Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-27, 07:29
  #1
Medlem
Hej,
jag arbetar offentligt men har möjlighet att bli temporär lokal admin på min dator (PC, Win 10).
Utöver mitt arbete har jag hjälpt några vänner som driver eget med att utforma grafik osv.

Nu har den mac som jag har denna mjukvara på helt lagt av under helgen (åsknedslag) och jag behöver till kommande helg göra klart filerna för att skicka vidare dem för tryck..

Nu till frågan;
Om jag hittar en rätt version och patchar/crackar den tror ni då att jag "vågar" installera den på min arbets- dator?
Hur kan arbetsgivare följa upp detta och vad ser dem att jag installerat?
Har alldeles för dålig koll på hur detta fungerar..

Over and out.
Citera
2018-08-27, 08:13
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurrizz
Hej,
jag arbetar offentligt men har möjlighet att bli temporär lokal admin på min dator (PC, Win 10).
Utöver mitt arbete har jag hjälpt några vänner som driver eget med att utforma grafik osv.

Nu har den mac som jag har denna mjukvara på helt lagt av under helgen (åsknedslag) och jag behöver till kommande helg göra klart filerna för att skicka vidare dem för tryck..

Nu till frågan;
Om jag hittar en rätt version och patchar/crackar den tror ni då att jag "vågar" installera den på min arbets- dator?
Hur kan arbetsgivare följa upp detta och vad ser dem att jag installerat?
Har alldeles för dålig koll på hur detta fungerar..

Over and out.

Håll alltid din arbetsdator ren. Du kan få sparken. Du har förmodligen skrivit på att avtal, när du anställdes.
Citera
2018-08-27, 08:30
  #3
Medlem
thenightfoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurrizz
Hej,
jag arbetar offentligt men har möjlighet att bli temporär lokal admin på min dator (PC, Win 10).
Utöver mitt arbete har jag hjälpt några vänner som driver eget med att utforma grafik osv.

Nu har den mac som jag har denna mjukvara på helt lagt av under helgen (åsknedslag) och jag behöver till kommande helg göra klart filerna för att skicka vidare dem för tryck..

Nu till frågan;
Om jag hittar en rätt version och patchar/crackar den tror ni då att jag "vågar" installera den på min arbets- dator?
Hur kan arbetsgivare följa upp detta och vad ser dem att jag installerat?
Har alldeles för dålig koll på hur detta fungerar..

Over and out.
Tekniskt sett så klart du kan de
Citera
2018-08-27, 17:45
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thenightfox
Tekniskt sett så klart du kan de

Berätta mer..
Citera
2018-08-27, 22:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurrizz
Berätta mer..
Bättre att hålla din dator ren, tillsvidare innan du försäkrar dig om att din arbetsgivares IT-Policy tillåter att du arbetar/använder piratkopierad programvara på din dator.
Citera
2018-08-28, 06:59
  #6
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurrizz
Hej,
jag arbetar offentligt men har möjlighet att bli temporär lokal admin på min dator (PC, Win 10).
Utöver mitt arbete har jag hjälpt några vänner som driver eget med att utforma grafik osv.

Nu har den mac som jag har denna mjukvara på helt lagt av under helgen (åsknedslag) och jag behöver till kommande helg göra klart filerna för att skicka vidare dem för tryck..

Nu till frågan;
Om jag hittar en rätt version och patchar/crackar den tror ni då att jag "vågar" installera den på min arbets- dator?
Hur kan arbetsgivare följa upp detta och vad ser dem att jag installerat?
Har alldeles för dålig koll på hur detta fungerar..

Over and out.
Läs igenom din arbetsgivares IT-policy om vad som gäller för piratade programvaror och fråga dig sen om det är värt risken att installera skräpet.

Som tidigare påpekats kan det mycket väl vara grund för omedelbar uppsägning. Jag skulle inte göra det på en jobbdator iaf, oavsett om det gick att spåra eller ej.
Citera
2018-08-28, 07:42
  #7
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurrizz
Hej,
jag arbetar offentligt men har möjlighet att bli temporär lokal admin på min dator (PC, Win 10).
Utöver mitt arbete har jag hjälpt några vänner som driver eget med att utforma grafik osv.

Nu har den mac som jag har denna mjukvara på helt lagt av under helgen (åsknedslag) och jag behöver till kommande helg göra klart filerna för att skicka vidare dem för tryck..

Nu till frågan;
Om jag hittar en rätt version och patchar/crackar den tror ni då att jag "vågar" installera den på min arbets- dator?
Hur kan arbetsgivare följa upp detta och vad ser dem att jag installerat?
Har alldeles för dålig koll på hur detta fungerar..

Over and out.
Vad är det för programvara? Om det handlar om Adobes så finns ju alla program att hämta hos dem för 30 dagars utvärdering. Självklart fullt fungerande.

Fortfarande kanske fel att göra så enligt din arbetsgivare, men det är iallafall inte piratprogram.
Citera
2018-08-28, 10:15
  #8
Medlem
bussilegos avatar
Varför inte skaffa en ersättare till den mac-datorn som åskan tog ?
Du har ju uppenbart haft två olika datorer innan...
Citera
2018-08-28, 14:33
  #9
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Om det handlar om Adobes så finns ju alla program att hämta hos dem för 30 dagars utvärdering. Självklart fullt fungerande.
Trialperioden för Adobes program är sedan ett par år tillbaks bara sju dagar. (Adobe Creative Cloud.)
Citera
2018-08-28, 18:34
  #10
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Trialperioden för Adobes program är sedan ett par år tillbaks bara sju dagar. (Adobe Creative Cloud.)
Där ser man. Sedan maj 2016, tydligen. Tack för rättelsen.

TS borde hinna under en vecka iallafall.
Citera
2018-08-29, 00:03
  #11
Medlem
badbollen3s avatar
har man backup system, har man inga problem

Att du ens gör den här tråden är ett tecken på att du INTE ska göra något olagligt.
Citera
2018-08-31, 21:13
  #12
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter50
Håll alltid din arbetsdator ren. Du kan få sparken. Du har förmodligen skrivit på att avtal, när du anställdes.
Begår du olagliga saker som t ex sysslar med piratkopior på din arbetsgivares datorer kan du nog räkna med påföljder från din arbetsgivare även om det inte skulle stå uttalat i ditt kontrakt att du inte får använda piratprogram. Att man måste följa lagen är nog inget som måste skrivas in i alla anställningskontrakt för att arbetsgivaren skall kunna kräva.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback