Flashback bygger pepparkakshus!
2018-08-30, 22:34
Bannlyst
Ung tjej som helt plötsligt tar sitt jobb på för stort allvar, NEJ du får inte hämta ut pengarna. Vi måste ringa ditt jobb och ställa säkerhetsfrågor, du får komma tillbaka imorgon (detta efter att man stått i kö i en timme i princip). Jag blir tagen på sängen, detta har aldrig hänt förut. Så ni som är kunniga inom bankfrågor, varför behövs detta överhuvudtaget? Checken är från en arbetsgivare och Swedbank har informerat att det är grönt att hämta ut. Varför i hela fridens namn ska då banken ringa till höger och vänster för att jag ska få ut pengarna? Är inte hela detta system överdrivet??
Citera
2018-08-30, 22:37
Medlem
Elementarts avatar
Om det är mycket pengar det rör sig om så vill de kanske göra en säkerhetskontroll.
Citera
2018-08-30, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Om det är mycket pengar det rör sig om så vill de kanske göra en säkerhetskontroll.

Frågade henne vad de har för tak, men hon kunde inte svara på frågan. Hon menade bara att det inte gick då det handlade om en specifik summa, de var tvungna att ringa jobbet. Detta har aldrig hänt förut, jag blev ett stort frågetecken.Sedan när?
Citera
2018-08-30, 22:49
Medlem
Jag ser inte riktigt fördelen med att poängtera att det bestämt var en ung tjej? Hade det varit annorlunda om det satt en äldre tjej bakom disken?

Jag antar att detta är resultatet av växande ekobrottsligheten. Dels för att hon nämner "säkerhetsfrågor"...

Jag har alltid upplevt att banken är otroligt svinig att ha att göra med, förutom när man vill låna pengar dvs.

Lycka till.
Citera
2018-08-30, 23:06
Medlem
joceks avatar
Check? Vem använder check numera?
Citera
2018-08-30, 23:21
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glandin
Ung tjej som helt plötsligt tar sitt jobb på för stort allvar, NEJ du får inte hämta ut pengarna. Vi måste ringa ditt jobb och ställa säkerhetsfrågor, du får komma tillbaka imorgon (detta efter att man stått i kö i en timme i princip). Jag blir tagen på sängen, detta har aldrig hänt förut. Så ni som är kunniga inom bankfrågor, varför behövs detta överhuvudtaget? Checken är från en arbetsgivare och Swedbank har informerat att det är grönt att hämta ut. Varför i hela fridens namn ska då banken ringa till höger och vänster för att jag ska få ut pengarna? Är inte hela detta system överdrivet??

Kräv att få prata med en chef, Swedbank är inte känd för att ha kunnig personal, Swedbank är en sossebank.
Citera
2018-08-31, 00:08
Medlem
Är det över en viss summa, jag tror 10 000 kr, så är banken skyldiga att ställa säkerhetsfrågor enligt lagen mot penningtvätt. Men att dessa frågor skulle ställas till arbetsgivaren var nytt för mig.
Citera
2018-09-02, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jocek
Check? Vem använder check numera?

Ja, om det verkligen var en check så tar det tid. En kollega fick en utländsk check och hon fick ägna en halv dag att reda ut hur hon skulle kunna få ut pengarna. Och det var inte Swedbank så det har ingen betydelse.
Citera
2018-09-02, 10:04
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, om det verkligen var en check så tar det tid. En kollega fick en utländsk check och hon fick ägna en halv dag att reda ut hur hon skulle kunna få ut pengarna. Och det var inte Swedbank så det har ingen betydelse.

I rubriken skriver TS:

Tänkte hämta ut betalavi från Swedbank, ung tjej påstår att de måste ringa mitt jobb?

I texten skriver han Check.

Du kan absolut inte jämföra detta med att lösa in en utländsk check, det är en helt annan sak, den svenska banken tar emot den utländska checken för inkasso, det brukar i normalfallet ta flera dagar innan kunden får ut pengarna och det kostar kunden pengar, oftast minst 500:-

"Bankcheck från utlandet
Utländska bankcheckar måste först skickas för kontroll till den utställande banken , sk inkasso, innan utbetalningen kan göras. Den utländska banken måste bekräfta att checken är korrekt först därefter kan Swedbank betala ut pengarna till dig.
Hur lång tid det tar att kontrollera en bankcheck beror på vilket land som ställt ut checken."

https://www.swedbank.se/privat/kort-och-betalningar/betalningar/betalningar-fran-utlandet/
Senast redigerad av trottwell 2018-09-02 kl. 10:13.
Citera
2018-09-03, 23:43
Medlem
Swedbank och nordea är de 2 svinigaste bankerna med sämst service.
vad man än behövde så var det alltid problem.

Byt bank.
Citera
2018-09-04, 00:08
Medlem
Denoms avatar
Såklart det strular, kostar pengar dessutom så varför fick du inte sina pengar direkt till kontot så du slipper extra avgifter till banken samt spendera massa tid på sånt här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in