2018-09-12, 14:22
Medlem
Norrens avatar
Läget är så här!

Jag har en bostadsrätt som är värd ca 450 -500 000.

Jag har ett bolån på 170 000kr 1,99% ränta

Men har ett annat medlems lån som jag vill få in i bolånet
då jag tycker att det borde gå och det skulle göra min ekonomi
mkt bättre. Räntan där är 4,55 %

Min bank har som sagt vägrat detta , för att jag inte har någon fast anställning.

Nu går mitt bolåns bindningstid ut om 2 månader.

Finns det någon som har något tips vad jag kan göra.

Det verkar väl som ingen annan bank är intresserad då jag ej har fast anställning

Trots jag har min bostadsrätt.
Citera
2018-09-12, 16:17
Bannlyst
Du får boka ett möte hos den banken du vill gå till!
Citera
2018-09-12, 17:16
Medlem
SophieNeveus avatar
Har du några inkomster? Om du kan visa på en provanställning som går över till en tillsvidareanställning, kan banken eventuellt gå med på det om du har tur. Det verkar inte handla om särskilt stora belopp.
Citera
2018-09-12, 18:03
Medlem
Awendelas avatar
Brukar vara svårt att få normala räntor utan ett fast jobb iaf om man inte känner någon på banken.

Amorterar du något på bostadslånet?

Om du gör det kan du skifta all amortering mot det dyrare lånet eftersom du har under 50% belåning är du inte tvingad att amortera på det billiga lånet (om inte banken har några egna regler).
På så sätt kan du få längre kostnader på sikt även om du inte får ett nytt lån genom att sänka den dyrare skulden snabbare.
Citera
2018-09-12, 18:16
Medlem
Norrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Har du några inkomster? Om du kan visa på en provanställning som går över till en tillsvidareanställning, kan banken eventuellt gå med på det om du har tur. Det verkar inte handla om särskilt stora belopp.

Jag går som timvikarie på olika ställen, sen stämplar jag upp resten.

Jag tycker eftersom det andra lånet är på 80 000kr att de borde kunna
få in mer i bolånet eftersom min lägenhet ändå är värd så mkt.

Har tyckt de är nonchalanta sen jag sa upp mig från mitt jobb
Har ändå haft den banken hela livet.
Citera
2018-09-12, 18:17
Medlem
Norrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Brukar vara svårt att få normala räntor utan ett fast jobb iaf om man inte känner någon på banken.

Amorterar du något på bostadslånet?

Om du gör det kan du skifta all amortering mot det dyrare lånet eftersom du har under 50% belåning är du inte tvingad att amortera på det billiga lånet (om inte banken har några egna regler).
På så sätt kan du få längre kostnader på sikt även om du inte får ett nytt lån genom att sänka den dyrare skulden snabbare.

Amorterar knappt ngt, men 2000kr på det andra.
Citera
2018-09-12, 18:19
Medlem
Norrens avatar
Finns det ngn utav alla nya banker som dykt upp tro som kan
vara bra eller är detta med att man inte har fast anställning så viktigt.
Trots säkerheten i bostaden??
Citera
2018-09-12, 18:28
Medlem
Du ska nog vara nöjd om du kan få en hygglig ränta på det lån du redan har. Banken vet ju att du inte har nåt alternativ, så eventuella ränterabatter kan du nog säga hejdå till.
Citera
2018-09-13, 23:27
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norren
Jag går som timvikarie på olika ställen, sen stämplar jag upp resten.

Jag tycker eftersom det andra lånet är på 80 000kr att de borde kunna
få in mer i bolånet eftersom min lägenhet ändå är värd så mkt.

Har tyckt de är nonchalanta sen jag sa upp mig från mitt jobb
Har ändå haft den banken hela livet.
Tyvärr arbetar inte bankerna på det viset. Med din ekonomiska situation hade nog banken helst inte låtit dig ha något banklån öht.
Oftast brukar det inte vara gynnsamt att ha en bank under väldigt långa perioder, om du inte ställer bankerna emot varandra.

Tänk på att banken vill tjäna maximalt med pengar, vad skulle dom "tjäna" på att låta dig baka in summan i bolånet.
Prova med att säga till banken att du hittat en annan bank som är villiga att göra som du önskar. Då kanske din nuvarande bank kan tänka sig att matcha.
Citera
2018-09-15, 00:06
Medlem
Norrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Tyvärr arbetar inte bankerna på det viset. Med din ekonomiska situation hade nog banken helst inte låtit dig ha något banklån öht.
Oftast brukar det inte vara gynnsamt att ha en bank under väldigt långa perioder, om du inte ställer bankerna emot varandra.

Tänk på att banken vill tjäna maximalt med pengar, vad skulle dom "tjäna" på att låta dig baka in summan i bolånet.
Prova med att säga till banken att du hittat en annan bank som är villiga att göra som du önskar. Då kanske din nuvarande bank kan tänka sig att matcha.

Har funderat på att säga det men är rädd att de kanske säger att då är jag välkommen att byta till den banken då.
Har varit inne på en annan bank nu och kollat men det verkade svårt.

Det räcker väl inte med att man får ett fast jobb, utan man måste ha haft det i 6 månader eller något?
Citera
2018-09-16, 17:14
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norren
Har funderat på att säga det men är rädd att de kanske säger att då är jag välkommen att byta till den banken då.
Har varit inne på en annan bank nu och kollat men det verkade svårt.

Det räcker väl inte med att man får ett fast jobb, utan man måste ha haft det i 6 månader eller något?
Det har jag aldrig hört talas om innan, fick själv banklån och lånelöfte när jag enbart hade en provanställning. Behövde dock inte låna några särskilt stora summor av banken heller då jag betalt min bostad mestadels kontant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in