2019-07-30, 23:32
Medlem
Sverige kommer ha ett riktigt bra lag, denna årskull som vann U18 är lite speciell. Precis som 2012. Förväntar mig minst final. USA kommer ha ett riktigt bra lag med.
Citera
2019-07-31, 12:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Minarstorreandin
All-in-all är dock mitt intryck att det finns mycket att jobba på och jag har svårt att vara lika positiv som 400Ben.

Men jag ser inte att vi har det djup på den nivån som ibland påstås (i varje fall inte kapabla att föra ett lag långt i ett JVM).

Jag tar inte en sommarturnering allt för allvarligt utan kollar mer på spelarnas kvalité och talang.

Vi har 2 bra målvakter, stark backsida och väldigt bredd forwardssida. Det som saknas är en 1:a kedja, men förhoppningsvis kan bredden på forwardssidan och alla duktiga offensiva backar kompensera upp det. Jag säger inte att vi kommer vinna, det kan man aldrig göra, bara att det ser lovande ut. Sedan händer också överraskningar under hösten

Förstår inte hur man inte kan se djupet i alla lagdelar.

Citat:
Här är jag mer orolig. Av de nio som du ser som givna saknas bara Höglander i WJSS.

Det är en sommarturnering

Citat:
Fagemo och Pasic tex har varit rätt bortkomna och uddlösa - spelet går helt enkelt för fort för att de ska hänga med i huvudet, och då blir de skills de besitter helt meningslösa, de får aldrig chans att använda dem.

Pasic kommer kanske inte ens komma med i JVM och Fagemo klarar av spel i SHL. Men han kanske behöver bra spelare runt omkring sig.

Citat:
Jag har nämnt det i andra sammanhang - centerbristen är kritisk. Vi har ingen speldrivande tvåvägscenter i WJSS-laget och inte bland de övriga namn som tas upp här. Inte ens nära. Henrikson plockades bort från Holtz/Raymond efter första matchen och hade mycket lite speltid i den andra. Olofsson fick ta Henrikssons roll i match två, men spelade tydlig tredjefiol och det blev inte speciellt mycket bättre. Raymond skapar i princip allt själv - i ett vinnande lag måste en sån spelare ibland bli serverad puckar/yta (exempel: som Kane av Toews/Keith).

Håller med att centersidan inte direkt är speciellt stark. Det finns dock gått om tvåvägscenter i Hållander, Gustafsson och Olofsson även om ingen av de strålar av teknik. Som sagt saknas den där absoluta spetsen ja.

Henriksson kommer nog inte med i JVM denna vinter.

Citat:
Man skulle faktiskt kunna ha med fler 02-forwards, men är nog klokt att vänta ett år till - nästa JVM kommer mer än 50% av laget ändå vara underåriga, på forwardsidan kanske så många som 60-65%.

Det är bara Raymond, Holtz och Nybeck som har chans i vinter som 02or bland forward. Sedan tror jag att 01orna ändå till JVM 2021 kommer ha med i alla fall Grewe, Henriksson, Gunler, Costmar, Holmström, Bjerselius, Lawner och Isac Andersson. Kanske även Feuk och några till, så tror inte på en majoritet av underåriga forwards då. Du är ändå medveten om att man vann U18 VM med väldigt många 01or?

Vilka 02or bland backar kommer komma med? En? Söderström, Broberg, Björnfot, Johansson är givna, kanske även Hedström och någon till kommer med som 01or.

Så jag förstår inte vad du får ifrån att majoriteten kommer vara underåriga, men vi får väl se. Jag delar iaf inte den åsikten idag. Dessutom är det osäkert om Raymond kommer släppas till JVM 2021, samma sak med Holtz.

Som det ser ut nu kommer minst 10-18 av 23 platser bestå av icke underåriga spelare.

Menar du JVM 2020 ser jag bara 7 st som givna som är underåriga, inte ens 1/3 av truppen.

Citat:
Nej, det har vi verkligen inte.

Jo och jag bevisade det här med mina två lag. Jag sa aldrig att vi har 2 lag för att vinna JVM eller så.
Senast redigerad av 400Ben 2019-07-31 kl. 12:56.
Citera
2019-07-31, 13:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Score123
Att vi ska vara så bra så att vi har 2 lag att ställa upp med och att det "mindre bra" laget också ska vara bra JVM-klass på låter för bra för att vara sant

Vem har sagt det?

Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
Cederqvist kan skapa chanser på ren vilja även om han inte har den bästa tekniken. Följ honom i SHL iår. Men spela honom med en målskytt så kan det hända saker.

Oväntat att du lyfter fram honom. Kunde man ju inte gissa innan

Citat:
Ursprungligen postat av Pol9gif
Sverige kommer ha ett riktigt bra lag, denna årskull som vann U18 är lite speciell. Precis som 2012. Förväntar mig minst final. USA kommer ha ett riktigt bra lag med.

Denna årskull som vann U18 VM för några månader sedan kommer inte ha med jättemånga spelare, några backar och några forwards bara.
Citera
2019-07-31, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Det är en sommarturnering

Ja det är vi redan överrens om.

Citat:
Pasic kommer kanske inte ens komma med i JVM och Fagemo klarar av spel i SHL. Men han kanske behöver bra spelare runt omkring sig.

Jag tror du måste släppa SHL som argument. Det är en groteskt överskattad måttstock och dessutom trendande åt fel håll sedan ett gäng år. För att vara dominerande, speldrivande i ett vinnande JVM-lag måste du, hårt draget, kunna axla en liknande roll i SHL (Dahlin är ett sådant exempel även om han var extremt ung. Elias Pettersson vann SHL's poängliga, men var inte jättedominant i ett JVM-lag som trots allt gick till final). För en "rättårig" spelare som Fagemo så är det i min bok ett krav att man har en betydande roll i sitt SHL-lag, det har han inte och kommer nog inte ha denna säsong heller. Blev än mer tydligt av de matcher jag sett i veckan ("sommarhockey" till trots). Centerproblematiken accentueras av att ALLA rättåriga wingers behöver någon som ger dem möjlighet att nyttja sina skills - eftersom de på denna nivå inte kan få till det på egen hand.

Problemet här är att flertalet/majoriteten av de spelare som ändå tar sig över tröskeln jag beskriver inte blir tillgängliga, ens som underåriga. Risken är (som du också hintar) att vi inte får med Dahlin, Sandin, Boqvist, Söderström, Broberg, Höglander. Då är vi i princip totalrökta tror jag - och din och min skilda uppfattning om bredd/djup kommer verkligen att testas svart på vitt.

Citat:
Det är bara Raymond, Holtz och Nybeck som har chans i vinter som 02or bland forward. Sedan tror jag att 01orna ändå till JVM 2021 kommer ha med i alla fall Grewe, Henriksson, Gunler, Costmar, Holmström, Bjerselius, Lawner och Isac Andersson. Kanske även Feuk och några till, så tror inte på en majoritet av underåriga forwards då. Du är ändå medveten om att man vann U18 VM med väldigt många 01or?
I vinter har du rätt, tror inte ens Nybeck är nära. Inte ens Holtz är säker. Men 2021 så kommer lavinen. De flesta av de 01-or du nämner har slagit i ett utvecklingstak, de är "påväg ner" relativt konkurrensen. Henriksson, Holmström och Gunler (om fnurran med förbundet löses) tror jag på dock, men svårt att se någon av dem "leda laget".

Citat:
Vilka 02or bland backar kommer komma med? En? Söderström, Broberg, Björnfot, Johansson är givna, kanske även Hedström och någon till kommer med som 01or.

Så jag förstår inte vad du får ifrån att majoriteten kommer vara underåriga, men vi får väl se. Jag delar iaf inte den åsikten idag. Dessutom är det osäkert om Raymond kommer släppas till JVM 2021, samma sak med Holtz.

Jag menade 2021. Min uppfattning baseras på 1. att 01 är en tunn årskull där de spelare som "fått de flesta chanserna" till stor utsträckning inte levererar den utveckling man väntat sig samt 2. att 02 och toppen av 03 har en helt annan skål av kreativitet och hockey-iq att ösa ur. Det kommer visa sig under året i serierna här hemma. Det var inte 01-orna som vann U18-vm. Men det är klart, givet att allt fler bärande spelare, nästan oavsett ålder, inte blir tillgängliga så blir det ett lotteri vad gäller procentandel underåriga till slut. Inte omöjligt att man då föredrar "rättåriga" spelare som fwd 7-13 och back 5-7. Jfr det vinnande laget 2012. http://www.swehockey.se/globalassets...swe_2012_u.pdf

Bra diskussion. Kanske skall vi fortsätta den i den nya tråden?

mvh
Senast redigerad av Minarstorreandin 2019-07-31 kl. 16:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in