• 2
  • 3
2018-09-03, 21:51
Medlem
rotherys avatar
Jag har inte gjort någon bostadskarriär eller någon annan karriär heller för den delen (möjligtvis inom personlig mental träning). Sitter kvar med frugan i en hyrestvåa och lever livet. Får ut c:a 23k, gör av med runt 11. Ingen bil, inga barn och noll intresse för Svenssonlivets vedermödor eller att gå genom livet som en lämmel med skygglappar i en snitslad korridor.
Citera
2018-09-04, 15:39
Medlem
berra77s avatar
Hmm undrar hur definitionen är på bostadskarriär ?

Har genom åren köpt/sålt bostäder på följande sätt

1986 Köpt bostadsrätt för 130K
1990 Sålt bostadsrätt för 230K
1990 Köpt bostadsrätt för 330K
1994 Sålt bostadsrätt för 130K
1994 Köpt hus för 750K (Nuvarande marknadspris 4000K)
2011 Fått en halv fastighet i gåva
2012 Köpt andra halvan av ovanstående fastighet för 750K (Nuvarande marknadspris 3000K)

Nuvarande lånenivå 500K
Citera
2018-09-04, 16:49
Medlem
Inte gjort någon bostadskarriär och har inga planer på det heller. I min tidiga barndom bodde jag i villa, sedan har jag bott i hyresrätt hela livet, förutom när jag i ett par år hyrde en bostadsrätt. Aldrig mer att jag kommer bo i något sådant igen. Inget som har någon typ av förening, samfällighet eller liknande, sämre får man fan leta efter. Så mycket mygel, ryggdunkningar, hyshande osv. Ett hus kan jag tänka mig köpa, men då gör jag det för att bo där utan att tänka på att jag ska göra "bostadskarriär".
Citera
2018-09-04, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveShy
Inte gjort någon bostadskarriär och har inga planer på det heller. I min tidiga barndom bodde jag i villa, sedan har jag bott i hyresrätt hela livet, förutom när jag i ett par år hyrde en bostadsrätt. Aldrig mer att jag kommer bo i något sådant igen. Inget som har någon typ av förening, samfällighet eller liknande, sämre får man fan leta efter. Så mycket mygel, ryggdunkningar, hyshande osv. Ett hus kan jag tänka mig köpa, men då gör jag det för att bo där utan att tänka på att jag ska göra "bostadskarriär".

Sant. Man ska granska ekonomin och bostadsrätten noga innan man bestämmer sig för att flytta in. Många låter sig luras av "billiga" bostadsrätter som sedan har taskig ekonomi och skyhöga avgifter.
Citera
2018-09-04, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael2010
Quis: nej, vi pratar om vinstpengar.
Från V75?
Citera
2018-09-04, 20:46
Medlem
Maskindiskmedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serboy
Jag köpte min första lägenhet som var nyproduktion år 2013. Sålde den med vinst på 700'000kr ett år senare. Flyttade hem igen 2014, reserverade två nyproduktion där jag bara gick in med reservationsavgift på 30'000kr/st. Vintern 2015 skulle båda stå färdiga men jag sålde kontrakten sommaren samma år, 1'200'000kr vinst båda tillsammans. Några veckor efter att försäljningskontrakten för de två första nyproduktionen var påskriven så reserverade jag två lägenheter till där jag sålde kontrakten hösten 2016 och gick med vinst 1'000'000kr.

Allt jag gjorde var att söka lånelöfte hos banken, reservera nyproduktioner, sålde kontraktet innan bostaden stod klar. Det gjorde att jag inte behövde binda upp mig till några bolån eller dylikt. Räknar man ut allt så har jag tjänat ca. 2.25 miljoner i rena pengar efter vinstskatten på alla bostadsaffärer.

Idag bor jag i en nyproducerad trea (första ägare) som kostade mig 2,7 miljoner (värde idag ca. 3,5 miljoner) i Göteborg.

Man blir ju fan illamående av att läsa detta.
Citera
2018-09-30, 14:45
Medlem
Falcon-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serboy
Jag köpte min första lägenhet som var nyproduktion år 2013. Sålde den med vinst på 700'000kr ett år senare. Flyttade hem igen 2014, reserverade två nyproduktion där jag bara gick in med reservationsavgift på 30'000kr/st. Vintern 2015 skulle båda stå färdiga men jag sålde kontrakten sommaren samma år, 1'200'000kr vinst båda tillsammans. Några veckor efter att försäljningskontrakten för de två första nyproduktionen var påskriven så reserverade jag två lägenheter till där jag sålde kontrakten hösten 2016 och gick med vinst 1'000'000kr.

Allt jag gjorde var att söka lånelöfte hos banken, reservera nyproduktioner, sålde kontraktet innan bostaden stod klar. Det gjorde att jag inte behövde binda upp mig till några bolån eller dylikt. Räknar man ut allt så har jag tjänat ca. 2.25 miljoner i rena pengar efter vinstskatten på alla bostadsaffärer.

Idag bor jag i en nyproducerad trea (första ägare) som kostade mig 2,7 miljoner (värde idag ca. 3,5 miljoner) i Göteborg.

kul, men man ska vara medveten om riskerna.. tror inte dom som köpt i spekulativt syfte idag är lika nöjda.
Citera
2019-07-12, 05:52
Medlem
läste en propaganda snyft artikel om hur X fick välja bort sitt DRÖMJOBB p.g.a hon hittade inte en bostad som "passade" henne !

Buhuuu, tror de flesta redan här inser hur intresserad hon var av sitt "drömjobb" en ganska billig propaganda artikel manus & regi snylthögern.

Bostadskarriär vad är det för djävla uttryck.

Man bor i bostad för att slippa frysa och skyla sig mot oväder, karriär är när man gör något vettigt inte när man naskar på allt i sin omgivning.

Vet hut snyltpack!
Citera
2019-07-13, 21:47
Bannlyst
Jag köpte en liten 2a i centrala Gbg 1985 för 250 000. Efter radhus och villaförsäljning har jag en vinst på 2.5 mille. Köpte efter separation ett mindre radhus i ett fin område för 4.5 mille men har bara 2 mille i lån.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in