Citat:
Ursprungligen postat av
fiskoega
Är en man, 29 år.
Den enda gången jag känner mig glad/lycklig är när jag dricker alkohol. Resten av vardagen känns grå så inåt helvete. Jag dricker dock extremt sällan, max en gång per månad. Har aldrig haft ett kontinuerligt alkoholintag och känner avsmak från det dagen efter. Dricker dock ofta mycket när jag väl dricker.
Livet är kanon, bor i villa med fru, barn och hund. Bra jobb, bra bil, allt är BRA. Men vardagen känns grå, ingenting är kul.
Fungerar ändå rätt normalt till vardags men har otroligt svårt att ta även dom minsta motgångarna, hela min värld rasar samman fullständigt.
Har sällan ångest även om det kommer ibland.. Problem med likgiltighet. Har provat gå till både terapeut och psykiatriker. Under flerårsperiod. Inga av dessa behandlingar har hjälpt. Ingen har föreslagit antidepressivt.
Jag tror knappast jag är alkoholist, för jag dricker så sällan. Men det är det enda som gör mig glad.
Vad göra?
Diskutera, är man alkoholist per automatik bara för att det är det enda som gör en glad, trots att jag nästan aldrig dricker? Eller kan det vara så att alkoholen frigör olika substanser som gör mig lycklig för stunden, vilket jag kan ha brist utav till vardags?
Skulle då antidepressiva läkemedel kunna hjälpa mig?
Exakt så var det för mig med under många år, tills det till slut ledde fram till ett självmordsförsök. Därefter fick jag hjälp och sedan Venlafaxin mot ångest vilket jag knaprat i 6 år nu. Och det är en extrem skillnad, förut rasade allt ihop för minsta sak, verklig eller påhittad, och livet där i mellan kändes över lag mest meningslöst och likgiltigt. Nu mer är det jäkligt bra, vansinnig skillnad.
Så be om medicinering. Kan behöva testa några olika innan man hittar rätt, jag provade en annan innan Venlafaxin men den hjälpte inte alls. Sedan tar det några veckor till en månad innan man känner någon verklig skillnad, och första tiden kan det bli sämre ändå. Men det är så jävla värt det