2018-09-04, 09:55
Medlem
InnerstInnes avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/J15ovJ/sd-politikern-lat-skattebetalarna-sta-for-privata-taxiresor

Citat:
Jakobsson har tidigare reagerat mot det ”ekonomiska lättsinnet” hos politiker.

Aftonbladets granskning visar att Jakobsson åkt taxi för närmare 330 000 kronor sedan 2014.

Vid ett stort antal tillfällen har SD-toppen brutit mot riksdagens regler – och använt riksdagens taxi till privatresor.

Vid alla helgons dag i fjol, lördagen den 4 november, åkte Jakobsson till exempel taxi för över 3 100 kronor under ett dygn.

Flera av resorna var privata.

– Jag har agerat fel där och det har blivit tokigt, säger Jakobsson.

En hycklare i politikerkåren alltså. Föga förvånande.

Citat:
Jakobsson säger att han trodde att hans privata resor inte bekostades av riksdagen, utan att det delades upp i en privat del.

– Jag är inte den mest tekniska personen, jag trodde att sådana här saker gick att göra.

– Jag trodde på fullaste allvar att man kunde beställa privata resor. Och sedan har jag inte haft 100 procent koll på hur det har sett ut på varenda räkning som kommit in.

Inga kommentarer. Han tror att väljarna, i synnerhet hans partis väljare, är födda i farstun

Citat:
SD-toppen säger att han trodde att han kunde boka privata resor via riksdagens taxitjänst, men att det ”uppenbarligen inte funkat”.

En månad senare lät Jakobsson återigen riksdagen bekosta flera privata resor under ett dygn.

Då tog Jakobsson först en taxi till en adress på Östermalm.

Där stannade han till strax efter tre på natten, då han tog en taxi till en nattklubb vid Stureplan. Vid strax efter halv fem på natten åkte Jakobsson vidare till en annan adress i centrala Stockholm, innan han åkte vidare med ytterligare en taxi.

Allt på riksdagens bekostnad.

Horkarlen förnekar sig sannerligen inte. Kan Östermalmsadressen vara till Ghazal Saberian eller leder det till en annan kvinna? Inte särskilt konservativt eller anständigt beteende när man har partner.

Citat:
Jakobsson har även gått ut på sin Facebook och skrivit att granskningen av honom är ”befogad” och att han ”slarvat”. SD-toppen uppger att han har förståelse för att de höga taxikostnaderna kan ”sticka i ögonen på folk”.

I sitt inlägg skriver Jakobsson också att han nu, efter Aftonbladets granskning, kommer betala tillbaka för ännu fler taxiresor.

Detta slarvande hade fortsatt om han inte blivit ertappad med fingrarna i syltburken. Vi behöver hårdare tag mot riksdagssvinen, de klarar inte att kontrollera sig själva.

Om han inte utesluts eller avgår blir det ingen röst på SD för min del. Utesluts han inte visar SD upp ett mycket fult tryne som många kommer gå långa vägar för att rationalisera bort när de röstar. Jag tänker inte rationalisera bort detta beteendet, jag kommer visa mitt missnöje.

Diskutera händelsen.
Senast redigerad av InnerstInne 2018-09-04 kl. 10:18.
2018-09-04, 09:59
Bannlyst
Snacka om felprogrammerad hjärna när man på allvar tror att skattebetalarna ska stå för ens privata taxiåkande. Läskigt att sådana människor sitter i Sveriges riksdag.
2018-09-04, 10:10
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus
Snacka om felprogrammerad hjärna när man på allvar tror att skattebetalarna ska stå för ens privata taxiåkande. Läskigt att sådana människor sitter i Sveriges riksdag.
Fast det tror han såklart inte. Är ju bara ett dåligt försvar. Det är klart att han kommit på ett vattentätt sätt att lura staten. Tja, vattentätt tills det inte var det längre.
2018-09-04, 10:21
Medlem
hakro807s avatar
En sådan här person ska givetvis kastas ut med huvudet före, tvingas betala tillbaka alla pengarna som lagts på privata taxiresor och åtalas för bedrägeri/trolöshet mot huvudman eller vilken anklagelse som nu passar bäst. Vi talar om ett gravt utnyttjande av skattemedel, inte att plocka med sig pennor från jobbet.
2018-09-04, 10:26
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Varför finns det ingen anställd i riksdagshuset som kan kolla upp sånt här och förhindra politikers stöld av skattemedel? Det är ju sjukt att det kan uppgå till över 300 000 kr innan sånt här upptäcks.
2018-09-04, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Varför finns det ingen anställd i riksdagshuset som kan kolla upp sånt här och förhindra politikers stöld av skattemedel? Det är ju sjukt att det kan uppgå till över 300 000 kr innan sånt här upptäcks.

Problemet är att en ledamot alltid kan motivera en resa med att de har träffat personer av "känslig och hemlig" karaktär och att mötet var helt nödvändigt för det politiska engagemanget.

Det kan röra sig om en högt uppsatt politiker från ett annat parti som tänker hoppa av och byta parti. En känd företagsledare som har ledsnat på tingens ordning och nu vill stödja ett visst parti.
En asylsökande som har viktig info att delge från sitt hemland.
En politiker från ett annat land som besöker Sverige inkognito men som söker politiskt stöd i en internationell fråga.

Givetvis kan det också röra sig om en hockeymatch i kombination med efterföljande grogg och påsättningsbesök hos älskarinnan.
Senast redigerad av Konrad 2018-09-04 kl. 10:55.
2018-09-04, 10:51
Medlem
burialhexs avatar
Mycket läskigt i Stockholm, kanske kan be om poliseskort också när han ändå är igång?
2018-09-04, 11:25
Medlem
bergsturks avatar
Jakobssons taxiaffärer avslöjades av "tidningen svegot" redan i juni, men propagandasvinen på Aftonhoran har givetvis stulit det, lagt det på hög och använder det nu precis innan valet för maximal skada. Utan att kredda. Jag hoppas de alla får tarmcancer.
2018-09-04, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Jakobssons taxiaffärer avslöjades av "tidningen svegot" redan i juni, men propagandasvinen på Aftonhoran har givetvis stulit det, lagt det på hög och använder det nu precis innan valet för maximal skada. Utan att kredda. Jag hoppas de alla får tarmcancer.
De granskar alla partier nu, precis innan valet, för maximal skada. M- och S-politiker åkte dit härom dagen i Aftonbladets granskning.
2018-09-04, 11:46
Medlem
jay.simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork

För att det är bara dåligt när en sverigedemokrat beter sig illa han bör bli återbetalningsskyldig och polisanmäld. Riksdagspolitiker för övriga partier vill givetvis inte ha en instans som går igenom och förhindrar stöld av skattemedel. Det kommer spä på politikerföraktet när det når allmänheten hur mycket som försvinner och göra det svårare att stjäla skattemedel.
Senast redigerad av jay.simpson 2018-09-04 kl. 11:57.
2018-09-04, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Tycker du synd om Stefan Jakobsson? Skulle det inte komma fram menar du?
2018-09-04, 11:53
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Tycker du synd om Stefan Jakobsson? Skulle det inte komma fram menar du?

Han kan gärna också få tarmcancer, bara alla på Aftonhoran får det först.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in