2018-09-12, 10:03
Medlem
Har precis blivit ”tilldelad” en löneutmätning och står idag skriven som ensamstående. Bor med sambo, men hon är inte skriven här i dagsläget, så min inkomst är det enda KFM räknar på och det som baseras varje månad.

Min sambo sparar undan samt ger mig pengar på sidan av, dvs kontant och det hon egentligen skulle betalt för hyra etc. På så vis kan jag själv bestämma hur mycket av ”det övriga” som jag vill lägga på spar eller skjuta in på skulden, än att KFM tar rubbet utöver det belopp jag har rätt till.

Men, till frågan: tjänar vi eller skjuter vi oss i foten om man skriver sig officiellt som sambo? Vet att hennes ekonomi inte påverkas, men på ett sätt får vi mer tillsammans men också.. mindre tillsammans. Kruxet är bara att vi eventuellt måste flytta och då till en dyrare lägenhet, så antar att man då tjänar på att bo ihop? I det fallet. Eller är jag helt ute och cyklar i detta?
Citera
2018-09-12, 13:25
Medlem
SophieNeveus avatar
Om ni ska flytta till en annan lägenhet så "tjänar" ni mer på att din partner söker bostadslån/hyreskontrakt utan dig som har betalningsanmärkningar.
Vet bara inte hur det skulle bli med KFM utmätning om du inte officiellt har en hyra eller står på kontraktet.
Citera
2018-09-12, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Om ni ska flytta till en annan lägenhet så "tjänar" ni mer på att din partner söker bostadslån/hyreskontrakt utan dig som har betalningsanmärkningar.
Vet bara inte hur det skulle bli med KFM utmätning om du inte officiellt har en hyra eller står på kontraktet.

Vi bor i hyresrätt som ska renoveras. Har blivit erbjuden en större lägenhet nu med med 2000:- mer i hyra, dvs 1000:- per person i ökning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in