2006-02-09, 00:17
Medlem
Nu pratar jag cider med låg alkoholhalt.

Finns det någon sort cider som är extra bra ur näringssynpunkt? Jag vet inte riktigt vad jag är ute efter, men låg sockerhalt (såvida det är fruktoser), och så många naturliga ingridienser som möjligt.

Jag drack exempelvis en lightcider från signum, och smaken var åtminstone bra, men vad vet jag, det kanske var nedmalda klovar och näbbar i den.
Citera
2006-02-09, 01:32
Medlem
StigAllans avatar
Bryt!
Hur fan kan man få för sig att näringsinnehållet i cider kan vara bra?
Kolhydrater är vad som finns.
Citera
2006-02-09, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Bryt!
Hur fan kan man få för sig att näringsinnehållet i cider kan vara bra?
Kolhydrater är vad som finns.

Ok vi bryter och börjar om = jag söker en cider med så mkt råvaror som möjligt, för det existerar väl cider med ngn form av äppelsaft i??
Citera
2006-02-09, 07:40
Medlem
Cobra Styles avatar
Jag känner inte till ngn speciell sort , men det borde ju stå på alla olika flaskor exakt hur många % ren frukt de innehåller.

Detta sagt så är ju ingen typ av cider speciellt "bra". Även om de bara innehåller fruktos så är ju även detta ohälsosamt utom i små mängder.

Bästa är väl att dricka vatten och äta normala mängder frukt.
Citera
2006-02-09, 11:34
Medlem
von Schmerzs avatar
Det närmsta du hittar riktig cider med bara naturliga råvaror är de riktiga starkcider som finns på bolaget, till exempel Strongbow. Jag misstänker dock att du är ute efter läsk-cidern som säljs i vanliga matvarubutiker, och de är precis som alla andra läskeblasker fyllda av konserveringsmedel, smakämnen och tillsatt socker (om det inte är light).

Vill du vara nyttig, håll dig till vatten eller väldigt utspädd äppeljuice.
Citera
2006-02-09, 15:05
Medlem
Hispers avatar
Vi gjorde cider på riktigt häromåret. Pressade egna äpplen, jäste delar av musten till vin, sparade resten som must. När vinet nått önskad alkoholhalt och sötma så tillsattes must till angenäm styrka och smak och buteljerades.
Sedan fick det stå ett par månader. Och vi hade en ganska stark och mycket fruktsmakande dryck. Enda problemet är att bottensatsen rörs upp när man öppnar flaskorna, trycksänkningen skapar en "explosion". Men öppnar man pavan dagen innan och sedan dekanterar dagen därpå så är det inga problem.

Inte så svårt att göra, lite paltigt att pressa äpplen men annars inga krångligheter.

För att hålla topic på tråden. Hemmagjord cider är en bra sort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in