2018-09-02, 14:06
Medlem
I Finland så börjar det diskuteras att ha kvar den obligatoriska Svenskan då Ryskan börjar allt mer "ta över" östra delar utav Finland.

https://www.svt.se/nyheter/svenskan-fortfarande-obligatorisk-i-finska-skolan

Citat:
Den nuvarande regeringen har haft ett förslag där barn som bor i östra Finland ska lära sig ryska istället för svenska i skolan. Socialdemokratiska kandidaten Tuula Haatainen och De grönas Pekka Haavisto kritiserade förslaget då det enligt dem riskerar att göra Finland mer baltiskt snarare än nordiskt.

Alla Finska politiker vill ha kvar Svenskan för Finska politiker anser att Svenskan är en symbol för Norden och Sverige är viktigt för Finland.

Endast Sannfinländarna vill avskaffa den obligatoriska Svenskan i Finland. Istället så diskuteras det om att införa obligatorisk Ryska i östra Finland - Något som Putin gillar

Fråga:
Hur ska man göra så att Svenskan stärks i Finland?

- Avskaffa Stockholmska(den fulaste och mesigaste dialekten)?
- Införa ett gemensamt Nordiskt språk?
- Annat?
Citera
2018-09-02, 14:21
Medlem
Du ligger efter. Man har redan försökt genomdriva ett utbyte av den obligatoriska skolsvenskan till ett annat valbart språk (ryska) i östra finland. Det visade sig att intresset för att byta ut svenskan mot ryska var i princip obefintligt till och med i gränskommunerna.
Ett bevis på att sannfinländarna oftast lever i sin egen värld.
Citera
2018-09-02, 14:38
Medlem
Ryskan ger dig en chans att plugga ett nytt alfabet.
Flytta dit och prata svenska. Nog bästa man kan göra tyvärr.
Citera
2018-09-02, 14:44
Medlem
Europes avatar
Det här känns lite som när svenskarna hetsade om att man skulle känna sig hotad som svensktalande i Finland, trots att många med mig har otaliga gånger talat svenska högt på finska gator nattetid utan att någonsin utsättas för ens gliringar, än mindre för hot och våld. Jämför det med hur i stort sett alla svenskar håller en låg profil nattetid och inte drar till sig uppmärksamheten genom att gapa på klingande ren svenska i många svenska bostadsområden, allt från förorter som Rinkeby och Husby till stadsdelar i Malmö, eftersom man vet att man kan råka illa ut. Riktigt illa ut.

Samma sak gäller här. Allt fler svenska elever går 12 år i svensk skola - 12 år! - utan att ens lära sig behärska svenska i skrift. Vi talar om en väldigt stor andel av alla elever. Hur vore det om ni svenskar började med att rädda svenska språket i Sverige före ni börjar oroa er för svenska språket i Finland?
Senast redigerad av Europe 2018-09-02 kl. 14:50.
Citera
2018-09-02, 15:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
I Finland så börjar det diskuteras att ha kvar den obligatoriska Svenskan då Ryskan börjar allt mer "ta över" östra delar utav Finland.

https://www.svt.se/nyheter/svenskan-fortfarande-obligatorisk-i-finska-skolan

Alla Finska politiker vill ha kvar Svenskan för Finska politiker anser att Svenskan är en symbol för Norden och Sverige är viktigt för Finland.

Endast Sannfinländarna vill avskaffa den obligatoriska Svenskan i Finland. Istället så diskuteras det om att införa obligatorisk Ryska i östra Finland - Något som Putin gillar

Fråga:

- Införa ett gemensamt Nordiskt språk?
- Annat?
Jag tycker fortsatt som en del av politikerna i klippet att det är viktigt för deras identitet och vilka dem vill tillhöra, vill dem fortsatt ha en nordisk identitet eller vill dem närma sig Ryssland vilket inte gynnar Sverige på något sätt, så det är en komplex fråga. Min personliga åsikt är att dem ska fortsätta att undervisa Svenska i skolorna så att dem rent kulturellt inte kommer närmare Ryssland.
Citera
2018-09-02, 15:55
Medlem
Sooks avatar
Varför inte ha det valfritt. Känner man sig lockad av svenskan så läser man svenska, känner man sig lockad av ryskan så läser man ryska. Inte fan blev jag ”tysk” av att jag lärde mig tyska i skolan.
Citera
2018-09-02, 17:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Fråga:

På vilket sätt har en svensk dialekt någon som helst inverkan på svenska språkets utbredning? För övrigt undrar jag, vilka metoder du hade tänkt dig för att få människor att överge sitt naturliga sätt att prata?
Citera
2018-09-02, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
På vilket sätt har en svensk dialekt någon som helst inverkan på svenska språkets utbredning? För övrigt undrar jag, vilka metoder du hade tänkt dig för att få människor att överge sitt naturliga sätt att prata?

Gemensamt skandinaviskt språk kan resultera att finska språket dör ut då finska näringslivet driver starkt att Svenskan skall läras ut i Finland.

Svenskan är ju nästan huvudspråket i skandinavien.
Citera
2018-09-02, 18:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Gemensamt skandinaviskt språk kan resultera att finska språket dör ut då finska näringslivet driver starkt att Svenskan skall läras ut i Finland.

Du menar antagligen ett gemensamt nordiskt språk eftersom Finland inte tillhör Skandinavien.

Hur som helst finns det inga möjligheter att reglera något vad gäller människors sätt att tala. I ett enskilt land (exempelvis Finland) kan myndigheterna göra det svårt för människor att klara sig på svenska och de kan ta bort svenska som obligatoriskt skolämne. Däremot kan de knappast införa ett nytt språk som huvudspråk. Ditt »projekt« är dömt att misslyckas och det finns inte någon drivkraft hos de styrande att ens försöka.

Svenskan dör i Finland.
Citera
2018-09-02, 18:36
Medlem
Citat:

He he he, min lilla vän, du specialitet verkar vara bisarra trådstarter. Luktar rysstroll lång väg. Твою мать!
Citera
2018-09-02, 19:10
Medlem
sommarlovs avatar
Tråkigt, Sverige och Finland var samma land längre tid än de inte har varit det.

Att kunna Svenska i Finland måste vara en en öppen dörr mot resten av Europa, begriper inte varför Finnarna dissar denna möjlighet.
Citera
2018-09-02, 19:11
Bannlyst
Det är upp till finländarna själva att bestämma. Så jävla fantastiska är vi inte i Sverige,eller ens det svenska språket!

Vad jag menar är att vi behöver inte ha en enorm dialog om det. Kör en folkomröstning. och gå vidare i livet för fan!
Senast redigerad av Sommarglad 2018-09-02 kl. 19:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in