2018-09-05, 10:23
Medlem
Dantexchs avatar
Hej,
jag började jobba på McDonalds för cirka 3 månader sen och helt ärligt är det riktigt otrevligt och vill inte jobba kvar med denna låga lön.
Jag började mest jobba för att få ett första jobb på CV'et.
Är det värt att hålla ut och jobba klart tills provanställningen är slut (6månader) för att sedan sluta så man kan säga att man inte jobbat provanställning bara.
Citera
2018-09-05, 10:29
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dantexch
Hej,
jag började jobba på McDonalds för cirka 3 månader sen och helt ärligt är det riktigt otrevligt och vill inte jobba kvar med denna låga lön.
Är det värt att hålla ut och jobba klart tills provanställningen är slut (6månader) för att sedan sluta så man kan säga att man inte jobbat provanställning bara.

Ha med det på cvt men skriv inte att det var provanställning utan skriv endast perioden. Annars kommer arbetgivare undra varöfr du inte fick fortsätta.

Kämpa på. Alla har vi skitjobb som unga. När du blir äldre kommer du uppskatta den erfarenheten,
Citera
2018-09-05, 10:34
Medlem
Citat:
Hej,

jag skulle råda dig att söka jobb under tiden du jobbar även om det är en provanställning sen refererar du enbart till perioden(Dvs skriv inte i CVt att det är en provanställning).
Oftast betydligt lättare att få ett nytt jobb om du jobbar än om du är arbetslös. Det visar att du har ett visst driv och inte ger upp direkt. Dvs jobba kvar tills du fått en annan anställning men sök allt som verkar relevant för dig.
Citera
2018-09-05, 10:36
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Ha med det på cvt men skriv inte att det var provanställning utan skriv endast perioden. Annars kommer arbetgivare undra varöfr du inte fick fortsätta.

Kämpa på. Alla har vi skitjobb som unga. När du blir äldre kommer du uppskatta den erfarenheten,
Att ha klarat en provanställning är ju en större bedrift än att ha klarat en tillsvidareanställning
Citera
2018-09-05, 11:09
Medlem
Vad tjänar du? Är det mer än lönen som du inte gillar?
Citera
2018-09-05, 11:11
Medlem
Partikelfysikern får väl söka jobb hos en arbetsgivare han förtjänar, tex på CERN.
Citera
2018-09-05, 11:18
Medlem
Katzyns avatar
Det är ju bättre att du söker ett nytt jobb medan du fortsätter att jobba på donken. Att du är på provanställning då kan ju snarast ses som en fördel eftersom du kan säga upp dig snabbare och gå vidare till det nya jobbet. (Till ev ny arbetsgivare säger du såklart inte att det suger att jobba på donken och att lönen är för dålig, utan talar istället om varför du så superjättegärna vill jobba hos den nya arbetsgivaren för att de är så bäst). Att säga upp dig för att lönen är dålig utan att ha ett nytt jobb att gå till framstår inte som jätteseriöst, i synnerhet inte om du är ny på arbetsmarknaden och inte har så mycket att komma med.
Citera
2018-09-05, 11:46
Medlem
Som många andra sa, skriv att du har jobb där (2018-nuvarande eller hur du vill formulera det). Om du blir kallad på intervju är det bra att vara förberedd på frågan om varför du hellre jobbar där än på McDonalds. Det är inget konstigt med det utan förklara bara vad du tror är skillnaden och varför det tilltalar dig.

Det stora problemet för arbetsgivare som söker outbildad personal är att hitta personal som är pålitlig och fungerar rent socialt. Med all hets på att plugga vidare har vi brist på vettiga människor som faktiskt klarar av att utföra sitt arbete med någorlunda kvalitet. Ur det perspektivet är det helt klart en merit att inte ha fått sparken från McDonalds eftersom det kräver att du kommer till jobbet i tid varje dag och inte hamnar i bråk med kunderna. Sedan är nog de flesta intervjuare av åsikten att deras egen arbetsgivare är mer attraktiv än kassan på McDonalds och därför är det inte konstigt att du söker dig dit.
Citera
2018-09-05, 12:26
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Hej,

Det du ska göra är att söka jobb medan du jobbar, och jobba kvar tills du får ett. Det är mycket lättare att få ett jobb när man har ett jobb.
Citera
2018-09-05, 13:24
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Hej,
Att gå från en provanställning från Donken till arbetslöshet är nog en av de sämsta saker man kan ha på CVt.
Indirekt kommer arbetsgivarna se att du inte ens klarade av de mest simpla jobb man kan få.

Nu till det positiva.
Eftersom din arbetsgivare inte skickat hem dig så är du knappast helt värdelös som ett CV med misslyckad Donken signalerar.
Jobba vidare samtidigt som du söker nytt jobb är faktiskt positivt för både CVt samt i ditt jobbsökande nu.
Då kan du motivera till en annan arbetsgivare att Donken inte riktigt gav dig det du vill ha ut av ett arbete. Då lär säkert få förklara varför.
Men du visar att du står ut trots att du inte trivs o det är jävligt positivt.
Citera
2018-09-05, 19:40
Medlem
Dantexchs avatar
Okej, så jag borde söka ett jobb samtidigt, fattat. Det kommer jag göra tack för tipset. Men jag undrar kommer inte min arbetsgivare ge mig dålig "review" ifall man uppger honom på sitt cv. Eller det kanske kvittar om jag jobbar ut provanställningen eller inte.
Citera
2018-09-05, 19:42
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Okej, så jag borde söka ett jobb samtidigt, fattat. Det kommer jag göra tack för tipset. Men jag undrar kommer inte min arbetsgivare ge mig dålig "review" ifall man uppger honom på sitt cv. Eller det kanske kvittar om jag jobbar ut provanställningen eller inte.

Tja alltså, dom kommer ju veta att det är din nuvarande arbetsgivare, som har orsak att inte vilja se dig sluta dom ringer. Alternativt kan du ange en kollega som referens, eftersom det inte är helt schysst att ringa ett jobb där du för närvarande är provanställd för referens, då det ju riskerar din provanställning där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in