2018-08-29, 23:50
Medlem
Tjosan!

Drar detta så kortfattat jag kan och har jag missat något så fyller jag i eftersom,
Jobbar på ett ställe som saknar kollektivavtal och jag saknar tyvärr erfarenhet kring regler och lagar kring detta.

Jobbar just nu en 75% fast anställning med fast lön på 16500 per månad och 137kr/tim som en ställföreträdande. Har ett ''muntligt avtal'' då jag inte fått ett skriftligt avtal än på min befodran till ställföreträdande
Jag blev frågad om jag ville ha 100% istället, säger såklart ja, antog att lönen räknas som vanligt upp så t.ex 137x160=21920kr, ca 2 veckor efteråt när dem fixat schema som startar om ett par dagar så har vi en diskussion som startar pga fel med senaste lönen. Frågar vilken lön jag får som 100%, dem säger kring 19 tusen. Med denna lön (på ett ungefär då beroende på hur nära 19 tusen) så är jag plötsligt på 119kr/tim. Hur tänker dem? Ska jag jobba mer och få mindre i lön? Får dem på något sätt eller vis undvika säga till mig att mina 137kr/tim kommer sänkas? Som tur var så frågade jag ju.
.
Mitt svar blev till dem att om min lön ska sänkas så vill jag inte ha allt ansvar jag har nu eller så ska min fasta lön vara högre än 19 tusen.
Detta kan tänkas vara dumt från min sida men jag har inte mycket jobberfarenhet speciellt inte på sånt här.

Så det jag söker från fb är helt enkelt svar på om dem får sänka lönen på detta sätt utan att meddela mig om detta. Är timlönen orelevant pga att jag har en fast månadslön och dem kan säga hej vilt vad jag kommer att få? Tar gärna tips eller råd i allmänhet kring ämnet i sig också.

Tack på förhand!
Citera
2018-08-29, 23:55
Medlem
Kan de va från tidkort till fast lön dvs semester istället fr 12 procent sem ers,
Citera
2018-08-30, 00:00
Medlem
Hade semester ersättning på förra positionen, men på nuvarande position som ställföreträdande så får jag betalda semesterdagar redan
Citera
2018-08-30, 00:01
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeneso
Tjosan!

Drar detta så kortfattat jag kan och har jag missat något så fyller jag i eftersom,
Jobbar på ett ställe som saknar kollektivavtal och jag saknar tyvärr erfarenhet kring regler och lagar kring detta.

Jobbar just nu en 75% fast anställning med fast lön på 16500 per månad och 137kr/tim som en ställföreträdande. Har ett ''muntligt avtal'' då jag inte fått ett skriftligt avtal än på min befodran till ställföreträdande
Jag blev frågad om jag ville ha 100% istället, säger såklart ja, antog att lönen räknas som vanligt upp så t.ex 137x160=21920kr, ca 2 veckor efteråt när dem fixat schema som startar om ett par dagar så har vi en diskussion som startar pga fel med senaste lönen. Frågar vilken lön jag får som 100%, dem säger kring 19 tusen. Med denna lön (på ett ungefär då beroende på hur nära 19 tusen) så är jag plötsligt på 119kr/tim. Hur tänker dem? Ska jag jobba mer och få mindre i lön? Får dem på något sätt eller vis undvika säga till mig att mina 137kr/tim kommer sänkas? Som tur var så frågade jag ju.
.
Mitt svar blev till dem att om min lön ska sänkas så vill jag inte ha allt ansvar jag har nu eller så ska min fasta lön vara högre än 19 tusen.
Detta kan tänkas vara dumt från min sida men jag har inte mycket jobberfarenhet speciellt inte på sånt här.

Så det jag söker från fb är helt enkelt svar på om dem får sänka lönen på detta sätt utan att meddela mig om detta. Är timlönen orelevant pga att jag har en fast månadslön och dem kan säga hej vilt vad jag kommer att få? Tar gärna tips eller råd i allmänhet kring ämnet i sig också.

Tack på förhand!

Men driver du med mig? Muntligt avtal och dessutom inte ens prata om vad lönen ska bli när du går upp på heltid?
Citera
2018-08-30, 00:09
Medlem
Har såklart ett skriftligt kontrakt på gamla positionen, när jag gick upp som ställföreträdande så sade dem helt enkelt att kontraktet kommer, dem väntar på nya ''villkor'' så dem kan skriva om allas kontrakt samtidigt som behövs, dock fortfarande inte kommit.

Såklart dumt att ej fråga kring lönen, dock så skrev jag inte på att jag skulle ha 100% enbart att jag var intresserad av det. Men frågan i sig är om dem då kan välja att sänka den utan att meddela snarare än att öka. Känns konstigt om dem får, även om jag borde tagit upp ämnet såklart.
Citera
2018-08-30, 03:58
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeneso
Tjosan!

.

Tack på förhand!
Men du har väl frågat hur dom har räknat, hur dom kommit fram till nya lönen? Och vad är svaret - hur många timmar räknar dom med att en heltid är, hur funkar det med semesterersättningen osv...?
Citera
2018-08-30, 07:39
Medlem
Tyvärr så hann jag inte fråga dessa saker då vi skulle fortsätta mötet senare men under tiden jag hade lunch så bestämde dem sig att dem var tvugna att åka tillbaka till deras egna arbete. Så får dra resten på mobil/mail.
Semesterersättning får jag inte då jag får semestererdagar, vilket dem säger blir ca 2 dagar per månad arbetad. Eller menar du nåt annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in