Tyvärr inte. Datordelar är sådana extrema färskvaror att leverantörerna sällan lägger ner någon tid på ngt mera än att rätta eventuella uppenbara fel efter att en produkt är färdigkonstruerad. Man har fullt upp med att konstruera nästa produkt.

Det skadar definitivt inte att försöka.

Pja, försökt kika in hos några handlare men fann inte ett dugg.

Hur är skillnaden mellan ATI Radeon och GeForce korten? Att den senare är SLI-anpassad är ju klart, men är SLI överreklamerat? Min tanke var att införskaffa ett sådant kort för att på så vis kunna utnyttja det tillsammans med en nyare dator, som jag snart planerar att införskaffa.

I huvudsak återstår dock frågan om ett 7600 GT kort är kompatibelt med mitt moderkort, samt om mitt nätagg orkar driva ett sådant. I båda fallen måste man ju bryta förpackningen för att testa, vilket för det mesta innebär att öppet köp slutar gälla.
Citera
2006-03-23, 16:31
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Hur är skillnaden mellan ATI Radeon och GeForce korten? Att den senare är SLI-anpassad är ju klart, men är SLI överreklamerat? Min tanke var att införskaffa ett sådant kort för att på så vis kunna utnyttja det tillsammans med en nyare dator, som jag snart planerar att införskaffa.

SLI är en teknik för att låta 2 grafikkort ta hand om halva beräkningsarbetet var. Det är naturligt nog bara intressant om man tycker sig ha råd med 2 grafikkort + ett moderkort som kan härbärgera dem.

Alldeles för stunden så erbjuder nog nVidia mera prestanda per krona än ATI, men det har svängt förr och kommer nog att göra det igen så småningom.

Citat:
I huvudsak återstår dock frågan om ett 7600 GT kort är kompatibelt med mitt moderkort, samt om mitt nätagg orkar driva ett sådant. I båda fallen måste man ju bryta förpackningen för att testa, vilket för det mesta innebär att öppet köp slutar gälla.

Handlar Du på nätet så har Du som privatperson alltid 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot en vara som har skickats till dig. Ångerrätten regleras i Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59).

Jag tror heller inte att det är många handlare som skulle neka dig öppet köp om Du helt enkelt berättar som det är.
Citera
2006-03-23, 17:36
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Fortsätter mitt letande. Förvånande att det ska vara så svårt att finna en liten requirements notis när det gäller grafikkort. På butiken fann jag snabbt att ett 7800 kort rekommenderade 350W som du sa. Knepigt att liknande information ska vara så svår att få tag i på nätet.

Fann iallafall detta test http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2717&p=4 som anger 131 W förbrukning vid idle power load, och 205 vid belastning. Nu är frågan hur källkritisk man bör vara till anandtech.com och hur mycket mina övriga komponenter kan tänkas dra i strömväg.

Citat:
SLI är en teknik för att låta 2 grafikkort ta hand om halva beräkningsarbetet var. Det är naturligt nog bara intressant om man tycker sig ha råd med 2 grafikkort + ett moderkort som kan härbärgera dem.

Jo, är medveten hur SLI-funktionen fungerar, och det är med utgångspunkt i att i framtiden utnyttja denna funktion som jag sneglar på olika grafikkort. Jag lär aldrig köpa 2 grafikkort på en och samma gång. Sådan hardcore-gamer är jag inte. Däremot planerar jag sälja denna nuvarande dator och inhandla en ny inom en relativt snar framtid. Att då redan ha ett dugligt grafikkort och kanske inhandla ännu ett skulle ju vara trevligt. Egentligen enda chansen att få utnyttja SLI-funktionen.

Därmed kanske man borde ta ett par steg tillbaka och fundera om det kan vara värt att investera i ett nytt nättagg och ett nytt grafikkort. Tanken skulle vara att inhandla ett grafikkort som är fullt dugligt även till den dator jag planerar inhandla under sensommar/höst. Med SLI-funktionen kanske det kan innebära en vinst?
Citera
2006-03-23, 20:35
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Fortsätter mitt letande. Förvånande att det ska vara så svårt att finna en liten requirements notis när det gäller grafikkort. På butiken fann jag snabbt att ett 7800 kort rekommenderade 350W som du sa. Knepigt att liknande information ska vara så svår att få tag i på nätet.

Fann iallafall detta test http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2717&p=4 som anger 131 W förbrukning vid idle power load, och 205 vid belastning. Nu är frågan hur källkritisk man bör vara till anandtech.com och hur mycket mina övriga komponenter kan tänkas dra i strömväg.

Anandtech är hyfsat pålitliga och dessutom så verkar siffrorna stämma om man gör ett snabbt överslag. Om Du läser lite noggrannare i testet så är den uppgivna förbrukningen för HELA systemet inklusive grafikkort och deras testsystem drar MERA ström än dina komponenter.

Det enda frågetecknet är egentligen om ditt nätaggregat verkligen kan leverera vad det är specat för (inte ovanligt att leverantörer överskattar siffrorna en aning).

Citat:
Jo, är medveten hur SLI-funktionen fungerar, och det är med utgångspunkt i att i framtiden utnyttja denna funktion som jag sneglar på olika grafikkort. Jag lär aldrig köpa 2 grafikkort på en och samma gång. Sådan hardcore-gamer är jag inte. Däremot planerar jag sälja denna nuvarande dator och inhandla en ny inom en relativt snar framtid. Att då redan ha ett dugligt grafikkort och kanske inhandla ännu ett skulle ju vara trevligt. Egentligen enda chansen att få utnyttja SLI-funktionen.

Därmed kanske man borde ta ett par steg tillbaka och fundera om det kan vara värt att investera i ett nytt nättagg och ett nytt grafikkort. Tanken skulle vara att inhandla ett grafikkort som är fullt dugligt även till den dator jag planerar inhandla under sensommar/höst. Med SLI-funktionen kanske det kan innebära en vinst?

Grafikkort är färskvara och tiden som en viss konstruktion finns till försäljning ligger på ungefär ett år. Det betyder att det om 1½ år inte kommer att gå att få tag på ett likadant grafikkort till.

Dubbla grafikkort i SLI betyder heller inte att det går dubbelt så fort, 30-60% extra är vad kort nummer 2 ger. Prestanda har förbättrats mera än så varje år bara genom införande av ny teknik.

Ett grafikkort baserat på senaste tekniken är m.a.o. vad som ger mest prestanda per krona räknat. SLI är bara intressant när man vill ha ännu mera, men tyvärr inte särskilt kostnadseffektivt.

Så köp inte mera än vad Du har glädje av den närmaste tiden och bästa uppgraderingsvägen är sannolikt att byta grafikkortet, inte att dubblera det.
Citera
2006-03-23, 21:33
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Citat:
Det enda frågetecknet är egentligen om ditt nätaggregat verkligen kan leverera vad det är specat för (inte ovanligt att leverantörer överskattar siffrorna en aning).

Ok...Men man borde alltså kunna vara hyfsat säker på att nätagget orkar driva ett 7600 GT m.a.o. Vid full load så ligger den ju inte ens i närheten av den angivna maxgränsen.

Citat:
Grafikkort är färskvara och tiden som en viss konstruktion finns till försäljning ligger på ungefär ett år. Det betyder att det om 1½ år inte kommer att gå att få tag på ett likadant grafikkort till.

Dubbla grafikkort i SLI betyder heller inte att det går dubbelt så fort, 30-60% extra är vad kort nummer 2 ger. Prestanda har förbättrats mera än så varje år bara genom införande av ny teknik.

Ett grafikkort baserat på senaste tekniken är m.a.o. vad som ger mest prestanda per krona räknat. SLI är bara intressant när man vill ha ännu mera, men tyvärr inte särskilt kostnadseffektivt.

Så köp inte mera än vad Du har glädje av den närmaste tiden och bästa uppgraderingsvägen är sannolikt att byta grafikkortet, inte att dubblera det.

Ja, egentligen är jag inte någon särskilt entusiastisk gamer, utan snarare lite teknik-tokig som gillar att få ut det mesta för pengarna. Lär vänta på AMD2 sockeln och köpa nytt system då, vilket lär bli till hösten. Under tiden vill jag dock gärna lira lite BF2 de regninga dagarna under sommaren. Kan nog tänka mig att trots allt punga ut kring 2000 för ett kort under denna tid.

Är din rekommendation ett 7600 GT baserat på förutsättningarna? Eller bör man kanske gå ännu lägre prestandamässigt, givet att kortet inte egentligen bör ha längre användbarhet (för mig) än till sen höst/tidig vinter?

Kan ju tilläggas att jag använt ATI Radeon 9600 utan att egentligen brytt mig om dess något undermåliga prestanda med hänsyn till dagens spelkrav (främst BF2 - Enda "nya" spel jag spelat sista året).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in