2018-08-28, 09:53
Medlem
Hej
Vad händer om man vägrar skriva på löne-avtalet

Måste då chefen gå till sin chef och rapportera det?

Eller blir facket automatiskt inkopplat?
Vad är det chefen gör och måste göra om man vägrar skriva på för att man är missnöjd?
Citera
2018-08-28, 09:55
Medlem
Gneggars avatar
Då får du behålla din gamla nuvarande lön. Inget mer med det.
Citera
2018-08-28, 10:02
Medlem
AX64s avatar
Som ovan skrev. Ditt nuvarande avtal är det som gäller tills dess ett nytt (eventuellt) kommer till stånd. Enda läget som facket möjligen kan bry sig är om du haft provanställning eller andra omständigheter som inneburit att du tillfälligt haft en mycket lägre lön än du skäligen ska ha, och du inte blivit erbjuden en ordinarie lön om t.ex. provanställningen övergått i fast anställning.
Citera
2018-08-28, 10:08
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Finns tyvärr inte mycket att göra. Enklaste sättet att höja lönen på är att byta jobb.
Citera
2018-08-28, 10:35
Medlem
Fast jag har ju hört flera som sagt att dom vägrat skriva på och då har chefen gått till sin chef och då har vederbörande fått högre löne ök.

Jag har inte hört tvärtom, att man inte fått något om man vägrat skriva på.
Citera
2018-08-28, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thoves
Hej
Vad händer om man vägrar skriva på löne-avtalet

Måste då chefen gå till sin chef och rapportera det?

Eller blir facket automatiskt inkopplat?
Vad är det chefen gör och måste göra om man vägrar skriva på för att man är missnöjd?
Jag har jobbat där man kan begära något man kallade förstärkt lönesamtal, där man satt med chefen och en HR-resurs samt fackrepresentant.
Citera
2018-08-28, 10:43
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Fast jag har ju hört flera som sagt att dom vägrat skriva på och då har chefen gått till sin chef och då har vederbörande fått högre löne ök.

Klart du kan föra aggressiv argumentation för löneökning på det sättet, men då ska du nog utmärka dig genom dina arbetsinsatser för att lyckas. Alternativt om du verkligen ligger långt under snittlönen för yrket med din erfarenhet, ålder, anställningsform och boendeplats. Risken att du gör dig obekväm hos arbetsgivaren är nog större än att du lyckas tjata/hota dig till några kronor till.
Citera
2018-08-28, 12:13
Medlem
Citat:

Du låter inte som en särskilt smart individ så jag gissar att du utmärker dig, fast åt det negativa hållet. Vägra du att skriva på, det kommer bara straffa dig själv. "Flera som vägrat skriva på..." - ni låter alla som ett gäng muppar som jobbar på samhall.
Citera
2018-08-28, 13:15
Medlem
Jag är inte medlem i facket och då var det ingen som brydde sig om min underskrift.

Jag fick bara ett papper där min nya lön framgick. Jag protesterade inte utan började i stället söka nya jobb.
Citera
2018-08-28, 13:18
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Jag är inte medlem i facket och då var det ingen som brydde sig om min underskrift.

Jag fick bara ett papper där min nya lön framgick. Jag protesterade inte utan började i stället söka nya jobb.

Jo, det är inte alls ovanligt att man inte har någon löneförhandling överhuvudtaget utan bara har ett lönesamtal där den anställde alltså enbart informeras om sin (eventuellt) nya lön, klappat och klart. Om man då leker Laban och ställer till med oväsen där man försöker framställa sig som särskilt viktig så kan det slå slint.
Citera
2018-08-28, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Jo, det är inte alls ovanligt att man inte har någon löneförhandling överhuvudtaget utan bara har ett lönesamtal där den anställde alltså enbart informeras om sin (eventuellt) nya lön, klappat och klart. Om man då leker Laban och ställer till med oväsen där man försöker framställa sig som särskilt viktig så kan det slå slint.
Vad innebär det att det "slår slint"? Det värsta som kan hända är väl att relationen till chefen surnar lite och det gör den i alla fall om man inte får skäligt betalt.

Det är nog oftast ganska hopplöst att bråka, dock. Om man bara byter jobb utan att förklara krig så kan man ju vara välkommen tillbaka efter nåt år, till högre lön.
Citera
2018-08-28, 13:57
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Vad innebär det att det "slår slint"? Det värsta som kan hända är väl att relationen till chefen surnar lite och det gör den i alla fall om man inte får skäligt betalt.

Det är nog oftast ganska hopplöst att bråka, dock. Om man bara byter jobb utan att förklara krig så kan man ju vara välkommen tillbaka efter nåt år, till högre lön.

På en skala så ligger nog de som både presterar dåligt, är ersättliga, plus gnäller de som har sämst chans till ökad lön tänker jag. Trist att sätta sig i den kategorin avsiktligt liksom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in