Citat:
Ursprungligen postat av
brackspace
Hej
Jag har gått på tre begravningar i mitt liv. Första gick bra, men vid den andra begravningen hände något och efter denna bestämde jag mig för att aldrig mer gå på en begravning. Sedan gick det säkert 10 år tills det var dags för begravning igen, den tredje. Av någon anledning gick jag på denna begravning, trots att jag inte ville.
Jag har även bestämt att jag aldrig mer ska gå och se den avlidne en sista gång. Att jag inte vill detta är pga att mitt sista minne av personen skall vara den sista gång jag träffade personen i livet och inte när denne är död.
Hur som helst. Nu har farsans fru avlidit. Farsan tycker att jag ska gå men jag vill inte.
Kan någon få mig att tänka om angående detta? Eller har man rätt att inte vilja gå på begravning och då utan stygga blickar efteråt?
Nej. Du går på begravning för din egen skull. För att ta farväl av en person som gått bort. Om du vill ta farväl på annat sätt, eller redan har gjort det, eller inte vill göra det, så varför skulle du gå dit?
Citat:
Ursprungligen postat av
killing.fields
Främst visar man respekt till dom anhöriga genom att gå på en begravning.
Lyssna inte på strunt som detta. Varför skulle deltagande mot deltagarens vilja vara att visa respekt? Varför skulle man vilja ha en person där om denne inte vill vara där?