2018-09-14, 20:42
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Nej du måste inte gå på en begravning men vill du visa respekt till personen som blir begravd bör du göra det.
Den döda personen är död, respekt för en död köttbit?
Citera
2018-09-14, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brackspace
Jag tycker att det är alldeles för sorgset att se alla ledsna människor runt om mig. En kyrka full med ledsna människor. Att se mina nära och kära vara ledsna.

Igår var jag hem till farsan. Det var så jobbigt att se honom så där ledsen som han är just nu.

Nä jag fixar inte att se alla dessa människor.
Hoppa över gå dit.
Citera
2018-09-14, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appelskrutten123
Den döda personen är död, respekt för en död köttbit?
Uppför dig!
Citera
2018-09-14, 20:57
Medlem
Den döde känner knappast något och bryr sig inte om begravningen.

Tvärtom tror jag man ska se begravningen som de efterlevandes tillställning. Visst innehåller den vördnad och åminne av den avlidne - men i praktiken gynnar det ju de levande som är närvarande.

Begravningsceremonin kan också, precis som visning, bli en del av sorgearbetet på så sätt är det gör förlusten begriplig.

Var och en får delta så mycket eller lite som den vill och kan.
Citera
2018-09-14, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Nej du måste inte gå på en begravning men vill du visa respekt till personen som blir begravd bör du göra det.

Främst visar man respekt till dom anhöriga genom att gå på en begravning.
Citera
2018-09-14, 21:15
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Hej

Jag har gått på tre begravningar i mitt liv. Första gick bra, men vid den andra begravningen hände något och efter denna bestämde jag mig för att aldrig mer gå på en begravning. Sedan gick det säkert 10 år tills det var dags för begravning igen, den tredje. Av någon anledning gick jag på denna begravning, trots att jag inte ville.

Jag har även bestämt att jag aldrig mer ska gå och se den avlidne en sista gång. Att jag inte vill detta är pga att mitt sista minne av personen skall vara den sista gång jag träffade personen i livet och inte när denne är död.

Hur som helst. Nu har farsans fru avlidit. Farsan tycker att jag ska gå men jag vill inte.

Kan någon få mig att tänka om angående detta? Eller har man rätt att inte vilja gå på begravning och då utan stygga blickar efteråt?
Nej. Du går på begravning för din egen skull. För att ta farväl av en person som gått bort. Om du vill ta farväl på annat sätt, eller redan har gjort det, eller inte vill göra det, så varför skulle du gå dit?

Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Främst visar man respekt till dom anhöriga genom att gå på en begravning.
Lyssna inte på strunt som detta. Varför skulle deltagande mot deltagarens vilja vara att visa respekt? Varför skulle man vilja ha en person där om denne inte vill vara där?
Citera
2018-09-14, 21:22
Medlem
Typiskt självcentrerad svenne-bullshit. Fyfan!
Citera
2018-09-14, 22:37
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Hur som helst. Nu har farsans fru avlidit. Farsan tycker att jag ska gå men jag vill inte.

Kan någon få mig att tänka om angående detta? Eller har man rätt att inte vilja gå på begravning och då utan stygga blickar efteråt?
Har du någon som helst respekt för din far så ska du gå. Det är klart att det är jobbigt. Men om nu du tycker det är jobbigt, hur tror du din far har det? Han behöver allt stöd han kan få.
Citera
2018-09-14, 22:59
Medlem
Me generation har börjat begrava sin föräldrageneration tydligen, jag anar en ny trend på sociala medier.
Citera
2018-09-14, 23:03
Medlem
Är det en närståendes förlust kan det vara fint att göra det som stöd annars, nej man behöver inte närvara vid begravningar.
Citera
2018-09-15, 00:07
Medlem
Citat:
Hej

Jag har gått på tre begravningar i mitt liv. Första gick bra, men vid den andra begravningen hände något och efter denna bestämde jag mig för att aldrig mer gå på en begravning. Sedan gick det säkert 10 år tills det var dags för begravning igen, den tredje. Av någon anledning gick jag på denna begravning, trots att jag inte ville.

Jag har även bestämt att jag aldrig mer ska gå och se den avlidne en sista gång. Att jag inte vill detta är pga att mitt sista minne av personen skall vara den sista gång jag träffade personen i livet och inte när denne är död.

MES!!!
Citera
2018-09-15, 00:09
Medlem
Känns som att du inte vill acceptera livets förgänglighet. Kroppen är som en klädnad som slits ut ock kastas bort. Däremot förstår jag dig i din ångest över att personen gått förlorad för evigt.

Lyssna till Jesu ord: ”Då sade Jesus till henne: »Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör,”
‭‭Johannesevangeliet‬ ‭11:25‬ ‭B2000‬‬
http://bible.com/154/jhn.11.25.b2000

För den som tror finns en uppståndelsens morgondag där vi åter får samlas. Därför är det så viktigt att berätta om att Jesus har besegrat döden och att vi kan få del av evigheten genom tron på Jesus Guds son.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in