Citat:
Ursprungligen postat av
hagelskur
Eller kanske det bästa ..åk in på vuxenpskyk direkt och när du får prata med läkaren där...förklara att du kan inte vara hemma själv just nu som du känner dig och att ingen annan kan se till dig. Se till att bli inlagd...då får du fortast komma i kontakt för ett längre samtal senare nästkommande dagar. Lycka till!
Citat:
Ursprungligen postat av
DragforADHD
Om du själv tycker att det är akut så finns det akutpsyk där kan dom hjälpa dig på direkten.
även att dom kanske möjligtvis kollar dig om du har det osv.
Tack för era svar! Det är av flera skäl tyvärr liiiiite olägligt för mig med inläggning just nu.. Vill inte gå in på det här och nu, men..
Annars har ni helt rätt i att jag antagligen behöver hjälp omgående. Jag loggade in på mina vårdkontakter förut och skrev meddelande till min läkare där.
Citat:
Ursprungligen postat av
makullerad
Schizofreni och bipolära tillstånd kan bryta ut omkring 15-årsåldern. Du behöver söka hjälp så snabbt som möjligt då psykossjukdomar bryter ner hjärnan utan medicinering.
Ring och berätta uppe på psykiatrin att du misstänker någon form av psykossjukdom eller liknande som ger dig paranoida upplevelser. Det är viktigt att du snabbt kommer igång med en utvärdering/utredning.
Hej!
Psykos vid schizofreni och bipolär så har man ofta hallucinationer... T.ex hör röster. Det saknar jag helt. Jag har "endast" vanföreställningar (paranoia).
Citat:
Ursprungligen postat av
DragforADHD
det är sant, eller så går han på akutpsyk och berättar där att han behöver hjälp så får han se vad dom kan göra där.
Offtopic nu, men... Jag är en tjej.
Citat:
Ursprungligen postat av
makullerad
Akutpsyk innebär många timmar väntetid och läkare som inte räknar vad som helst akut nog för att läggas in.
Jag vet iofs inte hur det ser ut på andra orter än min egen och här spelar det ingen roll hur illa människor mår, de måste sitta i ett väntrum timtals innan de får några minuters läkarkontakt om de inte kommer in med polisen. De kan också räknas som icke vårdbehövande. Jag skulle ringa istället.
Tack för svar!
Jag förstår hur du menar. Jag har lång erfarenhet av inläggningar, då jag mest flugit in och ut från psyk... Sedan jag var 19 har jag varit inlagd 22(!) gånger... :-/
Citat:
Ursprungligen postat av
LadyCinderbottom
Hej!
Så här ska du inte behöva ha det.
Sök hjälp, ju snabbare desto bättre.
Ta hand om dej.
Tack, LadyC!
Det är sant, absolut.
Nu är det måndag och antagligen fler i tjänst (kortare väntetid).
<3