Citat:
Ursprungligen postat av
Joering
Gjorde det med mina lumparkompisar en gång, -79 eller -80. Vi låg kvar som vakt på Kungsholms fort över helgen. Jag hade varit med om det innan. De andra trodde inte riktigt på mig o ville gärna testa. Vi var 8-10 totalt, nästan alla var med vid bordet. Hade tagit ett stort papper innan från en av lektionssalarna. Ritat ringar runt ett glas med tuschpenna, sammanlagt 42 st. Inuti skrev bokstäverna, siffrorna, ja, nej, vet inte o den sista ringen fick vara mitt i som "glasets hem" o startpunkt. Svärtade glaset med ljuset o körde igång. Efter ett tag började det röra på sig. Vi höll kanske på en timme o experimenterade. Frågade högt eller viskade. Höll fingrar på glaset eller inte. Fungerade klockrent vilket som helst. Tycker inte man får så bra svar alltid, speciellt inte om man frågar om framtiden, mycket till rutan med "vet inte".
Hur då ”fungerade klockrent”…?
Ja, det funkar självklart klockrent att flyta glaset när ett gäng fingrar/händer stretar med det, medvetet eller omedvetet… Men det finns inget som helst magiskt i det, så det har inget med övernaturliga krafter eller kontakt med andevärlden att göra. Det handlar om ren fysik, psykologi och den ideomotoriska effekten samt en dos skapade förväntningar.
Anden i glaset är helt enkelt bara bluff, men kan vara ett skoj partytrick.