2018-09-14, 12:59
Medlem
Varje land bestämmer tidzon själv och ingen har tänkt ändra på den principen.
Citera
2018-09-14, 22:07
Medlem
BussKolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
Har det gått igenom med bara sommartid ? Hur gör vi i höst ska vi vrida klockan eller inte ?
Sverige ska återkomma med besked till EU under våren. Det görs nån utredning nu huruvida den ena tiden är mer fördelaktigt än den andra, med avseende på folkhälsa, handel, osv.
Citat:
Ursprungligen postat av Tygfu
Men precis, det är väl "upp till varje land", men rent praktiskt så kommer det väl kunna bli stora (handelsmässiga) problem för ett land som avviker från majoriteten. Så EU kommer nog försöka få till stånd en gemensam hållning i denna fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Denna fråga ligger mig varmt om hjärtat, så pass mycket att jag bemödade mig att rösta. För mig är det egalt om det blir vinter- eller sommartid, det viktiga är att det slutas byta fram och tillbaka.
Detta är egentligen det jag kom till tråden för att fråga - jag hörde att man frågat allmänheten om denna fråga (men att det förvisso varit väldigt stora skillnader mellan från vilka länder man fått svar). Oavsett: Var röstade man om denna fråga? Går man med i nån slags panel? Finns det nåt sätt att kontinuerligt få reda på om/när EU frågar allmänheten om sådana här grejer framgent?
Citera
2018-09-14, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Verkligen bra, ända sedan den infördes(ja jag är så gammal) så har det bara varit skit. Skulle helst se att det blev permanent "vintertid", dvs normaltid.
Håller med om att vi bör ha vintertid året om. Forskare har kommit fram till att det är det mest hälsosamma för människan. Men naturligtvis så har vi svenskar inget att säga till om. Dessutom vore det bättre för skolbarnen med vintertid så att de somnar lättare på kvällen. Och blir piggare i skolan.
Citera
2018-09-16, 00:23
Medlem
BussKolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BussKoll
Var röstade man om denna fråga? Går man med i nån slags panel? Finns det nåt sätt att kontinuerligt få reda på om/när EU frågar allmänheten om sådana här grejer framgent?
Jag svarar mig själv!

Denna omröstning skedde här:
https://ec.europa.eu/info/consultations/2018-summertime-arrangements_en

Andra omröstningar (båda öppna och stängda, men det går att filtrera så att man bara ser öppna), återfinns här:
https://ec.europa.eu/info/consultations/

Och det finns på samma sida en länk till att prenumerera på EU:s framtida konsulteringar med allmänheten:
https://webgate.ec.europa.eu/notifications/homePage.do
Citera
2018-11-27, 13:13
Medlem
EU har i praktiken begravt idén efter massiv kritik från många av medlemsländerna. Tydligen kan en del regeringar säga ifrån när EU:s federala topp försöker köra över dem på sådant som ska tillkomma det enskilda landet att bestämma själv.

Förhoppningsvis var Sverige ett av de länder som sade ifrån - det har tidigare framskymtat att vår arma regering inte var så entusiastisk och okritisk som det först lät.

https://www.svd.se/slopandet-av-sommartid-drojer

Citat:
Ursprungligen postat av SvD
Avskaffandet av tidomställningen till sommartid skjuts fram, uppger SR. Detta efter massiv kritik från en majoritet av EU-länderna.

Visserligen säger man i Bryssel att man bara har skjutit fram det tänkta datumet när någon slags nyordning ska kicka in till mars 2021, men i praktiken är frågan dödad på obestämd tid, och EU-kommissionen har förlorat sitt viktigaste trumfkort i denna fråga, nämligen initiativet, förmågan att driva medlemsländerna framför sig med ett krav/löfte om samordnad förändring till en viss tidpunkt i närtid.
Citera
2018-11-28, 00:15
Medlem
Ihavenonames avatar
Sommartid året runt hade passat mig oerhört mycket bättre.
Citera
2018-11-28, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tygfu

Junker och hans gäng försökte, i syfte att flytta fram sina (och Bryssels) positioner, men fick ge sig.
Citera
2018-11-28, 11:19
Medlem
Vad är det egentligen ni tycker är jobbigt med tidsomställningen? Numera ställer ju klockorna om sig själv. Tycker det är bra som det är nu.
Citera
2018-11-29, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoesnuva
Vad är det egentligen ni tycker är jobbigt med tidsomställningen? Numera ställer ju klockorna om sig själv. Tycker det är bra som det är nu.

Håller med. Även i fråga om armbandsur och väggklockor är det ju ingen ansträngning alls, såvida man inte är så korkad att man tror att de måste ställas om mitt i natten.

Att behöva ta sig till jobbet eller till skolan i beckmörker på morgonen - flera veckor på raken före och efter jul/nyår - därför att solen inte går upp förrän vid halv tio, det vore genuint jobbigt för många, för att inte säga farligt när det handlar om barns och ungdomars skolväg. Men det är klart, dagens curlade och ombonade medelklass kan ofta jobba hemifrån en del och slipper därmed den sidan av saken (dessutom var det få svenskar eller ens personer från Norden som deltog i den där webbomröstningen, 70% var tyskar och där är skillnaderna i solens uppgång och nedgång inte lika dramatiska).
Citera
2018-11-30, 10:54
Medlem
healing79s avatar
Det kan väl va smidigt om vi har samma tid året runt. Vem kom på att det skulle ändras från början?
Citera
2020-09-05, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Håller med. Även i fråga om armbandsur och väggklockor är det ju ingen ansträngning alls, såvida man inte är så korkad att man tror att de måste ställas om mitt i natten.

Att behöva ta sig till jobbet eller till skolan i beckmörker på morgonen - flera veckor på raken före och efter jul/nyår - därför att solen inte går upp förrän vid halv tio, det vore genuint jobbigt för många, för att inte säga farligt när det handlar om barns och ungdomars skolväg. Men det är klart, dagens curlade och ombonade medelklass kan ofta jobba hemifrån en del och slipper därmed den sidan av saken (dessutom var det få svenskar eller ens personer från Norden som deltog i den där webbomröstningen, 70% var tyskar och där är skillnaderna i solens uppgång och nedgång inte lika dramatiska).

Det handlar väl egentligen om att det är jobbigt för människan att ändra sin dygnsrytm.

Hur som helst? När blir det sommartid året om? Jag längtar. Vintrarna kommer att bli så mycket skönare!
Citera
2020-09-05, 12:24
Avslutad
Det är faktiskt ett bra förslag måste jag säga. Att införa sommartid året om vore det enda rätta. Bara tramsigt att hålla på ställa om klockan. Dessutom påverkas väl kroppen en del också av att vi skjuter fram/bakåt timmarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in