2018-09-02, 19:04
Medlem
Har det gått igenom med bara sommartid ? Hur gör vi i höst ska vi vrida klockan eller inte ?
Citera
2018-09-02, 20:22
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
Har det gått igenom med bara sommartid ? Hur gör vi i höst ska vi vrida klockan eller inte ?

Nej det har inte gått igenom och jag tror det bara var ett fylleutspel av Juncker för att få stöd att kunna sitta kvar som Europeiska kommissionens ordförande. Pga av sommarens fylleskandal behöver han stöd från bla Sverige för att få sitta kvar. Låt honom gå och tillsammans med honom hela EU-schabraket.
Citera
2018-09-03, 00:03
Medlem
HipToBeSquares avatar
En av de få bra förslagen från EU.
Citera
2018-09-03, 00:10
Moderator
Neksnors avatar
Om EU tvingar oss till permanent sommartid, kan vi då byta tidszon så att vi får en mer normal sommartid?
Citera
2018-09-03, 08:13
Medlem
Sqeptisks avatar
Säger som Henrik HAX Alexandersson:

-"Sluta fibbla med tiden!"

Varför skall maktkåta kleptokrater i Bryssel bestämma om något annat än en sedan många hundra år inarbetad tidsnorm????? Vad är det för fel med normaltid?
Citera
2018-09-03, 08:17
Moderator
Sun Rulers avatar
Denna fråga ligger mig varmt om hjärtat, så pass mycket att jag bemödade mig att rösta. För mig är det egalt om det blir vinter- eller sommartid, det viktiga är att det slutas byta fram och tillbaka.
Citera
2018-09-08, 16:28
Medlem
Mye bra informasjon
Citera
2018-09-09, 08:25
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Säger som Henrik HAX Alexandersson:

-"Sluta fibbla med tiden!"

Varför skall maktkåta kleptokrater i Bryssel bestämma om något annat än en sedan många hundra år inarbetad tidsnorm????? Vad är det för fel med normaltid?

Att den bara gäller halva året.
Citera
2018-09-14, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Denna fråga ligger mig varmt om hjärtat, så pass mycket att jag bemödade mig att rösta. För mig är det egalt om det blir vinter- eller sommartid, det viktiga är att det slutas byta fram och tillbaka.

Ja visst är det viktiga att man slipper skifta en timme mellan sommar- och vintertid två gånger om året. Som tidigare påpekats, hade också samma effekt mentalt enklare erhållits genom att bara ändra öppet- och arbetstider etc. Ty vem hade haft svårt begripa vad man menat med att börja jobbet etc en timme tidigare under sommarhalvåret?

Det här med att skifta tiden en timme berör tydligen en svag punkt i människans intellekt - många verkar inte begripa vad det är fråga om överhuvudtaget. De verkar tro att man genom att skifta klockan på något sätt ändrar solens/jordens gång, så att man får mer sol på jorden.

Man bör naturligtvis övergå till permanent normaltid ("vintertid") igen. Permanent "sommartid" skulle möjligen göra skillnad i början - men skulle i längden ge motsvarande tidsvanor som med normaltid. Men ett "Nio till fem"-jobb skulle då kallas "Tio till sex"-jobb, för att motsvara samma solförhållanden i båda fallen. Dvs med permanent "sommartid" skulle allt i längden bli som förr - men klockan skulle visa en timme mer.
Citera
2018-09-14, 10:59
Medlem
inmurads avatar
Slipper gärna tidsomställningen. Men för guds skull låt ”sommartiden” bli den vi behåller. En timme mer ljus på eftermiddagen ser jag som mer eftersträvansvärt än en extra timme på morgonen.
Vid sommartid året om får vi behålla de karaktäristiska ”långa ljusa sommarkvällarna” som är så uppskattade.
Dessutom blir det då inte heller mörkt vid halv tre på vintern. Den förlorade extra ljusa timmen på morgonen kommer inte att saknas då man ändå är på jobb eller i skola vid den tiden. Under min uppväxt i södra Sverige minns jag tydligt att man, trots vintertid, tog sig till skolan i totalt mörker.

För er som ändå är oroliga över att barnen skulle behöva gå till skolan i mörker, tänk på att det kommer vara ljusare då de tar sig hem

Allvarligt talat, hur många tänker på ifall solen står som högst just kl 12 på dagen??
Citera
2018-09-14, 11:28
Medlem
Otroligt glyttigt förslag, särskilt med tanke på att det funnits en betydande variation av normaltider inom EU. Olika länder har haft olika tidszoner och både det och bytet till sommartid var ofta etablerat långt innan man gick med i EU, men i samband med Brexit tar EU-toppen nu chansen att försöka kuppa igenom en gemensam normaltid för i stort sett samtliga länder. En normaltid som då kommer att vara anpassad efter hur solen står i Finland och Vitryssland, men som ska gälla så långt västerut som i Spanien och kanske Portugal. ???

Det är i praktiken fråga om en symbolisk pittförlängare för Junker. Och då ska man komma ihåg att mannen kommer från det operettmässiga storhertigdömet Luxemburg. Utan federal-EU hade han varit en nobody, hans karriär hade i praktiken slutat med en stol som premiärminister eller utrikesminister i det där lilla struntlandet. Inte undra på att just han älskar EU.
Citera
2018-09-14, 11:42
Medlem
Med det här förslaget blir det alltså två timmars tidsskillnad vid en resa mellan Göteborg och Oslo under vinterhalvåret, eller mellan London och Paris (!). För att inte tala om hur det blir vid en tripp från Irland till England eller Nordirland om vintern. Har EU-gubbarna tänkt på det? Nej, naturligtvis inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in