• 1
  • 2
2018-08-27, 18:14
Medlem
Swe1227s avatar
Intressant tråd! Jag tänkt just på detta ämne här om dan.

Jag har en liten småbil från -65 jag tänkte kapa taket på och kanske sätta i en annan motor i.

Jag vet att även fast den är besiktningsbefriad så kan man åka på flygande besiktning utefter vägarna, och då måste allt vara som det ska.

Jag undrar dock hur vanligt flygande besiktning är? Jag är inte jättesugen på att lägga ner 4000:- på att få den regbesiktigad utan tak när jag bara ska åka några gånger om året.
Citera
2018-09-07, 14:20
Medlem
VolvoSonetts avatar
De här nya reglerna kommer naturligtvis leda till mera flygande besiktningar. Att ha en bil som överhuvudtaget inte stämmer överens med pappren ser snuten direkt.
Citera
2018-09-08, 07:32
Medlem
Reglerna kräver regbes. Om du gör ombyggnaden ändå så kan du bli stoppad efter vägen också och om dom kollar upp bilen så kan du få föreläggande om regbes.
Det är raggarnas fasa när dom kör trimmade bilar på cruisingar och trafikgruppen ofta finns på plats. Många gånger kan det ju vara väldigt kostsamt att behöva ställa ordning den i originalskick igen. Men det är ett måste för att kunna göra den laglig igen då man inte kan få ingenom en bil som effekten är ökad mer än 10% än orginaleffekten.
Citera
2018-09-12, 19:31
Medlem
kajan666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Oja, självklart står den aktuella effekten i registreringsbeviset. Och det står också vad det sitter för växellåda, bakaxel och typ av bromsar.

Exakt var i regbeviset står det menar du ? ..eller hur många cylindrar den har ?
Citera
2018-09-12, 19:55
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajan666
Exakt var i regbeviset står det menar du ? ..eller hur många cylindrar den har ?

På båda mina bilar från 70 talet som är registrerade som ombyggt fordon genom SFRO så står det under "tilläggsinformation".

Dels står det:
T12B ombyggt fordon.
T31A motorn utbytt.

Det står vilken spårvidd bilen har fram respektive bak och storlek och bredd på fälgar och däck.

Det står vilken typ av motor bilen har, motorkod, samt från vilken biltyp motorn kommer ifrån.
Det står vilken växellåda och vilken bakaxel bilen har och det står också fabrikat och från vilken bilmodell bromsarna kommer ifrån.

Det står dock inte hur många cylindrar motorn har... Men det är ju inte så svårt att komma fram till genom motorkoden.
Citera
2018-09-12, 21:27
Medlem
kajan666s avatar
Okej, ja på bilar som är inregagde som ombyggt eller egenbyggt fordon är det väl lite annorlunda, men på normala bilar står det INTE.

..Däremot går det ju att få tag i uppgifterna ändå, men inte lika lätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in