Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-05, 23:18
  #1
Medlem
Jag har länge funderat över hur man fixar till så att sång får effekten av att långsamt komma mot en med ett svajande uttryck eller hur man ska beskriva det, svårt att komma på låtar där det används har mest hört det användas som effekter lite här och var i ljudproduktioner. Dock kan man höra något liknande detta i Pat Benatars låt Love is A Battlefield i början vid 0:18 och framåt i videon.

Skulle vara tacksam om någon kunde förklara hur man får till denna effekt.
Citera
2018-09-05, 23:23
  #2
Medlem
Enklare om nån säger vad effekten heter så hittar du hur man gör själv.
En annan exempel: 0:15 och lite framåt https://www.youtube.com/watch?v=JHS7AwD5-Qo
Citera
2018-09-06, 00:54
  #3
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Jag har länge funderat över hur man fixar till så att sång får effekten av att långsamt komma mot en med ett svajande uttryck eller hur man ska beskriva det, svårt att komma på låtar där det används har mest hört det användas som effekter lite här och var i ljudproduktioner. Dock kan man höra något liknande detta i Pat Benatars låt Love is A Battlefield i början vid 0:18 och framåt i videon.

Skulle vara tacksam om någon kunde förklara hur man får till denna effekt.

Du får allt lämna en länk om du vill ha hjälp. Vilken video?

Citat:
Ursprungligen postat av Flach1337
Enklare om nån säger vad effekten heter så hittar du hur man gör själv.
En annan exempel: 0:15 och lite framåt https://www.youtube.com/watch?v=JHS7AwD5-Qo

Stängde prompt ner fliken när jag lästa ACAB.
Citera
2018-09-06, 11:51
  #4
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Jag har länge funderat över hur man fixar till så att sång får effekten av att långsamt komma mot en med ett svajande uttryck eller hur man ska beskriva det, svårt att komma på låtar där det används har mest hört det användas som effekter lite här och var i ljudproduktioner. Dock kan man höra något liknande detta i Pat Benatars låt Love is A Battlefield i början vid 0:18 och framåt i videon.Skulle vara tacksam om någon kunde förklara hur man får till denna effekt.

Det ljudet är tillverkat i studion. Ligger rätt mycket jobb bakom med reverb, delay, dubbelspår och panorering mm.
Du behöver en digital ljudstudio.
För windows så har du bla Cubase, Studio One och Cakewalk by Bandlab.
Cubase är dyrast.
Studio one är lite billigare.
Cakewalk by Bandlab är gratis.
Alla har förmågan att göra det du vill.
Citera
2018-09-06, 12:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EdonkeySfinx
Det ljudet är tillverkat i studion. Ligger rätt mycket jobb bakom med reverb, delay, dubbelspår och panorering mm.
Du behöver en digital ljudstudio.
För windows så har du bla Cubase, Studio One och Cakewalk by Bandlab.
Cubase är dyrast.
Studio one är lite billigare.
Cakewalk by Bandlab är gratis.
Alla har förmågan att göra det du vill.

Tackar, funderade lite och kom att tänka på att man nog kan få till liknande effekt om man använder paul stretch och drar ut ljudet aningen, sedan för EQ och kör ett vandrande schema med pålagd reverb och kanske aningens delay, ska testa i alla fall, men visst det är ju en hel del arbete med sådana smågrejer men effekten är riktigt läcker. Brukar mest använda FL och MixCraft faktiskt.
Citera
2018-09-06, 20:58
  #6
Medlem
SYSTEMexes avatar
förstår inte exakt men jag testar...

Lägg på delay och 100% wet reverb på sångspåret

Recorda första delen på första ordet, pausa, och spela in tills hela reverbet och delayet tystnar

reversea ljudspåret
Citera
2018-09-07, 09:29
  #7
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Jag har länge funderat över hur man fixar till så att sång får effekten av att långsamt komma mot en med ett svajande uttryck eller hur man ska beskriva det, svårt att komma på låtar där det används har mest hört det användas som effekter lite här och var i ljudproduktioner. Dock kan man höra något liknande detta i Pat Benatars låt Love is A Battlefield i början vid 0:18 och framåt i videon.
Skulle vara tacksam om någon kunde förklara hur man får till denna effekt.


Det bör vara den här han menar.
Pat Benatars låt Love is A Battlefield:
https://www.youtube.com/watch?v=IGVZOLV9SPo
Citera
2018-11-05, 13:48
  #8
Medlem
Eko som spelas upp baklänges med chorus eller flanger. Går snabbt och enkelt att fixa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback