2018-09-09, 11:27
Medlem
mjohan84s avatar
Kan vi vänta oss några besked redan ikväll? min fasta övertygelse är ju att löfven tvingas bort i detta nu, kristersson blir ny statsminister, alliansen röstar för detta och de rödgröna röstar emot, sd lägger ner rösterna och kommer sedan att försöka få igenom en del av sin politik när budget osv ska röstas igenom.

MEN, statsministern kommer INTE att avgå på valnatten, så vad har vi att vänta oss ikväll? Förutom vilka partier som får mer röster osv nu... Mer saker som går att ta på , mer besked...
2018-09-09, 11:31
Medlem
Mackan52s avatar
Att någon PK-it ska börja gråta, händer det kommer jag sova gott inatt
2018-09-09, 11:33
Medlem
Jag förväntar mig att se en tårögd journalist intervjua en ännu mer tårögd Fridolin, samtidigt som jag häller upp en stor whisky.
2018-09-09, 13:22
Medlem
Löfven kommer aldrig att avgå om Alliansen inte blir avsevärt större än S+MP+V.

Detta framgick också i handuppräckningen i partiledardebatten i TV. Han stod med handen nere när tom. JS räckte upp den och förklarade att han respekterar väljarnas vilja och resultatet i valet, något som S inte är villiga att göra utan först en maktkamp i riksdagens korridorer.

Blir Alliansen större, eller kräver hans avgång som redan uttalats, då kommer Löfven redan ikväll att svara med SD's beroende och ifrågasätta hur de ska få igenom sin budget.
Budgeten blir direkt i fokus redan ikväll, först sa S att störrsta parti ska får bilda regering, sen kom SD's höga siffror i OU och då blev det störrsta blocket och då kontrade Alliansen, nu säger S att det är budgeten som ska röstas igenom som ska vägleda vilket parti som ska få bilda regering.

S kommer ikväll att påtala att de är det störrsta partiet, SD räcker inte hela vägen tror jag. Eftersom de är störrst så tycker de att de ska få rollen som regeringsbildare. Att sedan S gjort sitt sämsta val någonsin är inget de bryr sig om, regeringsmakten går före allt.
S är speciallister på maktspel och sluga i sina förhandlingar, de kommer att hålla sina kort nära kroppen ikväll. Att Löfven ska kasta in handuken direkt är därför inte speciellt troligt enligt mig, så länge det finns en minsta chans till att kunna sitta kvar så kommer han att hålla fast vid det.

Kommentarer i likhet med förra valet att 87% inte röstat SD kommer också att flyga runt på valvakan.

I övrigt så blir det en chock för MP om de åker ut, då blir det nog en o annan som gråter på deras valvaka.
Det samma gäller KD och det mottsatta om de klarar sig kvar och gör ett kanom val, då kommer de att fira hela natten.
2026-09-10, 22:19
Moderator
Strix m/94s avatar
PI -> Valet 2026

Strix/Mod
2026-09-11, 16:53
Medlem
oligarkss avatar
En valvaka att minnas är känslan.

Säkert stökigt vid vallokalerna, blir bra Tv kväll.
2026-09-11, 19:25
Moderator
Strix m/94s avatar
Åter till PI, från Valet 2026.

Strix/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här