2018-09-03, 09:05
Bannlyst
Jag satt och funderare på blues. Utan att besvära er med mina tankar så konkluderade jag att dom som gillar legendaren Robert Johnson, är dom mest pretentiösa och ofta vänstervridna man kan hitta.

Nåväl, det var inte frågan. Utan kan man vara pretentiös på ett positivt sätt?
Citera
2018-09-03, 09:24
Medlem
BarryHeros avatar
Det tror jag, jag har en vän som kärleksfullt brukar kalla sin farfar för en "pretentiös jävel" och skrocka gott. Hans farfar är väldigt specifik vad det gäller klädstilar (klär sig nästan uteslutande i kostym), musiksmak (han lyssnar enbart på klassiskt), och litteratur (inget läsvärt har skrivits efter 1910).
Citera
2018-09-03, 09:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
I vissa kulturkretsar så anses det som positivt. Eller man försöker i alla fall höja statusen för begreppet.

Citat:
Ge mig kraft att vara pretentiös igen!
https://www.gp.se/kultur/kultur/ge-mig-kraft-att-vara-pretentiös-igen-1.6961018
Citera
2018-09-03, 10:19
Bannlyst
Jag har suttit har och funderat.Det finns nog inget positivt i ordet pretantiös!

Tyvärr!
Citera
2018-09-03, 12:38
Medlem
Kickexs avatar
Nej, till skillnad från pompös.
Citera
2018-09-04, 09:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Nej, till skillnad från pompös.

Man kan vara Pompös på ett charmigt vis. Som Peter Harrysson i den tecknade filmen "Så susade det i säven".

Han gjorde rösten som paddan med bravur. Fast jag tror man måste vara lite äldre 40 plus, för att minnas den filmen.
Senast redigerad av Sommarglad 2018-09-04 kl. 09:47.
Citera
2018-09-04, 20:43
Medlem
Jo, att det blivit "pretto"
Citera
2018-09-05, 00:24
Medlem
Zwerchstands avatar
Ordet har råkat ut för samma betydelseglidning som ‘patetisk’, för vilken bestämning varken Beethovens sonat eller Tjajkovskijs symfoni avsågs skämmas. Pretention var och borde vara en dygd, men förväxlas i dag oftast med pekoral, vilket ett äldre inlägg exemplifierar:
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
[…] Likheten ock är slående mellan "man gör anspråk på att mena mer än man gör" & dina tidigare 2 ord (såvida inte det ena där snarare avsåg 'pekoral'). De senare tror jag vi är 3 att tacka för. Risken är större, ja. Pretention går före månget fall men ordet förtjänar rehabilitering; Jämför
Det är skönare lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge.
Språnget till himlen kan tas från vilken som helst av världens vrår.
Friskt satsat – hälften vunnet!
Just do it.
med
Du ska inte tro att du är något.
Klandern kommer kanske av den epikteta moral som balanserat gyllene mitt om folkmun preciserat gapandet efter alltför mycket. […]
Citera
2018-09-05, 22:36
Moderator
Hamilkars avatar
Stavningen av pretentiöst rättad i rubriken.
/Mod
Citera
2018-09-05, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarglad
Jag har suttit har och funderat.Det finns nog inget positivt i ordet pretantiös!

Tyvärr!
Det finns EN positivt konsekvent pretentiös flashbackare!
Han finns på religionsforumet.
Gå in och läs!
Och lär...
Senast redigerad av rantaplan 2018-09-06 kl. 00:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in