• 3
  • 4
2018-09-16, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ragnarbanan69
Hej.

Började precis studera. Just nu velar jag mellan att ta CSN i hela 5 år och spara mina 250 000 till en insats på en lägenhet/hus i framtiden eller att använda mina sparade pengar till studierna istället. Är rädd för att mina pengar ska gå till spillo då min bank kanske går i konkurs när lågkonjukturen kommer..

Använd INTE dina besparingar till studierna. CSN-lån är extremt förmånligt.

En bostad är generellt inte att betrakta som en investering. Priset följer marknaden (som stiger/sjunker i hela riket ganska jämt, även om "grundpriset" är högre i storstäderna) och du måste ju alltid bo någonstans. Det är ett felaktigt tänk att se en bostad som en investering, en investering ska generera avkasting (aktier, fonder, guld, hyresfastigheter, osv).

Dessutom sannolikt att vi har en bostadsbubbla i Sverige just nu (billiga lån, större disponabel inkomst p.g.a. jobbskatteavdrag, etc har pressat upp priserna över vad som är en normal utveckling). Många internationella bedömare varnar för Sveriges situation, att bostadsmarknaden kan sänka hela ekonomin vid en kris.

Så vad kan hända om du köper aktieindex? Worst-case scenario: djup depression nästa vecka som kan ta 10 år för marknaden att återhämta sig från (enl. Ray Dalio). Dock tog det bara 4,5 år efter depressionen på 30-talet, justerat för deflationen (pengarna blev mer värda) samt att på den tiden mätte man bara Dow Jones, som är ett litet index och inte representerar hela marknaden (man räknar med att om t.ex. IBM hade funnits med hade återhämtningstiden varit betydligt snabbare än den "officiella" tiden på 25 år).

Sker en riktig krash (värre än 2008) så är det något som händer ca en gång på 100 år, dvs vi kan trösta oss med att vi slipper uppleva det igen. Marknaden kan dock fortsätta gå upp i flera år till, även om Ray Dalio menar att vi befinner oss i slutet på "the long-term debt cycle" (obligatoriskt att se How the Economic Machine Works på youtube).

TL;DR; Lägg hälften i billig indexfond, t.ex. Avanza Global. Ge fan i pengarna! De kommer att växa, fyll på mer när du börjar jobba. Ha resten kontant så länge, kanske köpa ett par guldmynt som hedge mot börskrash + inflation. Googla gärna på "all weather portfolio", man brukar säga att det är dags att tänka i de banorna när man börjar komma upp i just de summorna du har nu (över 250k). Rikatillsammans.se har nämnts tidigare i tråden och är en bra nybörjarkälla.
Senast redigerad av Pallot 2018-09-16 kl. 22:52.
Citera
2018-09-16, 23:02
Medlem
TS, du nämnde Bitcoin. Läs in dig på XRP Ripple. Med de projekt de har runt hörnet och det billiga pris just nu så kan en insats på 100 000 kr vara värt det. Börsen känns ju lite racklig nu. Inte kul att gå in på toppen av en ATH innan det dippar.
Då bättre att ha is i magen, och gå in när det är stabilt.

Men oavsett vad du väljer...gör din egen research
Citera
2018-09-21, 12:00
Medlem
Låna till mig 😁 Skulle verkligen behövas
Citera
2018-09-25, 17:17
Medlem
Vågar man växla in pengarna i Euro?
Kronan tappar väl mot Euro ca 10% per år.
Om det blir en börskrasch kanske det blir mer lr? Nån som vet?
Citera
2018-09-25, 17:29
Medlem
Beror helt på vilken sits du sitter för övrigt.
Är du ung och tror att du behöver pengarna under närmaste 10åren skulle jag satsa en del i ett bra boende,se det som en investering även om priserna inte går upp, det är skönt att bo bekvämt och undvika kaos och bilbränder.
Sett ev resterande på räntesparande.
Har du ett bra boende och kunskap så kan du satsa på hyresbostäder, men 2 mille ger inte mycket i form av hyreshus.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in