2018-09-08, 06:24
Medlem
nyblivetsocfalls avatar
Detta har varit ett väldigt uppmärksammat fall och får bara mer hype på sociala medier så en tråd är väl på plats, kommer bli intressant att se om det finns mer bakom denna story och även vad för straff hon får.

https://www.fox4news.com/news/dallas...lls-man-inside

Citat:
An off-duty Dallas police officer shot and killed a man after she walked into the wrong apartment in her building just south of Downtown Dallas.

The shooting happened around 10 p.m. Thursday. The officer had just finished her 12-hour shift and entered what she believed was her own apartment at the South Side Flats. The complex is near the department's headquarters on Lamar Avenue.

However, it was not the right apartment. The officer ran into a man who she didn’t recognize and ended up shooting him. She called 911 afterward, police said.

På Facebook ser det ut som vanligt, Dallas PDs kommentarsfält på varje inlägg domineras av folk som pratar om det https://www.facebook.com/DallasPD/

Jag hittade även en video som någon filmade efter skjutningen där man ser polisen gråtande gå fram och tillbaka och så bär de ut offret på bår, det är på rätt långt avstånd så det finns inget gore här: https://www.youtube.com/watch?v=ilR7_94tKxE

Ska även tillägga att detta verkar ha varit en väldigt bra kille, någon sorts entreprenör och aktiverad i kyrkföreningar samt tycks han ha varit väldigt aktiv på olika saker i sitt college, de la upp en text om honom: https://www.facebook.com/HardingU/
Senast redigerad av nyblivetsocfall 2018-09-08 kl. 06:27.
Citera
2018-09-08, 06:46
Medlem
Europes avatar
Jag har förståelse för att misstag sker i tjänsten i pressade situationer när det finns goda anledningar att misstänka att poliserna liv är hotade. Jag brukar inte dela mångas reaktioner på sådana förståerliga misstag, hur tragiska de än må vara, speciellt som den skjutne inte sällan själva har placerat sig i den situationen genom att vägra lyda o.s.v. Ja, jag tycker folk ofta tjafsar om fall där polisen inte ens har begått något misstag (att polisen inte kan veta allt, utan utgår ifrån situationen och en persons agerande är inte i sig varken ett misstag eller ett tjänstefel).

Men det här känns ju rätt illa. En polis utanför tjänst går in i någon annans bostad i tron att det är hennes egen? Och skjuter sedan personen som faktiskt bor där!? Det känns ju som att polisen har klantat sig big time. Dels det redan märkliga med att gå in i någons bostad i tron att det är ens egna. Det är märkligt även om polisen är extremt trött och är nyinflyttad. Ovanpå kommer det faktum att personen blev skjuten, istället för att det klarnade för polisen att denna hade gått fel. Det är så klart svårt att säga något om det utan att ha varit på plats, men... Det är trots allt förståerligt om en polis kanske är lite mer skjutbenägen när denne är i tjänst och t.ex. går in i en bostad där det finns skjutglada kriminella, men det här var ju inte alls det scenariot.

Visst, jag förstår om det hela kan ha gått fort, personen som bodde i bostaden kanske reagerade med att gå på polisen (inte helt obegripligt om någon tränger sig in i ens bostad, speciellt som många amerikanska stater har generös lagstiftning när det gäller att försvara sig i sin bostad), samt hon kände sig nödgad att försvara sig, men...tja, hon borde samtidigt inte ha gått in i bostaden. Vi får väl se i vilken mån det handlar om ett tragiskt misstag eller något värre.
Senast redigerad av Europe 2018-09-08 kl. 06:52.
Citera
2018-09-08, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag har förståelse för att misstag sker i tjänsten i pressade situationer när det finns goda anledningar att misstänka att poliserna liv är hotade. Jag brukar inte dela mångas reaktioner på sådana förståerliga misstag, hur tragiska de än må vara, speciellt som den skjutne inte sällan själva har placerat sig i den situationen genom att vägra lyda o.s.v. Ja, jag tycker folk ofta tjafsar om fall där polisen inte ens har begått något misstag (att polisen inte kan veta allt, utan utgår ifrån situationen och en persons agerande är inte i sig varken ett misstag eller ett tjänstefel).

Men det här känns ju rätt illa. En polis utanför tjänst går in i någon annans bostad i tron att det är hennes egen? Och skjuter sedan personen som faktiskt bor där!? Det känns ju som att polisen har klantat sig big time. Dels det redan märkliga med att gå in i någons bostad i tron att det är ens egna. Det är märkligt även om polisen är extremt trött och är nyinflyttad. Ovanpå kommer det faktum att personen blev skjuten, istället för att det klarnade för polisen att denna hade gått fel. Det är så klart svårt att säga något om det utan att ha varit på plats, men... Det är trots allt förståerligt om en polis kanske är lite mer skjutbenägen när denne är i tjänst och t.ex. går in i en bostad där det finns skjutglada kriminella, men det här var ju inte direkt det scenariot.
Vad hände med "prata med dina medmänniskor"? Missförståndet borde ju gått att reda ut med ett kort samtal. Isället skjuter hon honom till döds.

Hennes rädsla gjorde detta mot henne.
Citera
2018-09-08, 06:55
Medlem
Erikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vad hände med "prata med dina medmänniskor"? Missförståndet borde ju gått att reda ut med ett kort samtal. Isället skjuter hon honom till döds.

Något är fel med hennes hjärna om första instinkt när du ser en människa med mörk hud är att skjuta honom med alla skott du har i pistolen.
Citera
2018-09-08, 06:57
Medlem
Europes avatar
Citat:

Jag skrev en edit till förra inlägget som kan möjligtvis visa sig vara svaret:

Citat:
Edit: Visst, jag förstår om det hela kan ha gått fort, personen som bodde i bostaden kanske reagerade med att gå på polisen (inte helt obegripligt om någon tränger sig in i ens bostad, speciellt som många amerikanska stater har generös lagstiftning när det gäller att försvara sig i sin bostad), samt hon kände sig nödgad att försvara sig, men...tja, hon borde samtidigt inte ha gått in i bostaden. Vi får väl se i vilken mån det handlar om ett tragiskt misstag eller något värre.

Ja, sannolikt lär hon ha upplevt sig hotad. Frågan är väl lite hur det gick till. Det kan av begripliga skäl vara så att han gick rakt på henne, eftersom han inte visste att hon var en polis, utan bara någon inkräktare, så att det handlade inte bara om att känna sig hotad, utan eventuellt även att skydda sig fysiskt. Svårt att veta i nuläget, samt frågan är hur pass definitivt man någonsin får veta vad som hände (av naturliga skäl kommer den skjutne inte vittna och frågan är i vilken mån det finns utomstående vittnen). Hur som helst ser det ändå illa ut för polisen, då hon själv orsakade hela situationen utan att ha några legitima skäl att gå in där.
Senast redigerad av Europe 2018-09-08 kl. 06:59.
Citera
2018-09-08, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag skrev en edit till förra inlägget som kan möjligtvis visa sig vara svaret:

Ja, sannolikt lär hon ha upplevt sig hotad. Frågan är väl lite hur det gick till. Det kan av begripliga skäl vara så att han gick rakt på henne, eftersom han inte visste att hon var en polis, utan bara någon inkräktare, så att det handlade inte bara om att känna sig hotad, utan eventuellt även att skydda sig fysiskt. Svårt att veta i nuläget, samt frågan är hur pass definitivt man någonsin får veta vad som hände (av naturliga skäl kommer den skjutne inte vittna och frågan är i vilken mån det finns utomstående vittnen). Hur som helst ser det ändå illa ut för polisen, då hon själv orsakade hela situationen utan att ha några legitima skäl att gå in där.
Jag tycker det verkar osannolikt att han angrep henne eftersom hon hade uniform.
Citera
2018-09-08, 07:46
Medlem
Kafka_Gods avatar
Citat:
Jag tycker det verkar osannolikt att han angrep henne eftersom hon hade uniform.

Det är inte helt osannolikt att han hört något och känt sig hotad. Kanske tagit närmaste tillhygge för att undersöka vad som händer. Samtidig som hon hör någon i "hennes" lägenhet och är på helspänn. Det blir ett oerhört tragiskt missförstånd då de båda möts. Trötthet är inte ovanligt efter långa skift som ofta landar runt 10-12 timmar.

Hon kommer sannolikt att åtalas för manslaughter och då ska åklagaren bevisa att hon handlat vårdslöst. Om det inte blir en plea deal så kommer hennes försvar att hävda att hon handlat i självförsvar. Ett scenario kommer att målas upp där en person kommer hem till sin lägenhet trött efter en lång dag och blir attackerad i hallen. Det är precis det som har hänt förutom att hon av misstag var i fel lägenhet.
Citera
2018-09-08, 07:51
Medlem
GormDenGamles avatar
Vilken gök! Darwin Award på henne.
Skulle inte förvåna mig om hon går fri med anledningen att hon jobbade så länge och var extremt trött. Kolleger som backar upp.
Nej, livstids fängelse för denna gök så att andra kan känna sig trygga.
Citera
2018-09-08, 08:01
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafka_God
Det är inte helt osannolikt att han hört något och känt sig hotad. Kanske tagit närmaste tillhygge för att undersöka vad som händer. Samtidig som hon hör någon i "hennes" lägenhet och är på helspänn. Det blir ett oerhört tragiskt missförstånd då de båda möts. Trötthet är inte ovanligt efter långa skift som ofta landar runt 10-12 timmar.

Hon kommer sannolikt att åtalas för manslaughter och då ska åklagaren bevisa att hon handlat vårdslöst. Om det inte blir en plea deal så kommer hennes försvar att hävda att hon handlat i självförsvar. Ett scenario kommer att målas upp där en person kommer hem till sin lägenhet trött efter en lång dag och blir attackerad i hallen. Det är precis det som har hänt förutom att hon av misstag var i fel lägenhet.

Man kan inte hävda självförsvar om man är första angriparen. Om du som inbrottstjuv bryter dig in i ett hus och blir hotad och knivskär ägaren, är det då självförsvar när husägaren ville försvara sig själv och sin egendom mot ditt angrepp?
Citera
2018-09-08, 08:03
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Man kan inte hävda självförsvar om man är första angriparen. Om du som inbrottstjuv bryter dig in i ett hus och blir hotad och knivskär ägaren, är det då självförsvar när husägaren ville försvara sig själv och sin egendom mot ditt angrepp?

Ja. Och du blir straffad.
Citera
2018-09-08, 08:09
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Vilken gök! Darwin Award på henne.
Skulle inte förvåna mig om hon går fri med anledningen att hon jobbade så länge och var extremt trött. Kolleger som backar upp.
Nej, livstids fängelse för denna gök så att andra kan känna sig trygga.
Darwin Award kan du bara ge till personen som avlider på grund av sin egen idioti. Hon har väl inte dött. Hon får något år i korrektionsanstalt och ut igen.
Citera
2018-09-08, 08:09
Medlem
walklikeacats avatar
Stod dörren öppen till hans lägenhet? Hur tog hon sig in? Hon reagerade alltså inte på att lägenheten såg annorlunda ut...än hennes egen. Kanske hon trodde att mannen - lägenhetsinnehavaren - hade möblerat om i hennes lägenhet och därför lackade hon ur.

Hur som helst så är det helt sjukt och återigen samma skjutglada poliser. Skjut först och fråga sedan - i 9 fall av 10 om det är en färgad man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in