Citat:
Ursprungligen postat av
lesdoug
Du får framhärda vad du vill ^^ Kvarstår gör dock att en kostym i "mörk, mörk nyans" inte är svart och således inget jag satte mig emot.
Den lilla ankdammen Sverige har tappat det mesta av gängse stilregler oavsett, så kör. Varför inte matcha svart kostym på ett somrigt bröllop med klädkod "Somrigt" också när man ändå är igång 🙈
Edit: framhärda - lärde man sig ett nytt ord!
Mörk kostym kan idag även innebära svart kostym, det räcker med att googla ”svart kostym bröllop” så får man svar från ganska många klädkedjor och bröllopssidor kring detta, men visst är man född på 30-talet så visst. Dock förvånar det mig att folk har så dålig koll på andra saker inför ett bröllop såsom svarta skor, matchande detaljer, samt formell eller mer ledig skjorta.
”Slips eller fluga är obligatoriskt. Vad gäller skor så ska de vara svarta efter kl 18, och bär man skärp så ska det gärna matcha skorna i färg. Bruna skor kan användas tidigare på dagen, men ska aldrig kombineras med mörk kostym”. Var på ett mycket formellt bröllop (enligt inbjudan) i somras där brudens far höll i en stor del kring bröllopet, kostymen var väl helt ok i svart ~ säg vad ni vill med dagens tolkning svart kostym = mörk kostym, men bruna skor med svart skärp och button-down skjorta med slips till blev riktigt illa! En stor andel av de manliga bröllopsgästerna hade dessutom bruna skor och några även button-down skjortor med slips/fluga till, svart kostym må så vara, men det där med fel skjorta tillsammans med fluga/slips är ju riktigt efterblivet!
Hur gick tillställningen? Antar att gästerna löpte amok över det inträffade nyanskaoset, brudparet sade nej istället för ja, kvällspressen rapporterade om nyansproblemet och i senare skede tog du till landsflykt!?!?