2018-09-02, 00:25
Medlem
Fuzzs avatar
Fiat håller bra (jobbar som mek på fiat/opel) men delar kan vara dyra och ta lång tid att få hem.
Tror vi tar just nu 149900 för en ny tipo.
Dacia skulle jag inte lita på då det är renault motorer (vi hade nissan förut med samma motorer som i renault de rasade på löpande band)

Skulle hellre köpa tex opel och kanske en demo? Har garanti kvar och ett bättre pris den här kanske är lite dyrare än vad du tänkt https://www.wayke.se/objekt/5e337868...utomat-manuell
Annars är det bästa man kan göra ekonomiskt köpa en bil som gått 1000-2000 och är nåt år gammal då har man fortfarande garanti och bilen är "ny".

Här är en ny dock med lilla motorn och lite sämre utrustning https://www.wayke.se/objekt/b35a9926...onstar-manuell
Citera
2018-09-02, 01:29
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justicia
Eftersom jag förgäves letat efter den prisvärdaste begagnade kombin runt 150kkr så trillade jag in på tanken att köpa en helt ny i denna prisklass.

Jag planerar att äga bilen länge, så andrahandsvärdet är ingen faktor.

De tre jag kollat på:
* Dacia Logan MCV stepway
* Fiat Tipo Sw
* Skoda Fabia combi

I första hand letar jag efter den mest hållbara av de tre.

Sedan sorterar jag efter näst viktiga kriterier:
* tystast möjligast
* orka accelerera om på motorvägen
* dragkrok eller takrails (främst för cykeltransport)
* utrustning
* hel/halvljus då mörkerseendet inte är normalt.

Efter det kommer design.

Vad hade ni valt?

Med tanke på Fiats ekonomiska situation, deras långdragna och massiva sparprogamm och den ovissa framtiden för märket så hade jag idag varit ytterst tveksam till att satsa på en ny Fiat, gnisslande och knirrande inredningar, detaljer som är lösa och allmänt usel kvalitetskänsla i grejorna är tyvärr verkligheten, dessutom är rostskyddet väldigt dåligt.
Och som ett brev på posten lär andrahandsvärdet vara en katastrof.

Dacia är en budgetbil, en bil i den lägsta prisklassen där man måste ha klart för sig att man får vad man betalar för!
- det innebär att du får en prisvärd bil, en rymlig och praktisk bil som faktiskt är värd sina penagr skulle jag säga.
Men räkna med halvdålig komfort, halvdåliga stolar, tveksam kvalitet, trög motor och något sämre krocksäkerhet än konkurrenterna.

Skoda lirar i en helt annan klass, med en skoda får du både en modern och kvalitetsmässigt bra bil, med hyggligt bra komfort, hög krocksäkerhet, bra andrahandsvärde osv.
Dessutom är skodan en snygg bil!

Mitt råd är helt klart att du satsar på skoda.
Citera
2018-09-02, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Fiat håller bra (jobbar som mek på fiat/opel) men delar kan vara dyra och ta lång tid att få hem.
Tror vi tar just nu 149900 för en ny tipo.
Dacia skulle jag inte lita på då det är renault motorer (vi hade nissan förut med samma motorer som i renault de rasade på löpande band)

Skulle hellre köpa tex opel och kanske en demo? Har garanti kvar och ett bättre pris den här kanske är lite dyrare än vad du tänkt https://www.wayke.se/objekt/5e337868...utomat-manuell
Annars är det bästa man kan göra ekonomiskt köpa en bil som gått 1000-2000 och är nåt år gammal då har man fortfarande garanti och bilen är "ny".

Här är en ny dock med lilla motorn och lite sämre utrustning https://www.wayke.se/objekt/b35a9926...onstar-manuell

Haha, satt nyss och sneglade på en renault talisman som gått 2k mil, lite över budgeten men helt ok, årsmodell 17 så det är längre / lika garanti kvar på den (5 år på renault) än en ny fiat / skoda.

Skulle du säga att deras motorer är så kassa? Enligt Vi bilägare ligger renault på top 10 med minst motorproblem, sen har talismanen 5/5 i rostskyddsbetyg. Samt att jag inte hittar mycket negativt (kända fel etc) på svenska som engelska.
Senast redigerad av Justicia 2018-09-02 kl. 01:52.
Citera
2018-09-02, 01:59
Medlem
Fuzzs avatar
Det är väl mest 1,2 turbo (tror jag det var sitter bla i Nissan Qashqai och kasnke Renault Clio och Megane)
Drar olja (byta kolvringar) samt byta kamkjedja med drev på löpande band. Visst kanske är bättre nu då de jag höll på med var några år gamla (blev av med Nissan vid årskiftet 17-18)
Citera
2018-09-02, 09:21
Medlem
nittontrettons avatar
Citat:
Haha, satt nyss och sneglade på en renault talisman som gått 2k mil, lite över budgeten men helt ok, årsmodell 17 så det är längre / lika garanti kvar på den (5 år på renault) än en ny fiat / skoda.

Skulle du säga att deras motorer är så kassa? Enligt Vi bilägare ligger renault på top 10 med minst motorproblem, sen har talismanen 5/5 i rostskyddsbetyg. Samt att jag inte hittar mycket negativt (kända fel etc) på svenska som engelska.

Nej. Att Renault är skit lever bara kvar från 80-90 talet. Det är bra bilar och väldigt prisvärda.

Kika på Toyota Auris, men Fiat Tipo är löjligt billiga, visst att man inte får något på beg.marknaden men vad gör det, kör tills den faller isär.
Citera
2018-09-02, 09:47
Medlem
Nu är Renault helt plötsligt intressant...och dessutom begagnad??

Kanske blir en Mercedes Benz innan bilen står på uppfarten
Citera
2018-09-02, 12:59
Medlem
Ta tex dacia duster bara 99.900 kr... Ska man ha den vettigt utrustad är de 100.000 kr till

Skulle säga skoda av ovannämnda eller ett bättre bil som är några år gammal
Citera
2018-09-02, 13:57
Medlem
Var precis och provkörde en ny renault megane för 200 (lagerrea), gillade den skarpt. imorgon ska jag provköra skoda fabia, fiat tipo och opel astra st, också lagerrea på opeln men 20k billigare mot renaulten. Renaulten kompenserar dock med 5 års garanti mot opeld 3.

På förhand tycker jag att renaulten är mycket finare och var nöjd med hur den presterade. Men sen lever man kvar i det vaga ryktet att franskt är skit. Även om jag tror att de ryckt upp sig ordentligt men att folk inte ger det en chans.

Känner att fiaten är uträknad men den ska få sin chans ändå, för prisets skull. Fabian är däremot med i matchen, även om jag ska erkänna att interiör och utseende på renaulten har fångat mitt hjärta men hjärnan säger opeln. En provkörning får visa vägen imorgon.
Senast redigerad av Justicia 2018-09-02 kl. 14:00.
Citera
2018-09-02, 16:46
Medlem
Citat:
Var precis och provkörde en ny renault megane för 200 (lagerrea), gillade den skarpt. imorgon ska jag provköra skoda fabia, fiat tipo och opel astra st, också lagerrea på opeln men 20k billigare mot renaulten. Renaulten kompenserar dock med 5 års garanti mot opeld 3.

På förhand tycker jag att renaulten är mycket finare och var nöjd med hur den presterade. Men sen lever man kvar i det vaga ryktet att franskt är skit. Även om jag tror att de ryckt upp sig ordentligt men att folk inte ger det en chans.

Känner att fiaten är uträknad men den ska få sin chans ändå, för prisets skull. Fabian är däremot med i matchen, även om jag ska erkänna att interiör och utseende på renaulten har fångat mitt hjärta men hjärnan säger opeln. En provkörning får visa vägen imorgon.

Franskt har bättrat sig men skumma elfel så byte av styrbox.
Citera
2018-09-02, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuningofroslagen

Numera så ägs Opel av fransmän PSA Peugeot Citroën. Så det lär bli eller redan är franska komponenter i Opelbilarna.
Citera
2018-09-02, 17:57
Medlem
nittontrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuningofroslagen

Så du menar att varje fransk bil måste man byta styrbox på? Vilket skitsnack.

Har en bekant som köpte en ny Mégane 1,5dci för 20.000mil/5 år sedan. Han har servat den 3 gånger på dem åren. Och har aldrig varit några bekymmer.
Citera
2018-09-02, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittontretton
Så du menar att varje fransk bil måste man byta styrbox på? Vilket skitsnack.

Har en bekant som köpte en ny Mégane 1,5dci för 20.000mil/5 år sedan. Han har servat den 3 gånger på dem åren. Och har aldrig varit några bekymmer.

Så han har kört ca 7000 mil mellan oljebytena? Låter lite långt faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in