Citat:
Ursprungligen postat av
Nereid
Vet inte om fler märkte det men för mig var det knappast en tillfällighet. SD klättrade till 23% och var på väg upp när val.se crashade. Efter det började SD falla nedåt men SVT fortsätta rapportera trots att sidan var nere. Någon som kan förklara hur detta gick till?
Valmyndighetens datorer låg aldrig nere, enbart den "publika servern" mot det öppna internet kraschade. SVT samt möjligen TV4 har andra vägar än
www.val.se.
Har en hel del att göra med Rikets säkerhet.
Tangerar den utmärkta TV-serien "Hemliga svenska rum", de hade snokat upp en film som skulle visas när ryssen atombombar Sverige.. Hittar inte programmet just nu, men här är det mesta ur "Hemliga svenska rum":
https://www.youtube.com/results?search_query=hemliga+svenska+rum%2Bdet+sis ta
Under kalla kriget fanns det planer på att kunna (för motverka quislingkupp av ryssen/ha riket i styrbart skick) att kunna ha riksdagsval under brinnande krig på svensk mark. Många år sedan nu jag grävde ner mig i dokumenten, men för att återkoppla till frågan i tråden: Givetvis så finns det redundans i systemen, att val.se dyker, betyder inte att valmyndighetens datorer är "trasiga"..
Riksdagsvalen under ett brinnande krig, antar jag är "till för" att kunna förändra grundlagen "lagligt".. Men nu är det jag som kanske ska ta av mig min eventuella "foliehatt"..