Citat:
Ursprungligen postat av
Justicia
Eftersom jag förgäves letat efter den prisvärdaste begagnade kombin runt 150kkr så trillade jag in på tanken att köpa en helt ny i denna prisklass.
Jag planerar att äga bilen länge, så andrahandsvärdet är ingen faktor.
De tre jag kollat på:
* Dacia Logan MCV stepway
* Fiat Tipo Sw
* Skoda Fabia combi
I första hand letar jag efter den mest hållbara av de tre.
Sedan sorterar jag efter näst viktiga kriterier:
* tystast möjligast
* orka accelerera om på motorvägen
* dragkrok eller takrails (främst för cykeltransport)
* utrustning
* hel/halvljus då mörkerseendet inte är normalt.
Efter det kommer design.
Vad hade ni valt?
Med tanke på Fiats ekonomiska situation, deras långdragna och massiva sparprogamm och den ovissa framtiden för märket så hade jag idag varit ytterst tveksam till att satsa på en ny Fiat, gnisslande och knirrande inredningar, detaljer som är lösa och allmänt usel kvalitetskänsla i grejorna är tyvärr verkligheten, dessutom är rostskyddet väldigt dåligt.
Och som ett brev på posten lär andrahandsvärdet vara en katastrof.
Dacia är en budgetbil, en bil i den lägsta prisklassen där man måste ha klart för sig att man får vad man betalar för!
- det innebär att du får en prisvärd bil, en rymlig och praktisk bil som faktiskt är värd sina penagr skulle jag säga.
Men räkna med halvdålig komfort, halvdåliga stolar, tveksam kvalitet, trög motor och något sämre krocksäkerhet än konkurrenterna.
Skoda lirar i en helt annan klass, med en skoda får du både en modern och kvalitetsmässigt bra bil, med hyggligt bra komfort, hög krocksäkerhet, bra andrahandsvärde osv.
Dessutom är skodan en snygg bil!
Mitt råd är helt klart att du satsar på skoda.