• 3
  • 4
2018-12-06, 04:27
Medlem
Vi var några barn som lekte "anden i glaset"....runt 1965 och jag fattar inte hur det kom sig och minns inte vilka vi var...................MEN fr om den dagen hade jag ångest och den har varit min följeslagare sedan dess. Jag kopplar ihop det men kanske fanns inget samband? Jag var tio år och rätt snart var jag på BUP......
Citera
2018-12-06, 06:43
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varm.korv
Det kan man säkert. Men lite svårt mäta effekterna av att ha spelat anden i glaset oavsett, eller hur?
Ja. Det kanske inte ens finns något att mäta.
Citera
2018-12-06, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ja. Det kanske inte ens finns något att mäta.

Kanske det, då är det ännu svårare att mäta och ge ett slutgiltigt svar.
Citera
2018-12-06, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ett sätt att mäta glasets rörelse är att stapla några mynt/spelmarker, med en gummisnodd runt, ovanpå glaset. Då ser man om det är glaset eller fingrarna som drar i bunten med spelmarker.

Vid 5 min:
https://youtu.be/cma5Zn7xrWU

Ett annat är ju att att alla har ögonbindel på sig så de inte kan se bokstäverna och se hur de får ihop något med bokstäverna då....
Citera
2022-05-09, 22:23
Medlem
Jag har en gammal anden i glaset-anekdot, snart tjugo år sedan men minns det som igår.
Jag satt med min dåvarande flickvän och en eller ett par kompisar, och vi skulle prova detta.

Vi ställde frågor öppet, lade fingrarna på glaset och svaren tycktes bli allt från slumpmässiga bokstäver till skämt när någon drog i det.

Vid ett tillfälle tyckte jag att det var dags att verkligen testa om det fungerar, hela anden i glaset-grejen. Därför viskade jag min fråga in i glaset, och när vi lade fingrarna på glaset blundade jag för att själv inte påverka utgången. Så ingen av de andra kände till frågan, och jag såg inte bokstäverna.

Glaset började röra sig, tämligen fort och bestämt mellan bokstäverna. Jag log där jag satt och blundade eftersom jag förväntade mig ännu en rad slumpade bokstäver. Hur skulle det kunna bli något annat, liksom?

När glaset stannat öppnade jag ögonen och frågade de andra vilket svar vi fått. Det visade sig vara för- och efternamnet på min morfar som hade gått bort något år tidigare. Då frös jag till is.

Frågan jag hade ställt var simpel: 'Vem är du?'

Vi avbröt efter det. Jag blev direkt övertygad om att vi skapat något slags kontakt med någon eller något som utgav sig för att vara min framlidne morfar.
Citera
2022-08-10, 23:09
Medlem
Nej det fungerar Inte då omedvetet så rör man fingrarna så glaset rör sig utan att veta om det själv.
Citera
2022-08-19, 21:43
Medlem
Gjorde det med mina lumparkompisar en gång, -79 eller -80. Vi låg kvar som vakt på Kungsholms fort över helgen. Jag hade varit med om det innan. De andra trodde inte riktigt på mig o ville gärna testa. Vi var 8-10 totalt, nästan alla var med vid bordet. Hade tagit ett stort papper innan från en av lektionssalarna. Ritat ringar runt ett glas med tuschpenna, sammanlagt 42 st. Inuti skrev bokstäverna, siffrorna, ja, nej, vet inte o den sista ringen fick vara mitt i som "glasets hem" o startpunkt. Svärtade glaset med ljuset o körde igång. Efter ett tag började det röra på sig. Vi höll kanske på en timme o experimenterade. Frågade högt eller viskade. Höll fingrar på glaset eller inte. Fungerade klockrent vilket som helst. Tycker inte man får så bra svar alltid, speciellt inte om man frågar om framtiden, mycket till rutan med "vet inte".
Citera
2022-08-19, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joering
Gjorde det med mina lumparkompisar en gång, -79 eller -80. Vi låg kvar som vakt på Kungsholms fort över helgen. Jag hade varit med om det innan. De andra trodde inte riktigt på mig o ville gärna testa. Vi var 8-10 totalt, nästan alla var med vid bordet. Hade tagit ett stort papper innan från en av lektionssalarna. Ritat ringar runt ett glas med tuschpenna, sammanlagt 42 st. Inuti skrev bokstäverna, siffrorna, ja, nej, vet inte o den sista ringen fick vara mitt i som "glasets hem" o startpunkt. Svärtade glaset med ljuset o körde igång. Efter ett tag började det röra på sig. Vi höll kanske på en timme o experimenterade. Frågade högt eller viskade. Höll fingrar på glaset eller inte. Fungerade klockrent vilket som helst. Tycker inte man får så bra svar alltid, speciellt inte om man frågar om framtiden, mycket till rutan med "vet inte".

Hur då ”fungerade klockrent”…?

Ja, det funkar självklart klockrent att flyta glaset när ett gäng fingrar/händer stretar med det, medvetet eller omedvetet… Men det finns inget som helst magiskt i det, så det har inget med övernaturliga krafter eller kontakt med andevärlden att göra. Det handlar om ren fysik, psykologi och den ideomotoriska effekten samt en dos skapade förväntningar.

Anden i glaset är helt enkelt bara bluff, men kan vara ett skoj partytrick.
Citera
2022-08-20, 08:04
Medlem
Du får tro vad du vill. Ingen av oss rörde öht glaset. Gick ändå mjukt o fint, fram o tillbaka över pappret. Ställde sig perfekt i cirklarna.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in