2018-09-06, 20:36
Medlem
Dantexchs avatar
Hej,

Jag har tänkt att köpa ett par hoodies och driva ett "hobbyföretag" dvs inget registrerat. Där jag säljer hoodies med mitt märke jag importerat från kina. Hur är det med importavgifter som tull och importmoms. Är detta något jag måste betala utan företag och isåfall hur mycket värdet på kläderna är runt (8000kr)

Om jag satt ämnet fel så kan MOD gärna ändra.
Citera
2018-09-06, 22:49
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dantexch
Hej,

Jag har tänkt att köpa ett par hoodies och driva ett "hobbyföretag" dvs inget registrerat. Där jag säljer hoodies med mitt märke jag importerat från kina. Hur är det med importavgifter som tull och importmoms. Är detta något jag måste betala utan företag och isåfall hur mycket värdet på kläderna är runt (8000kr)

Tull o moms o avgifter betalar du oavsett om du är privatperson eller företag.

Låt säga att kläderna kostar 8000 SEK och frakten 500 SEK = 8500 SEK
Du får då betala 12% tull (1020) 25% moms (2380) + importdeklaration (125) = 3525 SEK

Totalt går dina kläder på 12025 SEK

Säljer du dom med vinst så förutsätter skatteverket att du redovisar vinsten i deklarationen och betalar skatt.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-09-06 kl. 22:54.
Citera
2018-09-06, 23:07
Medlem
Femme.Fatales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dantexch
Hej,

Man måste alltid betala tull. Även som privatperson. Otullade varor är ett lagbrott.
Citera
2018-09-08, 11:41
Medlem
Tull slipper du inte lagligt, dock kan du med EU fria rörlighet importera till land med lägst tullar och regler inom EU sedan skicka vidare till Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in