Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-29, 18:52
  #1
Medlem
Jag funderar på att börja spara i fonder (hos Avanza), men en sak hittar jag inte riktigt hur det fungerar. Säg att man satt in 100 000 kr och låter de vara tills de dubbleras. Vid den tidpunkten tar jag ut hälften. Hur fungerar beskattningen?

1. Dras skatt automatiskt vid uttag?

2. Anser fondbolaget att man tagit ut 50% av vinsten och 50% av ursprungligt belopp när man tar ut hälften och då skattar 30% av 50 000 kr eller räknar de att man tagit ut vinsten eller hur fungerar det? Att de ursprungliga 100 000 kr inte beskattas är jag med på men inte hur det fungerar när man tar ut delar av fonden.

3. Jag hade tänkt spara 3 000 kr i månaden tio månader om året jämnt fördelat på Avanza Zero, Avanza Global och Avanza Auto 6. Vettigt? Sparhorizont är minst 8 år, förmodligen kommer en stor del att vara kvar 25+ år, till pensionen.
Citera
2018-08-29, 18:58
  #2
Medlem
constants avatar
Välj "Investeringssparkonto", då betalar du en låg schablonskatt varje år. https://www.avanza.se/konton-lan-pri...ation-isk.html
Citera
2018-08-29, 18:58
  #3
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveShy
Jag funderar på att börja spara i fonder (hos Avanza), men en sak hittar jag inte riktigt hur det fungerar. Säg att man satt in 100 000 kr och låter de vara tills de dubbleras. Vid den tidpunkten tar jag ut hälften. Hur fungerar beskattningen?

1. Dras skatt automatiskt vid uttag?

2. Anser fondbolaget att man tagit ut 50% av vinsten och 50% av ursprungligt belopp när man tar ut hälften och då skattar 30% av 50 000 kr eller räknar de att man tagit ut vinsten eller hur fungerar det? Att de ursprungliga 100 000 kr inte beskattas är jag med på men inte hur det fungerar när man tar ut delar av fonden.

3. Jag hade tänkt spara 3 000 kr i månaden tio månader om året jämnt fördelat på Avanza Zero, Avanza Global och Avanza Auto 6. Vettigt? Sparhorizont är minst 8 år, förmodligen kommer en stor del att vara kvar 25+ år, till pensionen.

1. Skaffar du ett ISk-konto så skattar du en lägre procent på hela innehavet istället för på vinsten. På ett vanligt aktiekonto dras skatten inte direkt nej, uppgifterna skickas dock till skatteverket och du betalar pengarna efter att du deklarerat.

2 och 3. Se ovanstående. Det är bättre med ett ISK-KONTO.

3.
Citera
2018-08-29, 19:58
  #4
Medlem
Citat:
Jag funderar på att börja spara i fonder (hos Avanza), men en sak hittar jag inte riktigt hur det fungerar. Säg att man satt in 100 000 kr och låter de vara tills de dubbleras. Vid den tidpunkten tar jag ut hälften. Hur fungerar beskattningen?

Beskattningen blir då 50 000 kr x 0,3 = 15 000 kr.
D. v. s. 30% av din vinst, som ju var 50 000 på de 100 000 du tar ut.
Ovanstående gäller om du har pengarna på vanligt fondkonto.
Skatten dras då inte automatiskt, det får du redovisa vid kommande års deklaration.
Som sagt skaffa ett Isk-konto, du slipper deklarera, allt är förtryckt av Skatteverket.
__________________
Senast redigerad av bosseriks 2018-08-29 kl. 20:09.
Citera
2018-08-29, 20:31
  #5
Medlem
isk skattar du via skattesedel årligen. Baserat på innehav på kontot.
Du kan också välja kapitalförsäkring- är ungefär som isk, men skatten dras direkt två gånger om året från kontot.
En annan skillnad är deltagande i emissioner där det skiljer en del.
Personligen föredrar jag kapitalförsäkring eftersom pengarna dras från kontot och på det viset blir värdeutvecklingen på kontot reel. ( du betalar skstt inom försäkringen)
Citera
2018-08-30, 01:38
  #6
Medlem
Tackar för svaren.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback