Kontrasten med FBI gillar jag, det är skickligt gjort. Inte nog med att man vågar ha med en myndighet som har väldigt grov humor mellan sig och faktiskt är "maffia" på sitt vis. Men hade man bara visat Sopranos-världen hade man nog missat hur skräpiga deras män och kvinnor är. Dyra kläder men ändå ser de alla så billiga ut. Även Carm (men hon kan ändå klä sig rätt snyggt om hon vill och vill smälta in i andra miljöer). Den värsta är ju Ade, hon är urtypen av en korkad flickvän till en galen mafioso som faller för glittret utan att fatta hur litet hennes liv faktiskt spelar roll. Det enda hon har är sitt utseende och sin överdrivna stil. Sils fru, Gab heter hon väl, är även hon överdådig och jobbig om än rätt så smart.
När FBI-agenten undercover kommer in i handlingen, märker man genast den stora skillnaden mellan dem trots att hon är klädd och pratar som en "friend of a friend".
Som när Karen kommer in i Henrys värld i Maffiabröder. Hon är ju egentligen från en helt annan status i samhället. Och en liten notis är ju att hon inte heller är lika otrevlig eller vulgär som de andra fruarna är.
Jag vet om att Paulie är nästan allas favorit. Men jag gillar inte honom så värst, han har en del roliga repliker och serien skulle vara fattigare utan honom, men annars är han ingen favorit hos mig. Tony, Ralph (för han är så överdrivet psykopatiskt och rolig!), Tony B., Bobby, Junior, och till viss del Phil eftersom han är så fruktansvärt rättfram och med sina läskiga ögonbryn. Dessutom en hjälte inom genren.
Serien vågar verkligen angripa karaktärerna på ett sätt som jag inte vet någon annan serie som gör med en sådan bravur och finess.
David Chase lät inte skådisarna ändra ett enda ord själva under scenerna, allting skulle sägas enligt manus. Jag kan återvända till seriens briljanta dialoger hur många gånger som helst. Det bästa som skrivits.
Hela samspelet är perfekt. Där andra serier har några minnesvärda scener och repliker, är TS ett enda långt mästerligt stycke och med ett slags flöde som inte hittas inom någon annan serie. Varenda scen, nästan, hittar man på nätet som minnesvärd och diskuterad och älskad, ungefär som i Gudfadern-filmerna.
Senast redigerad av -GG 2026-08-07 kl. 01:27.