• 2
  • 3
2018-08-29, 15:27
Medlem
Om förfallodatum är 31 augusti och jag betalar den 30 augusti har de pengarna 31 augusti? Viktigt att denna blir betald får ränta på 30 procent annars.

Faktura brukar vara 14 dagar eller 30 dagar.
Citera
2018-08-29, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandemars
Om förfallodatum är 31 augusti och jag betalar den 30 augusti har de pengarna 31 augusti? Viktigt att denna blir betald får ränta på 30 procent annars.
Pengarna ska vara framme senast nästa dag, men jag hade aldrig litat på det om kostnaden för sen betalning är så hög. Särskilt när det är en helg direkt efter vilket kan leda till 3 dagar sen betalning. Bättre då att göra betalningen 2 dagar innan.
Citera
2018-08-29, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Pengarna ska vara framme senast nästa dag, men jag hade aldrig litat på det om kostnaden för sen betalning är så hög. Särskilt när det är en helg direkt efter vilket kan leda till 3 dagar sen betalning. Bättre då att göra betalningen 2 dagar innan.
Vet inte när en dröjsmålsränta skulle vara 30%, men om beloppet är 10000 så blir det ändå mindre än 10 kronor, så knappast någon katastrof med en dags fördröjning.
Citera
2018-08-29, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vet inte när en dröjsmålsränta skulle vara 30%, men om beloppet är 10000 så blir det ändå mindre än 10 kronor, så knappast någon katastrof med en dags fördröjning.
M tack för svar. Kommer lägga den för betalning imorgon så får vi se vad som sker.
Citera
2018-08-29, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandemars
M tack för svar. Kommer lägga den för betalning imorgon så får vi se vad som sker.
Knappast heller någon som skickar en räntefaktura på 10 kronor, men kan förekomma om de vill markera att betalningen kom för sent. Även då det är löpande fakturering, faktura varje månad från samma företag exempelvis.
Citera
2018-08-30, 08:22
Medlem
HarryHotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Cheval Blanc
Fel av mig.
Kollade runt lite nu och det verkar som om det är en spridd missuppfattning.

Däremot är det 30 dagar om inte annat specats.

Spridda missuppfattningar finns det gott om.

Om inget annat avtalats skall fakturan betalas omgående, eller senast på det förfallodatum son anges på fakturan. Det finns ingen lagstadgad rätt till kredit.

Om man inte avtalat något annat kan man inte ta ut dröjsmålsränta förrän efter 30 dagar. Det vanliga är dock att försäljningsvillkoren säger att ränta tas ut från förfallodagen.
Citera
2018-09-02, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Cheval Blanc
För att de såklart vill ha pengarna så fort som möjligt. Inget olagligt i det. Du är dock i din fulla rätt att kräva 30 dagar, såvida du inte accepterat 14 dagar.
genomför du köpet så har du accepterat 14 dagar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in