2018-09-11, 23:12
Medlem
Silltunnas avatar
Hej, jag har nyligen fått ett märkligt meddelande som i korthet anger att jag ”eventuellt” kan ha brutit mot en regel, och att moderatorerna kommer att ”omrösta” kring detta. Och givetvis sitter man ju nu som på nålar och inväntar utfallet.

Såhär såg meddelandet ut:

Citat:
Ditt inlägg har raderats i väntan på bedömning avseende brott mot regel 1.01

Därefter följer ett citat av mitt inlägg, varpå sedan:

Regel: 1.01 - Reklam och annonsering

Citat:
Moderatorerna kommer rösta om huruvida inlägget bryter mot forumets regler, och om så är fallet kan påföljden bli varning, avstängning eller bannlysning. I fall där det är helt uppenbart vilken åtgärd som är tillämplig kan åtgärden verkställas mycket kort tid efter upplagd omröstning.

Vilken tid pratar vi här om innan jag får mitt eventuella straff? Hur länge ska jag behöva ligga sömnlös och vänta? Om nu ”omröstningen” kommer fram till att det ej föreligger ett regelbrott, meddelas jag även då om detta?
Citera
2018-09-11, 23:34
Medlem
Krusensnorres avatar
Det går ganska fort. Och ja, du kommer bli meddelad hur det än går.
Citera
2018-09-11, 23:56
Medlem
kalkryggars avatar
Man blir ju nyfiken på vad det är du postat som genererar en omröstning. Men för allt i världen gör inte det (eftersom det kan vara Fb-olagligt).

Är du helt 100% oskyldig till brottet du anklagas för? Om även omröstningen kommer fram till att du är oskyldig. Åker ditt inlägg tillbaka in i tråden igen då?

Edit: Svara nu innan du blir avstängd.
Citera
2018-09-12, 00:23
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Hej, jag har nyligen fått ett märkligt meddelande som i korthet anger att jag ”eventuellt” kan ha brutit mot en regel, och att moderatorerna kommer att ”omrösta” kring detta. Och givetvis sitter man ju nu som på nålar och inväntar utfallet.

Såhär såg meddelandet ut:

Därefter följer ett citat av mitt inlägg, varpå sedan:

Regel: 1.01 - Reklam och annonsering

Vilken tid pratar vi här om innan jag får mitt eventuella straff? Hur länge ska jag behöva ligga sömnlös och vänta? Om nu ”omröstningen” kommer fram till att det ej föreligger ett regelbrott, meddelas jag även då om detta?

Normalt tar det ett par dagar, men i vissa fall längre. Du får helt enkelt vänta på beskedet.

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Man blir ju nyfiken på vad det är du postat som genererar en omröstning. Men för allt i världen gör inte det (eftersom det kan vara Fb-olagligt).

Är du helt 100% oskyldig till brottet du anklagas för? Om även omröstningen kommer fram till att du är oskyldig. Åker ditt inlägg tillbaka in i tråden igen då?

Edit: Svara nu innan du blir avstängd.

Om ett inlägg eller en tråd bedömts att inte vara regelbrott så återställs inlägget/tråden och blir åter synlig.
Citera
2018-09-12, 00:26
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Inte blev jag meddelad om utfallet.
Citera
2018-09-12, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Inte nödvändigtvis. Det kan ju fortfarande vara OT.
Citera
2018-09-12, 01:08
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Normalt tar det ett par dagar, men i vissa fall längre. Du får helt enkelt vänta på beskedet.

Om ett inlägg eller en tråd bedömts att inte vara regelbrott så återställs inlägget/tråden och blir åter synlig.

Nja, min senaste avstängning så tog det mellan varning och avstängning sju dagar och det var inte ens en omröstning inblandad.
Blev lite överraskad när det hände, hann tro att jag fått frikort.
Citera
2018-09-12, 01:23
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Nja, min senaste avstängning så tog det mellan varning och avstängning sju dagar och det var inte ens en omröstning inblandad.

Det var visst en omröstning, jag röstade i den.
Det är alltid en omröstning angående avstängningar.
Och som jag skrev innan så kan omröstningar ta ett par dagar eller längre.
Citera
2018-09-12, 01:30
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Det var visst en omröstning, jag röstade i den.
Det är alltid en omröstning angående avstängningar.
Och som jag skrev innan så kan omröstningar ta ett par dagar eller längre.

Det var som fan. Trodde att avstängning för ohörsamhet efter X antal varningar kom automatiskt?
Då tycker jag att det kan utgå en heads up när ni vet att ni ska rösta. Blev ju tagen på sängen fullständigt, med byxorna vid anklarna.
Citera
2018-09-12, 01:34
Medlem
Wild.Bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Va? Fick PM för 9 dagar sedan om 1.06 och inte fått svar än....
Citera
2018-09-12, 01:47
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna

Jag tror du missförstått processen. Man blir inte avstängd bara si så där. Fick du en varning och du hade ett antal innan (aja baja - smisk på rumpan), så startades förmodligen en omröstning om 2.01 Ohörsamhet. Denna ledde sedan till att du blev avstängd. Och när jag tittar under Avstängningar och bannlysningar, så blev du mycket riktigt avstängd en vecka nyligen för Ohörsamhet. Så min teori stämmer nog kring att du dragit på dig för många varningar vilket därför ledde till en omröstning för Ohörsamhet.

Sen kan en omröstning för Ohörsamhet eller något regelbrott ta tid därför att diskussioner pågår. Det är verkligen inte så att alla mods är överens och alla röstar likadant. Snarare tvärtom många gånger. Vissa regelbrott är skolboksexempel och omröstningen går snabbt. Andra omröstningar tar sin tid därför att man behöver resoneras mycket kring dessa.

Så med det sagt - det är alltså väldigt svårt att uppskatta hur lång tid en omröstning tar. Bara vänta och se.
Citera
2018-09-12, 01:55
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wild.Bill
Va? Fick PM för 9 dagar sedan om 1.06 och inte fått svar än....

Jag tycker du ska skriva och fråga den berörda moderatorn (eller valfri moderator) hur det ligger till. Kanske omröstningen är avslutad, du blivit frikänd, men inte fått reda på det. Jag har själv varit moderator och talar av egen erfarenhet, dvs att jag nån gång missat att berätta den glada nyheten för användaren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in