Någon som jobbat med att räkna röster eller känner någon som gjort det? Hur är det? Långtråkigt, bajsnödigt, taskigt betalt, monotont? Kul, bra betalt, avslappnande, socialt, stimulerande?
Det jag egentligen vill veta är det roligaste/konstigaste ni läst som folk skrivit på röstsedlarna. Kan tänka mig att det finns roligare saker än ”Kalle Anka-partiet”. Kanske någon som skrivit en kortare novell som följs upp och fortsätter var fjärde år? Någon som skrivit sin livs historia och gråtit ut på en valsedel?
Hur ser den roligaste ogiltiga rösten ut? Kan tänka mig någon som tagit en blanksedel och skrivit partinamn för att sedan fortsätta med att spy galla över andra partier direkt på samma valsedel innan den stoppas i urnan. Inte så roligt kanske, men lär ju ha hänt.
Eller är det bara generiska lappar som ser likadana ut med som mest ett och annat stavfel och Kalle Anka/Harry Potter-parti? Trist isåfall.
Har ni någonsin gjort något moraliskt förkastligt, eller sett någon annan göra det. Exempelvis att fiffla bort folks röster eller så?
Vilka typer har stuckit ut på valdagen när det varit dags för folk att rösta? Folk som bråkat eller fällt kommentarer? Dumma/roliga frågor som ställts?
Kort och gott, om det finns nån som jobbat som detta så berätta gärna om era erfarenheter som rösträknare.
En granne räknade röster för ett par val sedan. Hon berättade att det på en lapp stod "Vem som helst förutom hor-Reinfeldt". Den rösten ogiltigförklarades.
Jag har jobbat med valförrättande i 35 år så jag borde väl kunna bidra lite i tråden. För mej är det ett sätt att känna mej delaktig i den demokratiska processen och det blir lite av volontärverksamhet då betalningen är ganska låg. Jag gör det inte för att det är ett jobb vilket som helst, (Då hade jag lika gärna kört en extradag i mitt företag.), utan för känslan av att vara en del av processen. Det är inte direkt slappt då uppmärksamheten måste vara hög under hela dagen så att allt blir rätt. Slarvar man så kan det i extremfall medföra att valet i kretsen blir ogiltigt och måste göras om. Slarvpellar brukar heller inte tycka att jobbet är så kul.
För att ta frågorna i tur och ordning:
Udda röstsedlar.
Det är faktiskt ovanligare än vad folk i allmänhet tror. Det brukar vara nån enstaka röstsedel varje gång som nån skrivit på och oftast är det bara oläsligt kladd. Två som stuckit ut var den som skrev "Tidelag BK" och den som skrev en lång uppsats om kommunens arbete på en blank valsedel. Det tragiska med den senare var att det var vettiga saker personen skrev och jag tror att om hade han/hon hittat ett annat forum hade det varit ett bra bidrag i politiken.
Fifflande.
Det finns en allmänt utbredd vanföreställning att det fuskas vid valen. Till er som tror det, släng bort foliehatten och gå dit som observatör då det är en 100% offentlig förrättning. Ni får inte röra något men ni får titta på precis vad ni vill under ordnade former. Det gäller under hela dagen inklusive räkningen. Jag har aldrig sett något som helst fifflande och då har jag varit med som förrättare i alla val utom ett sedan början på åttiotalet. Det finns ett antal mycket tydliga kontrollsteg i hela proceduren för att motverka fusk. Det är bland annat därför det fortfarande är en manuell hantering och inte en poll på Facebook som många tror är en rättssäker lösning.
Väljare som sticker ut.
Även detta är ganska ovanligt. Vi får rätt ofta frågor om hur man ska rösta för att hitta rätt parti i just sin fråga men det får vi inte svara på av självklara skäl. Tre fall sticker dock ut genom åren. En gång slängde vi ut en pensionär som stod och hotade sin fru så att hon skulle rösta som han ville. Han gav sej inte förrän vi förklarade för honom att: "-Ett ord till i ämnet och det är polisen du diskuterar med fortsättningsvis." Sen hade vi en tjej en gång som inte begripit att hon skulle välja ett parti att rösta på men där tror jag det var nån form av begåvningshandikapp med i bilden. En tredje var killen som skulle rösta till EU-parlamentet och frågade hur han skulle rösta om han ville rösta nej. Efter tio minuter tålmodigt förklarande om hur just det valet fungerar utan att nå fram till honom vrålade han att jag var en jävla byråkrati-idiot som inte fattade nånting. Det var lite så jag kände inför honom...
Har ni fler frågor i ämnet så ös bara på, jag svarar så gott jag kan.