2018-08-30, 21:51
Medlem
PingPongZongs avatar
SD vann skolvalet på min gymnasieskola. Men det var annorlunda då. Bodde då i en BY likt KÖPING!! Det var 1994. Vi röstade även i riksdagsvalet då vi var nyss fyllda 18år. SD fick faktiskt 100%. Tro det eller ej. Menar alltså i skolvalet.
Citera
2018-08-30, 22:22
Medlem
Intressant att några verkar tro att detta skolval var riggat pga tittare skulle ha "hjälpt" till att frisera antalet röster på SD. Om vi nu ponerar att det faktiskt var så att några tittare lyckades rösta, är då tesen att vid detta givna tillfälle hade enbart SD sympatisörer tillgång till internet?
Citera
2018-08-30, 23:14
Moderator
Ancistruss avatar
Man skall nog vara försiktig med att dra några större växlar utifrån hur några hundra tonåringar i en enskild gymnasieskola röstade. I en annan skola kan det se helt annorlunda ut. Dessutom är oftast valdeltagandet lågt i skolval. Många har även en tendens att byta åsikter under sin uppväxt. Dessutom skall inte "fuck off- mentaliteten" hos tonåringar underskattas. Dvs många kan medvetet röstat på det de hoppas skall irritera lärarna mest.

Men likväl. Som nedanstående skrev:

Citat:
Ursprungligen postat av jay.simpson
Rätt intressant jag läste en artikel från en amerikansk sajt som påstår att dagens unga som var barn under den stora finanskrisen 09 är mer konservativa än liberala millennials. Media vill gärna pusha för att ungdomarna är demokraternas framtida hopp när verkligheten kan bli en annan. Här blir SD ohotad etta och M tvåa. Kan vi se samma trend i Sverige? Nu var vi rätt förskonade från finanskrisen 09 och dess konsekvenser men dagens barn som är framtidens väljare växer upp i en mer orolig tid och får ta konsekvenserna för en oansvarig migrationspolitik. Väldigt många unga flickor och kvinnor är mer orolig idag för att vara ute själv än för bara några år sen.

Det finns många sådana artiklar. Googla t.ex. "generation z" så finns det mängder av artiklar att läsa (och videor att kolla på), både amerikanska och europeiska. Det verkar inte skilja sig nämnvärt mellan de amerikanska och europeiska undersökningarna. De är alla helt överrens om att gen. Z (lite varierande vilka årtal som anges, men födda mellan ca 1995 och 2010) är den mest konservativa ungdomsgenerationen som någonsin uppmätts.

Oftast sägs t.ex. att de är mer intresserade av säkerhetsfrågor pga "nine-eleven" och ekonomiska frågor p.g.a. finanskrisen som båda präglat deras uppväxt starkt. Och andra sidan finner de ofta miljöfrågor viktiga och är för htbq-rättigheter, så de finns även undantag från "klassisk konservatism".

Så trots att svensk media "glömt" att rapportera om det förefaller det liksom att det under det sena 60-talet var en stark vänstervind hos den tidens ungdomar idag blåsa en stark högervind bland dagens ungdomar. När detta når sitt "68-crescendo" återstår att se. Jag gissar att det ligger något/några år framåt. Sedan om 20-30-40 år kommer de att vara våra makthavare, liksom 68-vänstern varit nu under några decenier.
Citera
2018-08-30, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siggehitz
Intressant att några verkar tro att detta skolval var riggat pga tittare skulle ha "hjälpt" till att frisera antalet röster på SD. Om vi nu ponerar att det faktiskt var så att några tittare lyckades rösta, är då tesen att vid detta givna tillfälle hade enbart SD sympatisörer tillgång till internet?

Det var rysstroll fjärrstyrda av Putin som röstade på SD.
Citera
2018-08-30, 23:35
Medlem
Magiskt bra!

Ännu roligare blir det att läsa alla uppgivna miljöpartister och annat vänsterpack här i tråden som lever i total förnekelse.

Väl mött den 9:e!
Citera
2018-08-30, 23:44
Medlem
fskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
Haha fantastiskt att se publiken när SD fick 160 röster.. Det sitter alltså 160 "Rasister" i publiken men ingen vet vem det är.. hahahaha

Kan tänka mig att det var liknande tystnad som uppstod när några i min bekantskapskrets satt och nojade upp sig för att var fjärde person i sverige röstar SD, varpå den enda invandraren i vårt gäng kom ut som SDare!

En av mina vänner började gråta.

Jag var tyvärr ej närvarande så jag får nöja mig med att försöka pricka in valvakan med dem istället!
Citera
2018-08-31, 00:11
Medlem
Tråkigt att unga människor faller in i populism. Är de rasistiska partierna flitiga i ungdomarnas digitala nätverk eller vad?
I mitt barns skola är antirasistisk agenda stenhård, flera böcker om förintelsen, genomarbetade lektioner om andra världskriget samt tydliga värdegrunden om att ha tålamod och gå upp i skydd för de nya som flyttar hit. Jag kan garantera att resultatet är fantastiskt.
Citera
2018-08-31, 00:22
Medlem
Signalkabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blwsgddf
Tråkigt att unga människor faller in i populism. Är de rasistiska partierna flitiga i ungdomarnas digitala nätverk eller vad?
I mitt barns skola är antirasistisk agenda stenhård, flera böcker om förintelsen, genomarbetade lektioner om andra världskriget samt tydliga värdegrunden om att ha tålamod och gå upp i skydd för de nya som flyttar hit. Jag kan garantera att resultatet är fantastiskt.
Då antar jag att du godkänner komplett hjärntvätt i skolorna även när den populistiska sidan har makten? Eller är det bara ok när ni gör det? Hitler lär ha jobbat på ett liknande sätt och du kan säkert läsa om det i de böcker du nämner, självklart gjordes det också i ett upplevt gott syfte.

Kanske det har blivit så att Värdegrundsindoktrineringen inte biter lika hårt på de svenska ungdomar (och vita invandrare) som dagligen blir utsatta för övergrepp av dessa sk utsatta människor? Kanske kopplingen WW2 och att bli bötad av människor som borde visa ett uns av tacksamhet mot urbefolkningen känns allt mer långsökt när du blivit rånad på mobilen för tredje gången?

Lyssna gärna på låten i min signatur, Dödskultens Dans, om hur Värdegrundsjugend skapas.
Senast redigerad av Signalkabel 2018-08-31 kl. 00:28.
Citera
2018-08-31, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Signalkabel
Då antar jag att du godkänner komplett hjärntvätt i skolorna även när den populistiska sidan har makten? Eller är det bara ok när ni gör det? Hitler lär ha jobbat på ett liknande sätt och du kan säkert läsa om det i de böcker du nämner.

Kanske det har blivit så att Värdegrundsindoktrineringen inte biter lika hårt på de svenska ungdomar (och vita invandrare) som dagligen blir utsatta för övergrepp av dessa sk utsatta människor? Kanske kopplingen WW2 och att bli bötad av människor som borde visa ett uns av tacksamhet mot urbefolkningen känns allt mer långsökt när du blivit rånad på mobilen för tredje gången?

Lyssna gärna på låten i min signatur, Dödskultens Dans, om hur Värdegrundsjugend skapas.
Vi kan inte lära våra unga att hata nya människor som flyttar hit, inget gott skulle komma ur det. Vi måste förstå att jorden är rund och alla kan röra sig hur de vill, finns ingen anledning att motarbeta det.
Vi har plats!
Citera
2018-08-31, 00:43
Medlem
Signalkabels avatar
Citat:
Vi kan inte lära våra unga att hata nya människor som flyttar hit, inget gott skulle komma ur det. Vi måste förstå att jorden är rund och alla kan röra sig hur de vill, finns ingen anledning att motarbeta det.
Vi har plats!
Svara gärna på frågan istället för att stapla plattityder. Om det blir en majoritet i landet som VILL undervisa barnen att "hata", som ser ett problem med att alla kan röra sig som de vill och vill motarbeta det, skulle det vara ok då? Jag anser inte det, men så vill jag inte att skolan ska utbilda Värdegrundsjugends nu heller.

Jag tycker det tyder på stark integritet att rösta SD i ett skolval, även om vissa förmodligen tonårsrevolterar lite tyder det på en egen tanke snarare än den från makten påtvingade. Hade det varit som i stycket ovan hade du kanske kallat dem för "modiga ungdomar som står emot populismens hjärntvätt"? Det är alltid bra att vända på sin egen ståndpunkt för att själv förstå vad man egentligen tycker och menar.
Senast redigerad av Signalkabel 2018-08-31 kl. 00:52.
Citera
2018-08-31, 00:44
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:

Vilket parti praktiserar inte populism?

Alla partier praktiserar populism

Citat:
Populism är således mer en stil än en övertygelse. Och alla partier praktiserar populism när de finner det lämpligt.

Exempelvis finns en populistisk ton när politiker strör övertalande plattityder kring sig, som Socialdemokraternas ”Alla skolor ska vara bra skolor” eller Moderaternas ”Vi ska se till att Sverige fungerar”. Det är formuleringar som görs för att försöka få folks stöd till självklarheter. Men betydligt intressantare blir det när partierna går ett steg längre och framställer det icke självklara som självklart.

Ett exempel är när allianspartierna börjar tala om att straffen bör skärpas för den som kastar sten på blåljuspersonal. Ett sådant krav kan tyckas självklart när medierna rapporterat om hur ambulanspersonal attackeras vid utryckning. Eller brandkåren. När vi hör sådant blir vi förbannade. Och i det medieflödet av upprörda kommentarer försöker politikerna slå sig in med krav på åtgärder.
Citera
2018-08-31, 02:30
Medlem
Jag kan inte se slutet av programmet.
Tekniskt fel står det när tid -39:20 visas.
Censur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in