Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-02-16, 06:34
  #25
Medlem
Lacerdas avatar
Jag var i kuta beach 2014 och letade off licence, gatuhoror. Hittade en ful jävla slyna efter många om och men sög min kuk för ungefär 350 kronor, vilket är ocker. Hur går det för er andra som knullar fillipinoluder?
Citera
2019-02-18, 14:00
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Välj inte Sanur. Det är ett pensionärsställe. Canggu eller Seminyak kommer att passa bra. Och det som skrivs här om faran med scooterkörning är trams. Alla åker scooter på Bali och det är hur lugnt som helst. Trafiken är ibland tjock men olyckor sällsynta, folk är ödmjuka i trafiken. Du behöver ett int kk om du vill slippa muta poliser med 100000-300000 rupier. Ditt MC-kort och det internationella räcker (de flesta har inte int kk).

Satans va dyrt det va å muta polisen trodde vi snacka en tusing eller två .
Räknas en 125cc som mc på bali ?
Citera
2019-03-01, 16:51
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Välj inte Sanur. Det är ett pensionärsställe. Canggu eller Seminyak kommer att passa bra. Och det som skrivs här om faran med scooterkörning är trams. Alla åker scooter på Bali och det är hur lugnt som helst. Trafiken är ibland tjock men olyckor sällsynta, folk är ödmjuka i trafiken. Du behöver ett int kk om du vill slippa muta poliser med 100000-300000 rupier. Ditt MC-kort och det internationella räcker (de flesta har inte int kk).

Att säga att olyckor är sällsynta när det dör ca 40000 pers per år och att det är "hur lugnt som helst" känns inte helt korrekt.

Klart det inte är en omedelbar dödsdom att köra i Indonesien men håller inte med om att det skulle vara "trams" att man ska tänka sig för innan man slänger sig ut i trafiken.

Ja, i turistområdena kör många scooter och det är klart att de flesta inte krockar men vara medveten om att det funkar annorlunda är nog inte så dumt ändå.

Just i tät trafik sker ju sällan något mer allvarligt eftersom farten är påtvingat låg. Kör scooter du om du vill men sanningen om farligheten kanske ligger någonstans mellan det jag skrev och "hur lugnt som helst"?
Citera
2019-03-01, 17:38
  #28
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coden-reborn
Jag kan förstå känslan av frihet man vill komma åt genom att hyra egen båge men som redan nämnts i tråden, indonesisk trafik ÄR annorlunda.
Precis som det skrivs i citatet ovan så finns det i praktiken inga trafikregler så som vi i väst använder ordet. Det är som ett free for all demolition derby.

Har man kört i andra asiatiska länder så vet man ju vad man ger sig in i men konsekvenserna OM du råkar ut för en olycka blir ju inte mindre bara för att du är medveten om det i förväg.

Som "Bule" är du ALLTID i underläge när skuldfrågan ska redas ut. Du antas ha gott om pengar och ont om förstånd och då polis och eventuella "motståndare" vid en olycka till 95% inte pratar engelska så sker alla diskussioner på Bahasa och du har inte en chans att argumentera emot.

Är gift med en indonesier och är ingen räddhare men när jag sitter bakpå hojen när hon kör så har jag full larmberedskap på hela tiden, vänder och vrider på huvudet för att vara beredd OM det skulle smälla.
Har aldrig varit inblandad i någon olycka då frun är duktig på att köra och framför allt vet HUR man ska köra men det har ju hänt att man fått sätta upp en fot eller arm för att fysiskt hindra andra hojar eller bilar att preja en.

Hastigheterna tenderar att vara rätt låga i tätare bebyggelse eftersom det är så MYCKET trafik men ute på de större vägarna dras det på och när det då väl smäller så blir det hemska olyckor.

Har personligen sett ett 10-tal olyckor på NÄRA håll som om dom hade inträffat i Sverige hade resulterat i krigsrubriker i kvällstidningarna, tillsättande av en haverikommission samt krav på trafikverkets generaldirektörs omedelbara avrättning men som i Indonesien inte väckt mer uppmärksamhet än att "Jaha nu fick vi spola vägbanan ren från blod och hjärna IGEN"

Rekommenderar STARKT att åka taxi eller hyra bil MED chaufför om man vill åka runt på Bali, vilket jag också rekommenderar. Resten av Bali är finare än Kuta.

Kan inte mer än hålla med dig!!! Det är vansinne att köra själv på MC eller liknande! Finns regler i Indonesien, men det är omöjliga att följa varav den kaos som uppstår. Skulle en polis/militär stoppa en, så är du chanslösa att komma undan utan muta dem. De är ute plocka pengar av "bule" för de är levande ATM maksiner! bättre hyra en bil med chaffis!

Bott på java från och till 17 år. Jag kör bil själv, men sätter ej mig på MC eller liknande, det är livsfarligt!
Citera
2019-03-04, 13:34
  #29
Medlem
I Sverige dog drygt 300 pers i trafiken 2018. På Bali dör cirka 500, på en yta större än Gotland där det bor drygt 4,3 miljoner människor och där alla - ungdomar och t o m små barn - kör scooter och en jäkligt stor andel av de inhemska förarna t o m gör det utan hjälm. Trafiken är ödmjuk, mycket mer än i Väst, och inte alls så svår som ni påstår.

Det är lugnt att köra scooter på Bali. Gör det. Allt annat är räddhågset och dumt.
Citera
2019-03-05, 07:45
  #30
Medlem
lahaffs avatar
Vad skulle ni göra om ni hade 48 timmar i Bali? Bara hänga på ett ställe va? Typ Seminyak?
Citera
2019-05-29, 15:24
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahaff
Vad skulle ni göra om ni hade 48 timmar i Bali? Bara hänga på ett ställe va? Typ Seminyak?

48h ska du absolut spendera på ETT ställe. Tar evigheter att förflytta sig någon längre sträcka i Indonesien.

Landar du i Denpasar hade jag stannat runt Kuta/Nusa Dua även om det är sönderturistat...man hinner helt enkelt inte mer på 48H
Citera
2019-08-19, 20:18
  #32
Avstängd
Rekommenderar Canggu starkt om man ska till Bali. Ett supernice ställe där man kan surfa, yoga, bara chilla och äta massor av god mat. Det var mitt favoritställe när jag var i Bali
Citera
2019-09-16, 20:05
  #33
Medlem
Livshacks avatar
Passa på att besöka Lombok och någon av Gili-öarna!
Citera
2019-12-23, 21:44
  #34
Avstängd
Bali verkar ha helt överflödats av instagram horor och posörer sen några år tillbaka
Citera
  • 2
  • 3
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2974262

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback