• 3
  • 4
2018-09-07, 19:45
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amandish
Om klädkoden är mörk kostym är grått/blått ett utmärkt val. Svart kostym är ett direkt brott mot klädkoden även om somliga tycker att det är mossigt.
Ja alltså har hellre lite annan färgton på grå brallorna än svart kostym. Då borde det ju stått just svart kostym Om någon kommer med svart kostym tycker jag det är mer "pinsamt" än min grå i olika nyanser.

Jag är verkligen ingen klädsnobb men håller med om att svart kostym passar bättre på begravning. På mitt bröllop är det mörkblå eller mörkgrå som kommer gällla eller udda kostym (helst då med mörkblå eller mörkgrå kavaj)

Tips på hur jag kan matcha det som udda kostym i framtiden? Vad för färg på byxor till grå kavaj och tvärtom?
Citera
2018-09-07, 19:57
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Ja det är samma mönster. Har frågat brudgummen och han tyckte inte det var några problem.

Är som jag skrev de byxorna som ska vara till kavajen. Men som andra skrivit har de väl tillverkats från olika batchar. Det som jag blir irriterad på då är att det är så stor skillnad, okej om det hade varit liten skillnad. Men byxorna är nästan snäppet mörkare än mellangrå och kavajen mörkt mörkt grå.

Kommer köra på det hursomhelst, har varken tid eller pengar och är inte säkert att någon tänker på det plus att brudgummen sagt att det är helt okej. Sen i framtiden använda det som udda kostym.

Är byxorna något ljusare än kavajen kommer det nog åtminstone se snyggt ut, mörkare byxor än kavaj är fel.

//tripportreat
Citera
2018-09-07, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lesdoug
Sen när har man svart kostym på någon annan tillställning än begravning? Svart kostym ingår INTE i klädkoden "mörk kostym". Mörk är inte svart och svart är inte mörk. Svart är svart och hör hemma på begravning.
Sen typ 200 år tillbaka. Svart har i alla tider varit den populäraste kostymfärgen oavsett tillställning. Svart kostym fungerar alldeles utmärkt till ”mörk kostym” och är också vad de flesta gäster kommer bära.
Citera
2018-09-07, 20:31
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Är byxorna något ljusare än kavajen kommer det nog åtminstone se snyggt ut, mörkare byxor än kavaj är fel.

//tripportreat
Ja det visste jag iaf. Det är byxorna som är ljusare och inte tvärtom
Citera
2018-11-18, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lesdoug
Du får framhärda vad du vill ^^ Kvarstår gör dock att en kostym i "mörk, mörk nyans" inte är svart och således inget jag satte mig emot.

Den lilla ankdammen Sverige har tappat det mesta av gängse stilregler oavsett, så kör. Varför inte matcha svart kostym på ett somrigt bröllop med klädkod "Somrigt" också när man ändå är igång 🙈

Edit: framhärda - lärde man sig ett nytt ord!

Mörk kostym kan idag även innebära svart kostym, det räcker med att googla ”svart kostym bröllop” så får man svar från ganska många klädkedjor och bröllopssidor kring detta, men visst är man född på 30-talet så visst. Dock förvånar det mig att folk har så dålig koll på andra saker inför ett bröllop såsom svarta skor, matchande detaljer, samt formell eller mer ledig skjorta.

”Slips eller fluga är obligatoriskt. Vad gäller skor så ska de vara svarta efter kl 18, och bär man skärp så ska det gärna matcha skorna i färg. Bruna skor kan användas tidigare på dagen, men ska aldrig kombineras med mörk kostym”. Var på ett mycket formellt bröllop (enligt inbjudan) i somras där brudens far höll i en stor del kring bröllopet, kostymen var väl helt ok i svart ~ säg vad ni vill med dagens tolkning svart kostym = mörk kostym, men bruna skor med svart skärp och button-down skjorta med slips till blev riktigt illa! En stor andel av de manliga bröllopsgästerna hade dessutom bruna skor och några även button-down skjortor med slips/fluga till, svart kostym må så vara, men det där med fel skjorta tillsammans med fluga/slips är ju riktigt efterblivet!

Hur gick tillställningen? Antar att gästerna löpte amok över det inträffade nyanskaoset, brudparet sade nej istället för ja, kvällspressen rapporterade om nyansproblemet och i senare skede tog du till landsflykt!?!?
Citera
2019-08-17, 12:05
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Samma problem i år. Ska på bröllopsfest (dvs. bröllopet var borgerligt och firas senare) där tänkte jag nog ha udda kavaj med chinos. Men sen ska jag på ett "riktigt" bröllop där jag vill ha kostym och stör mig på detta igen.

När jag frågade folk om kostymen jag skriver om i denna tråd har ingen ens märkt att den inte passat exakt mer än om de kollat nära och noga. Var några andra som hade mer tydligt omatchande byxor i samma färg.

Jag stör mig fortfarande men men. Har använt både kavaj och byxor en hel del sen de köptes men bara en gång tillsammans.

Det funkar blir väl svaret. Skulle dock inte köra det om det var mer petigt. Är inte högsta samhällsklass hehe. Sen känner jag knappt personerna som gift sig nu. Förra året var det en nära vän men han godkände ju då jag frågade innan
Citera
2019-08-17, 20:54
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Samma problem i år. Ska på bröllopsfest (dvs. bröllopet var borgerligt och firas senare) där tänkte jag nog ha udda kavaj med chinos. Men sen ska jag på ett "riktigt" bröllop där jag vill ha kostym och stör mig på detta igen.

När jag frågade folk om kostymen jag skriver om i denna tråd har ingen ens märkt att den inte passat exakt mer än om de kollat nära och noga. Var några andra som hade mer tydligt omatchande byxor i samma färg.

Jag stör mig fortfarande men men. Har använt både kavaj och byxor en hel del sen de köptes men bara en gång tillsammans.

Det funkar blir väl svaret. Skulle dock inte köra det om det var mer petigt. Är inte högsta samhällsklass hehe. Sen känner jag knappt personerna som gift sig nu. Förra året var det en nära vän men han godkände ju då jag frågade innan
Nu skall du på ett bröllop och inte på krogen, så det där med godkänd klädsel finns egentligen inte på kartan.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in